Obiteljske tvrtke čine vrlo važan i neizbježan faktor gospodarstva svake zemlje. Pretpostavka je da u Hrvatskoj više od 50 posto zaposlenih proizlazi iz takvih obiteljskih tvrtki, što samo po sebi govori o koliko se jakom i važnom subjektu radi. Lider to odavno zna te je upravo su isticanje važnosti i doprinosa obiteljskih tvrtki u gospodarskom razvoju ono što donosi Liderova 13. konferencija ‘Budućnost obiteljskih tvrtki’ koja se danas održava u zagrebačkom hotelu The Westin.
U uvodnom dijelu konferencije glavni urednik Lidera Miodrag Šajatović istaknuo je da današnja konferencija ima tri cilja.
– Prvi cilj jest da razmijenimo iskustva tranzicije s prve na drugu generaciju. Drugi, možda i najvažniji, jest da jedni druge ohrabrimo u ovim kriznim trenutcima. Postavljamo si pitanja, upadamo u anksioznosti, a kada se nađemo zajednički i razmjenimo neke naše strahove, viđenja i rješenja, svima nam je lakše. Treći cilj jest međusobno druženje i upoznavanje, potencijalno sklapanje poslova – rekao je Šajatović.
Kako se pripremiti za ulazak u eurozonu, kako funkcioniraju supružnici u obiteljskom biznisu te s kojim se sve izazovima i prednostima susreću obiteljski biznisi, otkrit će brojni sugovornici na današnjoj konferenciji. Osim toga, konferencija osvještava i promiče pozitivnu ulogu obiteljskih tvrtki, a posjetitelje povezuje s drugim obiteljskim tvrtkama zbog međusobne suradnje i razmjene iskustava.
A Davor Brkić, osnivač i direktor tvrtke RB Unigenito, na samom početku radnog dijela konferencije odrržao je prezentaciju o najvažnijem izazovu koji čeka poduzetnike – konverzija u euro. On je istaknuo kako velikih problema ne bi trebalo biti jer su procesi već utvrđeni i po njemu su dobro posloženi, no troškova će biti. Možda ne za građane, ali za poduzetnike i državu hoće. Također je podsjetio na rokove i hodogram aktivnosti oko uvođenja nove valute. Prvenstveno se, naglasio je, poduzetnici moraju pripremiti za dvojno iskazivanje cijena koje počinje već u rujnu, za zamjenu valute kao i izvještaje koji su dodatni trošak na koji moraju računati.
– Mali i mikro će se konverziji teže prilagoditi, jer veći poduzetnici imaju pravne i financijske službe pa će im biti lakše, ali skuplje. Izvoznicima će zasigurno donijeti više dobrog nego lošeg, to je moje osobno mišljenje – istaknuo je Brkić.
Mirela Alpeza, direktorica CEPOR-a i profesorica na Ekonomskom fakultetu u Osijeku u svojoj je prezentaciji ukazala na dobru praksu prijenosa poslovanja u obiteljskim tvrtkama u razvijenim zemljama. Praksu je Alpeza stekla na studijskim putovanjima diljem Europe i posjetima poduzetnicima, ali i obiteljskom situacijom. I ona je, navela je, dijete poduzetnika koji su svoj obiteljski biznis nedavno prodali.
– Obiteljska poduzeća globalno da se udruže bila bi treća ekonomska sila na svijetu – rekla je Alpeza dodavši kako je u svijetu upravo 150.000 tvrtki u prijenosu poslovanja, a mnoge države im u tome pomažu shvaćajući da je ta tema od nacionalne važnosti. A u Hrvatskoj bi ta podrška mogla biti i bolja, barem kad su institucije u pitanju.
– Za prijenos poslovanje važno se pripremiti, važni su savjetnici, važno je razvijati i potražnju za tim biznisima, a važan je i razvoj online tržišta prodaje, što ne smije biti bauk i uobičajeno je i u drugim zemljama – istaknula je Alpeza i naglasila kako je i savjetnika za taj prijenos u Hrvatskoj vrlo malo i dodala da i država i visokoškolske institucije trebaju preuzeti svoje uloge u tom procesu kako bi podržale jedan vrlo važam segment domaće industrije.