Iako međunarodni promet paketima bilježi pad, porast volumena online prodaje u Hrvatskoj i prelazak trgovaca s fizičkog na virtualno poslovanje, stvorili su dodatan pritisak na dostavne službe.
Dostavne tvrtke bilježe sve više novih klijenata koji otvaraju nove web trgovine, ali sami nemaju mogućnosti zadovoljiti pravila logistike. U Pošti kažu da imaju primjere novih klijenata koji su, potaknuti situacijom s koronavirusom, u asortiman dodali prehrambene proizvode, a do sada ih nisu imali u ponudi.
Uz sve to, dostavne službe suočavaju se s izazovima različitih mjera zaštite koje ograničavaju posao.
- Hrvatska pošta prilagodila je svoje poslovanje te smo u velikoj mjeri izmijenili načine dostave te način rada poštanskih ureda. Poštari moraju izbjegavati izravni kontakt s korisnicima te većinu pošiljaka, čak i one za koje se traži potpis, mogu uručiti u kućne kovčežiće, uz prethodnu suglasnost korisnika (razgovorom na licu mjesta bez kontakta ili telefonski). Poštanski uredi u cijeloj zemlji rade skraćeno, sukladno uputama Nacionalnog stožera civilne zaštite i uvedeno je ograničenje broja korisnika u uredima. Svi naši radnici opremaju se zaštitnim sredstvima (maske, rukavice, sredstva za dezinfekciju). Što se tiče naše usluge Paket 24, još uvijek uspijevamo poštivati rokove dostave i prikupljanja na terenu te nemamo zaostataka koji bi nam stvarali dodatno opterećenje na sustav. Nismo smanjili broj dostavljača, ali oni su raspoređeni u timove koji međusobno ne dolaze u kontakt kako bi se mogućnost širenja eventualne zaraze dodatno smanjila – kažu u Hrvatskoj pošti.
Usprkos kritičnoj globalnoj zdravstvenoj situaciji uzrokovanom Covid-19, DHL International globalno bilježi rast svog poslovanja u iznosu od šest posto, u odnosu na isti period prošle godine. Međutim, u međunarodnoj zračnoj ekspresnoj isporuci pošiljaka 'od vrata do vrata', DHL trenutno ne bilježi rast broja online korisnika u Hrvatskoj.
- Razlog tome je to što su svi online trgovci koji svoje premium proizvode plasiraju prekogranično već naši klijenti. No zato bilježimo pojačane aktivnosti velikih tvrtki koje kreću u promociju svojih web shopova i nude hrvatske proizvode na domaćem tržištu, a nadamo se da će se polako okrenuti i međunarodnom tržištu te nuditi svoje proizvode direktno krajnjim potrošačima. Trenutno osiguravamo kontinuitet poslovanja, reagiramo i prilagođavamo se na brzo promjenjive globalne i lokalne uvjete. Sigurnost naših zaposlenika nam je prioritet – kaže Srebrenka Saks, direktorica DHL-a u Hrvatskoj.
Dodaje i to da su za tvrtku koja djeluje globalno, scenariji rizika od epidemije i pandemije sastavni dio kontinuiranog planiranja rizika.
- Svjesni smo utjecaja koji trenutna kriza COVID-19 ima na globalnu zrakoplovnu industriju i naši operativni timovi rade non-stop kako bi pravovremeno djelovali i prilagodili našu mrežu potražnji koja je rezultat globalnog poremećaja. Smanjenje raspoloživih komercijalnih kapaciteta u zračnom teretnom prometu zahtijevalo je uvođenje novih ruta i zrakoplova u našoj mreži, kako bismo naše poslovanje prilagodili izvanrednoj situaciji i osigurali uslugu ekspresne isporuke – objašnjava Saks.
Svi DHL-ovi zaposlenici na terenu također koriste zaštitnu opremu i podijeljeni su u timove. Saks preporuča mogućnost ostavljanja pošiljke na dogovorenom mjestu, što znači da kurir ostavlja pošiljke na mjestu koje je prethodno naznačio klijent kako bi izbjegli izravnu primopredaju.
- Isporuka pošiljki se vrši po principu 'od vrata do vrata' kao i do sada, samo bez mogućnosti ulaska kurira u prostor primatelja (stan/kuća) kako bismo zaštitili kurire, pošiljatelje i primatelje – zaključuje Saks.
Postoje i dostavne službe kojima volumeni pošiljki slijede sudbinu klijenata koja trenutno nije bajna. U tvrtki Mail Boxes Etc. (MBE), u vlasništvu poduzetnika Saše Cvetojevića, volumeni nisu porasli, naprotiv, trenutno padaju jer su mnogi klijenti morali potpuno obustaviti poslovanje. Dodatno, jedna lokacija je oštećena potresom pa je trenutno neiskoristiva.
- No, primjećujemo da su nam neki klijenti počeli rasti, što još nije dovoljno kako bi nadomjestili pad onih koji su morali prestati raditi radi mjera Vlade – kaže Cvetojević i dodaje da dostava unutar Hrvatske funkcionira, bar za sada no da su rokovi nešto duži i treba očekivati kašnjenja nekih pošiljki.
- Velik izazov je otkupnina (COD - Cash On Delivery). Naime, oko 70 posto internet trgovine koristi plaćanje pouzećem, a neki kuriri su prestali preuzimati gotovinu. Web trgovci moraju pojačano promovirati kartično plaćanje, a kupci moraju shvatiti kako je COD skup i kompliciran proces te izuzetno zdravstveno neprikladan, pogotovo u ovim okolnostima. Što više prebacimo krajnjih korisnika na plaćanje karticama i beskontaktnu dostavu (ostavljanje pošiljaka ispred vrata), pomoći ćemo da dostava funkcionira bolje (manje dostavljača u karantenama ili bolnicama) – smatra Cvetojević.
Trenutno broj dostavljača u domaćoj paketnoj distribuciji zadovoljava, ali je sustav napregnut. Dobar dio poduzetnika za isporuku koristi dostavne službe poput Wolta i Glova, koji su do sada bili orijentirani uglavnom na dostavu hrane iz restorana, međutim trenutno šire svoj portfelj usluga.
Teo Širola, direktor Glova u Hrvatskoj kaže da ih kontaktira veliki broj novih poduzetnika.
- Zbog svih aktualnih mjera dostava je trenutno jedini prodajni kanal i mnogima nije lako. Trenutno imamo dovoljno dostavljača jer smo i ranije bili dobro ekipirani, a kako je veliki broj ljudi iz uslužnih djelatnosti dobio otkaz, zaposlili smo i dio onih koji su završili na burzi rada. Nastojimo izbalansirati situaciju na način da što većem broju novih klijenata omogućimo pristup platformi, da im budemo što pristupačniji s provizijama jer su u teškoj situaciji i da zadovoljimo potrebe kupaca kojih je sve više i koji očekuju besplatnu dostavu. Stupili smo u kontakt i s OPG-ovima i prodavačima s tržnica, ponudili im uključivanje u našu mrežu, međutim oni jedan dio posla moraju odraditi sami. Moraju se transformirati u maloprodaju, međusobno se organizirati i naći mjesto s kojeg ćemo preuzimati robu – kaže Širola.
Dodao je i to da, kad se donosila mjera zabrane rada trgovina iza 17 sati, dostava, na žalost, nije uzeta u obzir kao izuzetak, a dostavne službe mogle su dostavljati robu iz skladišta trgovina i do ponoći, što bi rasteretilo dnevne kapacitete.