Pandemija je, osim rada od kuće, iznjedrila i neka nova pravila i težnje zaposlenika. Među njima je i autentičnost, odnosno mogućnost slobodnog izražavanja vlastitog mišljenja, bez straha od predrasuda. Izgradnja pozitivne radne kulture stoga nikada nije bila važnija.
Futurist i business influencer Bernard Marr proveo je s Oracleom istraživanje o najvažnijim vrijednostima na radnom mjestu. Na LinkedInu, gdje je provedeno istraživanje, anketni upitnik ispunilo je 5000 ljudi. Prema njihovim odgovorima, sposobnost da budu 'svoji i autentični' najvažnija je vrijednost na radnom mjestu.
Ispitanicima je autentičnost važnija od mogućnosti suradnje, inovativnosti i donošenja dodatne vrijednosti kulturi tvrtke. Ali što točno podrazumijevamo pod 'autentičnošću' na poslu?
Ključna vještina
To je, zapravo, osjećaj da slobodno izrazimo svoje mišljenje i pružimo svoj doprinos poslovnim procesima. Autentičnost podrazumijeva i razgovaranje o problemima na poslu, ali i otvorenost prema vlastitim pogreškama i nedostacima bez straha od predrasuda.
Izgradnja pozitivne, zdrave kulture na radnom mjestu nikada nije bila važnija, a upravo je autentičnost presudan element za njezino stvaranje. To znači da je bitno stvoriti poslovno okružje u kojem se autentičnost ne samo prihvaća, već se prepoznaje i nagrađuje.
Kako objašnjava Marr, poslovna kultura može stvoriti situacije u kojima se ljude tjera da razmišljaju ili djeluju na način koji nije u skladu s njihovim načelima. Ako se od zaposlenika traži da, primjerice, bude neiskren prema kupcima, da ne progovori kada vidi nešto što smatra pogrešnim ili da ne može razgovarati o vlastitim idejama, to će ga ubrzo dovesti do nezadovoljstva.
– Autentičnost i sposobnost prilagodbe situacijama, uz brojne nove izazove, ključne su vještine zaposlenika. Zapravo, smatram da liderstvo započinje s autentičnošću, a mi ga kao lideri moramo poticati i prihvaćati – objasnio je Richard Smith, izvršni potpredsjednik Oraclea.
Autentičnost u liderstvu
Da bi se u tvrtci stvorila kultura autentičnosti, potrebno je razvijanje te vrijednosti kod odgovornih ljudi. Ako se čelnici tvrtke ne mogu iskreno izraziti (što znači priznati grešku ili da netko drugi ima bolju ideju od njihove), tada to neće moći ni ostali zaposlenici.
Autentični lideri otvoreni su prema svojim manama i slabostima, znaju kada treba potražiti pomoć, ali i kada treba prepustiti neki aspekt posla nekome s većim iskustvom ili vještinama, čak i ako su na nižem položaju.
Empatija je još jedna važna vještina autentičnih lidera. Moraju biti u stanju prepoznati kada se drugi ne osjećaju slobodno da budu autentični.
Dobra vijest je da lideri sve više shvaćaju važnost autentičnosti na radnom mjestu. S obzirom na to, sve je češća praksa da lideri koriste vlastite društvene mreže (poput LinkedIna) kako bi iznijeli svoje autentično mišljenje.
Također, lideri trebaju pokazati da su vođeni moralnim kompasom, odnosno etičkim okvirom koji je kompatibilan s vizijom i težnjama same tvrtke.
Autentičnost brendova
Autentičnost lidera i radne snage neizbježno doprinosi i autentičnosti brenda tvrtke, što kupci itekako cijene. Istraživanje tvrtke Stackla iz 2017. godine pokazalo je da 86 posto ispitanika smatra autentičnost ključnim čimbenikom u odabiru brendova koje će podržati.
Dakle, autentičnošću se gradi povjerenje. Potrošači žele vjerovati da su tvrtke koje im pružaju robu i usluge otvorene i iskrene prema njima te djeluju u njihovom najboljem interesu. Autentične tvrtke čine se pouzdanima i transparentnima.
Kako biti autentičan na poslu
'Autentično' ne znači samo izražavati svoje mišljenje i raditi ono što mislimo da je ispravno. To također ne znači da ne bismo trebali biti tolerantni prema drugima koji djeluju ili razmišljaju na drugačiji način. Autentičnost znači da ne dopuštamo da nas drugi ljudi spriječe da razmišljamo ili postupamo onako kako mi vjerujemo da je najbolje.
Jedan od najboljih načina da budemo autentični jest početi s iskrenom procjenom samih sebe – naših snaga i slabosti te što konkretno možemo dati tvrtki u kojoj radimo. Nije loše ni osvrnuti se i potražiti kolege koji se čine 'autentičnima'. Naime, ljudi koji su 'popularni' ostavljaju dojam da su autentični, da govore istinu i da su otvoreni prema svojim strahovima i težnjama.
Razvijanje ovih osobina izvrstan je način da drugima oko sebe damo do znanja da i oni mogu biti autentični, što dovodi do većeg zadovoljstva na radnom mjestu, bolje poslovne kulture tvrtke, ali i većeg povjerenja u brend.