Prošlo je vrijeme masovnog turizma, kada su turisti padali kao mana s neba i došlo je vrijeme je da upotrijebimo sva stečena znanja i ujedinimo sve svoje resurse od proizvodnje ekološke hrane, tekstila i drugih industrija te pristupamo svakom gostu individualno i sa zahvalnošću.
Zaključili su to panelisti petog po redu Poduzetničkog kafića, održanog putem ZOOM aplikacije u ovaj četvrtak na temu - turizam nakon pandemije.
Davina Ljubičić Đirlić, iz Heritage Hotel FERMAI podijelila je svoje iskustvo brzih odluka i prilagodbe čestim promjenama tržišnog natjecanja. Heritage Hotel Fermai je odnedavno postao dio ekskluzivne Accorove kolekcije MGallery boutique hotela, vodeće svjetske hospitality grupe sa sjedištem u Parizu, ali ni to im nije pomoglo oko rješavanja problema “kratke sezone u Hrvatskoj, pogotovo bez gostiju iz dalekih zemalja, poput SAD-a, Australije i Kine”.
- Gosti traže odmak od stvarnosti i bijeg u putovanja, žele normalnost i odmor te gledaju na našu zemlju kao na zemlju koja im može pružiti izolaciju kroz heritage hotele, villu u zaleđu ili brod samo za njih” , - istaknula je Davina, dodavši kako bi ova godina trebala biti bolja od prethodne te da su nas ova nesretna događanja na istoku Europe naučila da budemo oprezni jer je turizam krhka industrija osjetljiva na sve promjene.
Ključni čovjek tematskog parka Etnoland Dalmati u Pakovu Selu, Joško Lokas, je sa smješkom komentirao kako je pandemija sve poduzetnike naučila koji su nam fiksni troškovi. i da je 2020. godina predstavljala ubrzan tečaj financija svima u turizmu.
Smatra kako smo svi izvukli pouku iz ovih pandemijskih turbulencija - postali smo skromniji i svakog gosta primamo sa zahvalnošću. Zadovoljan je i promjenom trendova, te ističe: 'Nekad je turizam išao prema moru, sve je bilo koncentrirano uz more ili na otocima, a već neko vrijeme se turizam intenzivno razvija i u Dalmatinskoj zagori. Ljudi su se željeli izolirati i biti daleko od gužvi.'
Treći panelist, Miroslav Jeličić-Purko, predsjednik NO tvrtke Stanovi Jadran d.d. je govorio o otvaranju luksuznog heritage hotela Armerun na šibenskoj rivi, usred korona-krize, ističući kako smo nepravedno, godinama zapostavljali susjedna tržišta, kao što su Češka, Poljska i Mađarska.
- Očito smo zaboravili da su nas davno prestigli po BDP-u i platežnoj moći, čime smo mi njima postali jeftina destinacija do koje su mogli doći i automobilom, pogotovo u trenutku kada je gotovo zaustavljen kompletan avio prijevoz - rekao je Jeličić-Purko.
Potencijal vidi i u digitalnim nomadima, kojih u svijetu ima sve više i više, primjetivši kako su to nisu više samo ljudi iz IT sektora, već i pisci, novinari, te mnogi umjetnici, koji za svoje privremeno boravište traže ugodnu sredinu i dobar internet.
- Karte svijeta u turizmu će biti crvene ili zelene, ovisno o procijepljenosti stanovništva. Hrvatska je trenutno na 55%, a konkurentske zemlje poput Portugal na 85% i time ćemo mi biti lošije rangirana regija - istaknuo je Jeličić -Purko.
Veliki problem je, po njemu, i nedostatak radne snage, pogotovo kada se uzme u obzir podatak da je 11 milijuna ljudi u turizmu ostalo bez posla, “a nismo mogli nigdje pronaći radnike u sezoni”.
Svi panelisti na kraju su poentirali kako moramo mijenjati sebe da bi nam svima bilo bolje.
Moderator webinara, Krešimir Budiša, direktor, osnivač UHY Savjetovanja i STech akceleratora, zaključio je kako je turizam, iako osjetljiv na promjene na svjetskoj razini, jako izdržljiva grana ekonomija, koja se brzo oporavlja i vraća na noge. Zaželio je uspješnu i što dulju sezonu sugovornicima i najavio novi webinar prigodno za 8. ožujka na temu Žene u poduzetništvu.
Ovo je bio peti od ukupno osam besplatnih online panela u sklopu projekta "STech Standard - Poduzetništvo na dlanu", realiziran sredstvima iz EU fondova, a cilj je organizirati druženja poduzetnika s iskustvom i onih koji to tek žele postati da razmijene iskustva, ali i da daju kakav savjet s kojim će izbjeći početničke greške.