Hrvatska
StoryEditor

Moratorij na otplate kredita: Hoće li se banke stići pripremiti za 10 dana?

21. Ožujak 2020.

Iako je najavljen moratorij plaćnja kredita građanima i poduzećima koji zbog gubitka prihoda nisu u mogućnosti ispunjavati svoje kreditne obveze još nije poznato kada će on stupiti na snagu, ni pod kojim uvjetima. Pet banaka koje posluju u Hrvatskoj, PBZ, Zabu, HPB, Erste i Raiffeisen banku, pitali smo kada bi trebala na snagu stupiti odgoda otplate kredita, koje kategorije građana i poslovnih subjekata će biti time obuhvaćene, što će biti s onima koji nemaju najbolji kreditni rejting i na koji način će se banka odnositi spram tih klijenata, kako poslovnih tako i privatnih. Zanimalo nas je i planira li se u suradnji s državom mogućnost oprosta kredita za određeni vremenski period, a ne samo moratorij naplate, ali na ni jedno od tih pitanja nismo uspjeli dobiti konkretan odgovor.

Zagrebačka banka je u potpunosti ignorirala Liderove upite, dok su iz PBZ-a, Erste banke, HPB-a i RBA odgovorili što usmeno, što pismeno, da rade na posebnom paketu mjera za pomoć i olakšanje otplate financijskih obveza građana i poduzeća te da će s uvjetima za podnošenje zahtjeva za moratorij izaći kroz nekoliko dana. No, ono zabrinjavajuće je što će banke, čini se morati provjeravati desetke pa čak i stotine tusuća zahtjeva građana i poduzeća te postoji bojazan da se mjera Vlade neće moći provesti od travnja kako je najavila zamjenica gurvernera HNB-a, Sandra Švaljek. Prema njezinim riječima svi klijenti koji su bili klasificirani kao uredni klijenti i dalje će zadržati tu klasifikaciju bez obzira jesu li pogođeni ovom krizom ili ne.

- Također, banke mogu ući s klijentima u novi ugovorni odnos i dogovoriti se o moratoriju i o reprogramu kredita, a da zbog toga neće biti kažnjene od strane nas kao supervizora i regulatora - izjavila je Švaljek.

Još uvijek nije obznanjeno koja je krizna strategija banaka za prevladavanje posljedica pandemije, kako po pitanju otplate kredita, tako i po pitanju svih ostalih aspekata poslovanja. Tek nam je Erste banka odgovorila da klijente savjetuje da sve bankarske aktivnosti koje mogu, obave koristeći digitalne usluge. Osim redovitih usluga internetskog i mobilnog bankarstva, kao primjer može se izdvojiti usluga tzv. udaljenog savjetovanja, odnosno video poziva korištenjem pametnog telefona, računala, laptopa ili tableta, namijenjena za male poduzetnike, odgovaraju iz Erste banke.

Iz Raiffeisen banke poručuju da su započeli s tehničkom pripremom poslovanja kako bi se mogle provoditi najavljene mjere s ciljem olakšavanja otplate financijskih obveza njihovih klijenta.

- Želimo istaknuti kako razumijemo nepovoljnu situaciju u kojoj su se trenutačno našli mnogi naši klijenti te poručiti da razmatramo i kreiramo najbolje modele koji bi olakšali posljedice koje je koronavirus ostavio na financijsku sliku naših klijenata - ističu u RBA.

Bankari putem medija apeliraju, ako je dolazak u poslovnicu neophodan, da se klijenti ponašaju u skladu s preporukama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo i svoj red pričekaju na sigurnoj udaljenosti od drugih osoba ili ispred poslovnice. Na koji način će se dogovarati otplata kredita i u kojim poslovnicama još nije poznato jer neke banke imaju posebno radno vrijeme, a neke su poslovnice zatvorene, ali bankari poručuju da će o svim detaljima klijenti biti obaviješteni u slijedećih nekoliko dana.

22. studeni 2024 05:35