Nije smiješno: i baka i djed su na Fejsu
Stari brend, umoran od života, dizajna i inovacija, potpuno prepušten lakoći postojanja na tržištu, nema dug vijek. Više nije dovoljno imati proizvod sa superiornim svojstvima koji će jamčiti opstanak, da bi se preživjelo, treba ubaciti u novu brzinu. Kako?
Društvene mreže imaju snagu udahnuti nov život starim brendovima. Naime, kompletna paradigma suradnje s korisnicima i kupcima, dvostrana komunikacija, interaktivnost i brzina često nedostaju vremešnoj baki marki i djedu brendu da uspješno zakorače na novo ‘društveno’ tržište digitalnog doba.
Poput kupnje Ferrarija
To je u većini slučajeva lakše odlučiti nego ostvariti. Naime, u mnogo slučajeva moderni istupi ‘tradicionalnih’ kompanija (recimo da su to tvrtke starije od deset godina u Hrvatskoj, dvadeset u svijetu, koje su se počele razvijati prije procvata društvenih medija, blogova i mreža, čine se kao kupnja Ferrarija u krizi srednjih godina. U redu, veliktrud, gospodin je svakako dobio na privlačnosti među nekima i u skladu s njihovim vrijednostima i kulturom života. Međutim, većina će slegnuti ramenima, podignuti obrvu i pitati se što to izvodi stari magarac. Drugim riječima, to može ispasti prilično nezgodan pothvat. Međutim, ako se napravi sa stilom, može biti revolucija u stilu komičarke Betty White (kod nas široj javnosti poznate kao bakice s reklama za Snickers koja pod stare dane uživa u velikom i naglom rastu popularnosti na američkom tržištu).
Da bi vremešna kompanija bila više kao Betty, a manje kao bilo koja holivudska botoksirana starleta, treba ispunitinekoliko preduvjeta. Kompanija treba, prije svega, biti aktivna na mrežama. Ponajprije treba vidjeti gdje je njezina publika - na Facebooku, Twitteru ili Pinterestu; čita li vijesti ili modne blogove; prati li sport ili se njime bavi. Zajednicu se ne treba graditi iz zraka. Poenta je starije tvrtke da klijente negdje već ima, da njezini korisnici već postoje. Samo ih treba prepoznati i naći, što nije jako teško. Osim, naravno, Googlea, mnogo je analitičkih i CRM-alata koji služe upravo tomu. Zajednica se može pridobiti i tako da tvrtka gura ne samo identitet brenda nego i individualce, ljudske priče. U starijim kompanijama pozitivan pristup prema toplim ljudskim pričama i individualni odnos sa zaposlenicima može biti posebno plodno tlo za zbližavanje s korisničkom bazom.
Nova mladost
Tvrtka na mrežama mora imati svrhu, identitet i vrijednosti, odnosno da se mreže ne upotrebljavaju za nasumično povezivanje s drugim brendovima i skupljanje mnogo korisnika, nego da se vežu uz inicijative i fenomene povezane s identitetom i vrijednostima.
Da se to može uspješno napraviti, pokazuju mnoge stare tvrtke, pa čak i američki Ford, u prošlim vremenima začetnik tvorničke proizvodnje na vrpci. Prepoznao je utjecaj blogosfere i društvenih mreža te 2010. pokrenuo kampanju u kojoj je korisnicima podijelio stotinjak automobila kako bi ‘blogali’ i ‘tvitali’ o svojim iskustvima u vožnji; neki od njih proveli su i šest mjeseci u automobilu putujući i postavljajući fotografije i statuse. Sve su priče povezane u cjelinu na matičnoj internetskoj stranici i osvojile su veliku publiku, a brend je postao tržišni trend. Od domaćih kompanija Kraš je na sličan način pridobio nove naraštajepoklonika inovativnom i mnogo puta citiranom akcijom prikupljanja sličica ‘Životinjskog carstva’ na Facebooku. Kako se snaći na društvenim mrežama, dobro znaju i divovi poput Pepsija, Coca-Cole ili, u domaćim granicama, Agrokora. Malo upornosti, malo volje i malo svježe krvi i svaki stari brend može doživjeti novu mladost na društvenim mrežama. A onda za brendove vrijedi isto što za dame poput Betty White - nitko ih ne pita za godine.