U travnju 2020, samo mjesec dana od početka globalne pandemije koja je pokrenula svjetski prelazak na rad na daljinu, tim Jareda Spatara, korporativnog potpredsjednika za Microsoft 365 podijelio je rana istraživanja o tome kako se način rada mijenja. Bilo je toliko toga što tada nismo znali, ali ono što smo znali je da povratka nema. U trenutku kada nismo znali koliko će trajati ova javnozdravstvena kriza, Spataro je komentirao kako će ovaj trenutak zauvijek promijeniti način na koji radimo i međusobno se povezujemo.
Na rubu smo promjene velikih razmjera poput prošlogodišnjeg naglog prelaska na rad na daljinu prelazak na hibridni rad, kombinirani model u kojem se neki zaposlenici vraćaju na radno mjesto, a drugi nastavljaju raditi od kuće. U Microsoftu prakticiramo hibridni rad, a nedavno smo objavili na koji način razvijamo vlastitu hibridnu strategiju rada za naših 160 000+ zaposlenika širom svijeta.
Svi učimo u hodu, ali ono što sigurno znamo su dvije stvari: fleksibilan rad ostat će prisutan i dalje, a izbor talenata se promijenio iz temelja. Rad na daljinu nekima je otvorio nove mogućnosti za posao, pružio više slobodnog vremena za obitelj i otvorio opcije pa mogu birati hoće li i kada putovati na posao. Pojavili su se i novi izazovi. Timovi su tijekom godinu dana znatno oslabjeli, a digitalna iscrpljenost predstavlja stvarnu i neodrživu prijetnju.
Budući da više od 40% globalne radne snage razmišlja da ove godine napusti poslodavca, promišljen pristup hibridnom radu bit će presudan za privlačenje i zadržavanje različitih talenata. Kako bi pomogao organizacijama u tranziciji, Indeks trendova rada (Work Trend Index) za 2021. godinu donosi rezultate istraživanja koje je obuhvatilo više od 30 000 osoba iz 31 zemlje te analizu milijardi signala o produktivnosti i radu unutar Microsofta 365 i LinkedIna. Također uključuje perspektive stručnjaka koji su desetljećima proučavali suradnju, društveni kapital i dizajn radnog prostora.
- Tijekom 2020. godine najbržu transformaciju doživio je način na koji radimo. Očekivanja zaposlenika se mijenjaju, a produktivnost ćemo morati definirati mnogo šire - uključujući suradnju, učenje i dobrobit zaposlenika kako bismo potaknuli napredovanje u karijeri za svakog zaposlenog, uključujući one koji rade na frontu i one koji rade sa znanjem, kao i za nove diplomce i one koji su u radna snaga danas. Sve to treba učiniti fleksibilno kada, gdje i kako ljudi rade - komentirao je Satya Nadella, CEO Microsofta.
Godina 2020. stvorila je trajne promjene u načinu rada, a sedam ključnih trendova će oblikovati budućnost hibridnog radnog svijeta:
I dalje ćemo koristiti fleksibilan način rada
Zaposlenici žele najbolje od oba svijeta: 70 posto zaposlenika želi i dalje imati opciju fleksibilnog rada na daljinu, dok 65 posto želi više vremena uživo sa svojim timom. Da bi se pripremili na novonastalu situaciju, 66 posto donositelja odluka razmatra redizajn uredskih prostora da bi bolje odgovarali hibridnom radnom okruženju. Podaci su jasni: ekstremna fleksibilnost i hibridni rad definirat će post-pandemijsko radno mjesto.
Jednako je važno napomenuti da su lideri možda preusko usredotočeni na to u što treba ulagati. Čak i nakon godinu dana rada od kuće, 42 posto zaposlenika ;kaže da im kod kuće nedostaje neophodan uredski materijal, a svaki deseti nema odgovarajuću internetsku vezu da bi radio svoj posao. Ipak, više od 46 posto kaže da im poslodavac ne pomaže u troškovima rada na daljinu.
Prošlogodišnji prelazak na rad na daljinu potaknuo je osjećaj uključenosti kod radnika jer su svi bili u istoj virtualnoj sobi. Prelazak na hibrid slomit će taj kalup i novi i važan cilj bit će osigurati zaposlenicima fleksibilnost da rade kada i gdje žele, kao i alate koji im trebaju da jednako doprinesu gdje god da se nalaze.
Lideri su izgubili kontakt sa zaposlenicima i potrebno im je da se ponovo povežu
Mnogi poslovni lideri prolaze bolje od svojih zaposlenika. Šezdeset i jedan posto direktora i managera kaže da trenutno "napreduju" - 23 postotna boda više od onih koji nemaju ovlasti donošenja odluka. Također spominju jačanje odnosa s kolegama (+11 postotnih bodova) i vodstvom (+19 postotnih bodova), ostvarivanje većih prihoda (+17 postotnih bodova) i uzimanje svih ili više dodijeljenih dana odmora (+12%).
Ispitani poslovni lideri također su u većem broju slučajeva bili Milenijalsi ili Generacija X, muškarci i osobe koje su dogurale dalje u karijeri. Nasuprot tome, Generacija Z, žene, radnici i oni koji su tek započeli karijeru komentirali su da su se najviše mučili tijekom protekle godine.
I zaposleni osjećaju prekid veze. Trideset i sedam posto globalne radne snage kaže da njihove tvrtke traže previše od njih u ovakvom trenutku.
Visoka produktivnost prikriva iscrpljene zaposlenike
Samoprocjena produktivnosti ostala je ista ili veća za mnoge zaposlenike tijekom protekle godine, ali po ljudsku cijenu. Svaki peti ispitanik globalne ankete kaže da njihov poslodavac ne brine o njihovoj ravnoteži između poslovnog i privatnog života. Pedeset i četiri posto osjeća se premoreno. Trideset i devet posto osjeća se iscrpljeno. I bilijuni signala produktivnosti iz Microsofta 365 kvantificiraju preciznu digitalnu iscrpljenost koju osjećaju radnici.
Digitalni intenzitet radnih dana znatno se povećao, a prosječni broj sastanaka i razgovora stalno se povećavao od prošle godine. Točnije, kada uspoređujemo trendove suradnje u sustavu Microsoft 365 između veljače 2020. i veljače 2021:
Vrijeme provedeno na Microsoft Teams sastancima globalno se više nego udvostručilo (2,5x) i, osim blagdanskog pada u prosincu, nastavlja rasti
Prosječan sastanak duži je 10 minuta, odnosno traje 45 umjesto 35 minuta
Prosječni korisnik platforme Teams šalje 45 posto više chat poruka tjedno i 42 posto više chat poruka po osobi nakon radnog vremena, dok su tjedni razgovori i dalje u porastu
Broj e-mailova isporučenih komercijalnim i obrazovnim korisnicima u veljači 2021. povećan je za 40,6 milijardi¹ u veljači u odnosu na isti mjesec prošle godine
Generacija Z je najugroženija i treba je ponovo energizirati
Čini se da trenutno zanemarena demografska kategorija pati: Generacija Z. Šezdeset posto ove generacije - onih između 18 i 25 godina - kaže da jedva preživljavaju ili se jako muče.
Veća je vjerojatnost da su pripadnici ove generacije sami i na početku svoje karijere pa će vjerojatnije osjetiti utjecaj izolacije, boriti se s motivacijom na poslu ili će im nedostajati financijska sredstva za stvaranje odgovarajućih radnih mjesta kod kuće. Ispitanici u anketi rekli su da je vjerojatnije da će se boriti s usklađivanjem posla sa životom (+8 postotnih bodova) i da će se osjećati iscrpljeno nakon uobičajenog radnog dana (+8 postotnih bodova) u usporedbi sa starijim generacijama. Generacija Z također je komentirala poteškoće u tome da se osjećaju angažirano ili uzbuđeno zbog posla, komunikacije tijekom sastanka i iznošenja novih ideja.
Sve uže mreže suradnika ugrožavaju inovacije
Pandemijska izolacija koju ljudi osjećaju u svom osobnom životu događa se i na poslu. Pojednostavljeno rečeno, tvrtke su postale mnogo izoliranije nego prije pandemije – baš poput silosa. I dok su interakcije s ljudima iz mreža koje su nam bliske još uvijek češće nego prije pandemije, trend pokazuje da su se i ove bliske timske interakcije s vremenom počele smanjivati.
Autentičnost će potaknuti produktivnost i dobrobit zaposlenika
Dok su ljudi upravljali neviđenim stresom na prvoj liniji, balansirali brigu o djeci i školi od kuće, radili iz dnevnih soba, stišavali pse koji su lajali i tjerali znatiželjne mačke, nešto se promijenilo: posao je postao humaniji.
Svaki peti ispitanik je virtualno upoznao ljubimce ili članove obitelji svojih kolega, a dok smo se držali jedni drugih kako bismo prošli kroz godinu, svaki šesti (17 posto) plakao je s kolegom ove godine. Taj je broj bio još veći za one u industrijama koje su u to vrijeme najviše pogođene, poput obrazovanja (20 posto), putovanja i turizma (21 posto) i zdravstva (23 posto).
Talenti su svuda u hibridnom radnom svijetu
Jedna od najsjajnijih strana prijelaza na rad na daljinu jest da se njime proširuje tržište talenata. Oglasi za posao / rad na daljinu na LinkedInu povećali su se više od pet puta tijekom pandemije, a ljudi to primjećuju. 46 posto zaposlenika na daljinu koje smo anketirali planira ove godine preseliti se na novo mjesto jer sada mogu raditi na daljinu. Ljudi više ne moraju napuštati svoj stol, kuću ili zajednicu da bi proširili karijeru, a to će imati duboke utjecaje na globalno tržište talenata.