Svijet
StoryEditor

Spotify je stvoren da riješi problem piratstva, a ne da plaća umjetnike

14. Veljača 2022.

Saga oko vodeće svjetske platforme za streaming Spotify i dalje je u jeku. Iako je platforma prije nego li je ugledala svjetlo dana najavljivana kao spasitelj streaminga to se za sada nije dogodilo. Štoviše, sve se nekako odvija u suprotnom smjeru.

Kada je stari slavni rocker Neil Young zatražio da se njegova glazba ukloni sa Spotifya zbog toga što je Joe Rogan ugostio dva doktora koja imaju mišljena o pandemiji koja nisu u skladu s mainstream narativom, Youngovom su se prosvjedu pridružili i neki drugi glazbenici. Prvo je izašla lista 'slavnih indie' bendova koji napuštaju platformu, ali ta je objava samo izazvala podsmijeh jer 'slavni indie' bendovi?! Nakon tih slavnih za koje nitko nikad nije čuo, javilo se još nekoliko ocvalih rokera bliskih Youngu koji su napustili platformu. Debakl je dodatno zapalio i dugotrajni spor oko nepravedne raspodjele sredstava na platformi i to nakon što je Spotify objavio kako je u 2021. godini ostvario prihod od oko 11 milijardi dolara, dok glazbenici i dalje smatraju kako ne dobivaju dio kolača koji zaslužuju.

Naravno, mnogim tim ne izrazito uspješnim glazbenicima, trn u oko je upravo Joe Rogan kojemu je Spotify platio 100 milijuna dolara kako bi s YouTubea prešao sa svojim podcastom na Spotify, dok glazbenici od streamanja zarađuju 'penije'

Rođenje platforme

U vrijeme kada je poduzetnik Daniel Ek suosnivao Spotify, točnije 2006., korisnici su imali tri opcije za slušanje glazbe. Prva je bila plaćanje 10 do 15 dolara za digitalni ili fizički album, druga je bila opcija plaćanja jednog dolara za jednu glazbenu stvar u digitalnom obliku i treća je bila nezakonito 'skidanje' albuma ili pjesama pomoću usluga za dijeljenje datoteka kao što je bio LimeWire koji su mnogi jako često koristili i koji je bio meka za razne viruse. No, bez obzira na viruse mnogi su se okretali upravo ilegalnom skidanju glazbe što se samoj industriji naravno nije svidjelo.

Godišnji prihodi od snimljene glazbe u 1999. godini su iznosili 22,7 milijardi dolara da bi 2006. godine taj iznos pao na 15,1 milijardu dolara, a do 2014. ta se brojka stropoštala na 7,3 milijarde dolara, prema podacima američkog udruženja izdavačke industrije.

image
foto The Hustle

Tu je uskočio Spotify koji je ponudio nešto između. Sva glazba koja je bila dostupna za ilegalno preuzimanje pojavila se na platformi te je bila dostupna, a legalno streamanje uz mjesečnu pretplatu ili besplatno, ali s hrpom oglasa. Danas platforma broji 406 milijuna korisnika od kojih 108 milijuna plaća pretplatu.

Kako bi došao do tih rekorda Spotify je morao pregovarati s glazbenom industrijom koja je prije pojave Spotifya uglavnom tužila prijašnje 'disruptore' poput Napstera. No, sa Spotifyem je bilo drugačije pa su čelnici industrije sklopili dogovor s platformom prije njenog debija u SAD-u 2011.

image
foto The Hustle

Tako su najveće izdavačke kuće uključujući Warner Music Group, Sony i Universal Music Group, dobile 18 posto vlasničkog udjela u Spotifyu, čime su zaradile stotine milijuna dolara.

Spotify je uspostavio strukturu plaćanja tantijema, šaljući oko 67 posto prihoda od glazbe natrag nositeljima glazbenih prava. U 2020. ovaj udio prihoda iznosio je oko 5,7 milijardi dolara.

Ta struktura tantijema dalje je podijeljena između prava na snimanje (koja imaju izdavačke kuće i umjetnici) i prava na izdavanje (koje imaju glazbeni izdavači i autori pjesama). Točni detalji ovih ugovora variraju i rijetko se javno otkrivaju, ali Spotify kaže da velike izdavačke kuće dobivaju oko 50-52 posto ukupnih prihoda dok izdavači dobivaju od 15 -20 posto.

Uz rastuću popularnost streaminga i Spotifya, diskografska industrija bilježi porast prihoda svake godine pa je zabilježen skok od 12,2 milijarde između 2015. i 2020. godine.

No ekonomija Spotifya spriječila je barem jednu skupinu da osjeti blagodati, a to su umjetnici.

Kako Spotify isplate stvarno funkcioniraju

Kako su glazbenici prošle godine tražili veću ekonomsku transparentnost od Spotifya, Ek je izjavio da je cilj platforme pomoći glazbenicima da zarade za život.

U posljednjih nekoliko godina porastao je broj glazbenika koji zarađuju na platformi, ali 2020. godine samo je 13 tisuća izvođača generiralo 50 ili više tisuća dolara na Spotifyu dok je na platformi dostupno oko 8 milijuna kreatora tj. glazbenika.

image
foto The Hustle

Iznosi autorskih honorara u dolarima su složeni i uključuju stvari kao što su: dogovor nositelja prava sa Spotifyem, lokacija korisnika koji 'streama' pjesme, ukupan prihod koji je Spotify donio u tom mjesecu te ukupan broj streamova tog mjeseca.

No, u osnovi, kako objašnjava izvršni direktor naplate autorskih prava Jeff Price, ukupni iznos koji se vraća nositeljima prava svaki mjesec temelji se na udjelu ukupnih streamova koje nositelji prava predstavljaju tog mjeseca i smanjenju prihoda od glazbe s kojima su nositelji prava pregovarali sa Spotifyem.

Sve te varijable dovode do toga da većina umjetnika na platformi zarađuje siću.

Glazbeni blog The Trichordist podijelio je stope isplate za nezavisnu izdavačku kuću srednje veličine u posljednjih nekoliko godina, otkrivši da je njegova prosječna isplata po streamu pala na samo 0,00348 dolara. Iako Spotify ima najveću korisničku bazu i najveće prihode od streaminga, njegove prosječne stope isplate su među najnižima. Isplate Napstera i Tidala u prosjeku su više od 1 cent po streamu, prema procjenama Digital Music News i bloga The Trichordist.

image
foto The Hustle

Uz radio, umjetnici obično dijele honorare s etiketama 50/50. Ali kod streaminga njihovo plaćanje ovisi o dogovoru s izdavačkom kućom. Neki umjetnici posjeduju prava na svoj katalog i dobivaju gotovo sve. Za većinu je iznos daleko manji. Kanye West je jednom objavio dokumente koji pokazuju da je primio 14 -25 posto od streaminga.

No, neki drugi ne dobivaju baš ništa.

- Naš glupi bend dobiva blizu milijun mjesečnih streamova na Spotifyu a platforma isplaćuje 0.003 centa po streamu – napisao je nedavno na Twitteru frontmen grupe EVE6, Mat Collins te je dodao kako 100 posto tog prihoda ide njihovoj bivšoj izdavačkoj kući Sony koja je suvlasnik Spotifya.

Ova struktura mikroplaćanja razlikuje se od onoga što je snimateljska industrija doživjela kojeg desetljeća. Kada je netko kupio CD 1999., u suštini je plaćao cijenu za cijeli život slušanja, kaže Eric Drott, profesor na Sveučilištu Teksas u Austin's Butler School of Music. Taj se trošak sada dijeli na mjesece, godine i desetljeća, svaki put kada netko emitira pjesmu. Divovske diskografske kuće poput Sonyja, koje su konglomerati mnogih drugih izdavačkih kuća, imaju tako ogroman portfelj umjetnika i pjesama pa mikroplaćanjima zbrajaju mnogo novca kao i neke privatne investicijske tvrtke koje su kupile glazbene kataloge poznatih glazbenika.

Zašto Spotify neće povećati isplate

Na konferenciji glazbene industrije 2019. godine, pjevačica i skladateljica Ashley Jana postavila je bivšem izvršnom direktoru Spotifya Jimu Andersonu pitanje: Zašto Spotify nije mogao platiti više, možda povećavši svoje isplate po streamu nositeljima prava na 1 cent?

Bivši direktor je odgovorio da je Spotify stvoren da riješi problem piratstva, a ne da "plaća umjetnicima novac".

Postoji rješenje

Ipak, gdje ima volje ima i načina pa postoji nekoliko opcija kojima bi Spotify mogao izaći u susret umjetnicima na platformi. Prije svega, to je povećanje udjela prihoda koji se vraćaju nositeljima prava, zatim umjesto da pregovaraju o stopama tantijema sa svakom izdavačkom kućom mogli bi vratiti paušalnu stopu kako to čini Apple, što bi zasigurno pomoglo neovisnim umjetnicama. Također, tu je i opcija prelaska na sustav plaćanja koji je usmjeren na korisnika i koji bi kompenzirao umjetnike na temelju njihovog udjela u streamovima svakog pojedinca koji ih streama, a ne kao udio svih streamova u mjesečnom razdoblju.

Ipak, do tih velikih promjena neće doći, smatraju svi koji su na neki način uključeni u priču.

Spotify tek treba ostvariti stalnu zaradu, a još uvijek se pokušava proširiti kako bi kontrolirao tržište streaminga. Dijeljenje većeg prihoda ograničilo bi njegovu sposobnost ulaganja, a povećanje cijena bi korisnike poslalo konkurentima Amazonu i Appleu.

A što je s podcastingom?

Spotify je također krenuo na putanju koja bi mogla razvodniti utjecaj influencera. Otkako je naglasak stavio na podcasting i kupio prava na Roganovu emisiju, Spotifyjev udio prihoda vezan za reklame je porastao. U drugom tromjesečju 2021. prihod od podcastinga porastao je za 627 posto na godišnjoj razini, a podcasting je glavni pokretač zašto je Spotifyjev udio prihoda od oglasa u četvrtom tromjesečju 2021. dosegao rekordnih 15 posto.

21. studeni 2024 21:46