Zaposlenici koji su premašili 45 godina starosti i svrstavaju se u takozvanu generaciju X, mogli bi postati najveći gubitnici pandemije. Kako je pokazala studija neprofitne organizacije Generation, upravo njima i to na globalnoj razini, prijeti najveća stopa nezaposlenosti u povijesti. Osim što je pandemija ugrozila njihove poslovne pozicije, potaknula je i takozvani 'ageism', odnosno diskriminaciju prema dobi. Ne pomaže ni činjenica da su zaposlenici između 45 i 60 godina najmanje skloni savladavati nove vještine, a u jeku nove krize, najmanja je potražnja za kadrom njihove starosti.
Bolji od mlađih
Studiju je organizacija provela tijekom ožujka i svibnja ove godine i to na 3,8 tisuća zaposlenih, ali i nezaposlenih osoba između 18 i 60 godina starosti te na 1,4 tisuće menadžera iz sedam svjetskih zemalja. Iako su ispitanici dolazili s različitih tržišta poput SAD-a, Ujedinjenog Kraljevstva, Indije ili Italije, zajedničko im je to što se predstavnici generacije X osjećaju zanemarenima i što najteže pronalaze posao – najveći udjel dugoročno nezaposlenih staro je između 45 i 60 godina. Također, ispitani menadžeri za starije od 45 tvrde da su najmanje spremni za određene pozicije te da imaju najslabija prethodna iskustva.
Kako prenosi CNBC, istraživače brinu i podaci o nespremnosti starijih kandidata da savladaju nove tehnologije (38 posto), nezainteresiranosti da nauče nove vještine (27 posto) i poteškoćama da rade s drugim generacijama (21 posto). Ti podaci posebno čude uzme li se u obzir da su stariji zaposlenici često sposobniji od mlađih. Ili, preciznije, devet od deset ispitanih menadžera izjavilo je da su zaposlenici stariji od 45 jednako dobri, pa čak i bolji od mlađih.
Rješenja problema
Kako su CNBC-iju izjavili iz organizacije, rješenje ovog problema leži u treninzima i usavršavanju, ali i uvođenju promjena, odnosno prilagodbi procesa zapošljavanja predstavnicima generacije X (ispitanici ne misle da mogu demonstrirati svoje vještine u uobičajenim procesima zapošljavanja). Kompanije ili institucije koje nude programe usavršavanja trebale bi svoje programe (i reklamne kampanje) usmjeriti na starije od 45 kako bi smanjile njihovo nepovjerenje i otpor prema savladavanju novih vještina.
Usavršavanje, zaključuju, ima smisla – tri četvrtine ispitanika izjavilo je da su im upravo ti procesi pomogli da se zaposle na novim pozicijama. Također, menadžeri bi trebali imati na umu da različite generacije u njihovoj strukturu dugoročno donose samo korist tako da bi i oni trebali predrasude ostaviti po strani (ageism pogotovo) te imati povjerenja u generaciju koja je jednako sposobna kao i mlađi kandidati.