U Hrvatskoj će se sve više poduzeća koristiti outsourcingom, a u idućih deset godina izgubit će se postojeće razlike između koje u tom smislu postoje između Hrvatske i zemalja Europske unije, komentirao je Darko Tipurić, redoviti profesor zagrebačkog Ekonomskog fakulteta, rezultate istraživanja koje su provele tvrtke Cronata i BNB Sklad.
Profesora Tipurića ne čudi što je outsourcing hrvatskim poduzećima sve privlačniji oblik poslovanja jer, kaže, to je svjetski trend, a oni su ireverzibilni; jednom kada se počnu primjenjivati, više nema povratka na staro. S druge strane, uz outsourcing se poduzeće može više koncentrirati na ono što čini njegove nosive kompetencije i što ih čini konkurentski specifičnima i boljima od drugih.
Usporedi li se hrvatska praksa outsourcinga s inozemnom praksom, može se uočiti velika razlika.
- Velike korporacije u inozemstvu pokušavaju eksternalizirati sve ono što nije core biznis. Dakle, sve osim temeljnih poslovnih procesa i nosivih kompetencija podložno je eksternalizaciji. Kod nas su ta tržišta zatvorena, jednostavno nema dovoljno ponude. Međutim, u skorije vrijeme počet će se nuditi različite vrste usluga.
Prema rezultatima istraživanja, najviše se naručuju stručne usluge poduzeća za čišćenje i održavanje, informatiku, vanjsku zaštitu, knjigovodstvene usluge te usluge marketinških i agencija za odnose s javnošću, a najmanje za outsourcing poduzeća nabave, prodaje i administrativnih poslova.
- To je povezano sa slabim izborom poduzeća. Nemamo specijalizirana poduzeća za čitav niz usluga. Također, puno je lakše dati u outsourcing prateće infrastrukturne poslove. U svijetu se daju i druge aktivnosti outsourcing poduzećima. No, kroz deset godina situacija će se promijeniti, rekao je Tipurić.
Dotaknuo se i outsourcinga u javnom sektoru koji je, smatra, tamo potreban i nužan jer bi se povećala efikasnost. Također, smanjio bi se broj zaposlenika u javnom sektoru s obzirom na to da bi oni radili za privatne poslodavce.
- Međutim, outsourcing u javnom sektoru ne smije biti izlika za trendove koji nisu usklađeni s efikasnosti, već s rješavanjem viška zaposlenih. Stoga bi se trebao provoditi veoma pažljivo, pod konkurentskim uvjetima. Delegiranje posla samo jednom outsourcing poduzeću i monopolizacija imali bi učinak suprotan očekivanom te bi se smanjila efikasnost outsourcinga koja mu je ujedno i ključna prednost, zaključio je Darko Tipurić.