Od 1. siječnja 2017. godine porezna reforma osigurat će mnogima više plaće. No koliko će dobiti oni koji su je smislili - državni dužnosnici? Od 2017. predsjednici Kolindi Grabar - Kitarović plaća će porasti za 2000 kuna - bit će 24.800 kuna, javlja RTL Televizija. Andreju Plenkoviću porezna reforma će donijeti 1500 kuna više - zarađivat će 19.780 kuna. Veću plaću od premijera ima Božo Petrov, koji u Metkoviću plaća manji prirez i ima troje djece. A još će mu se povećati za 1300 kuna - na 21.400. Ministar financija od Nove godine ima 18.750 kuna - 1200 više nego dosad.
Most iz toga želi izuzeti državne dužnosnike - a premijer i ministar financija jasno poručuju: to je populizam!
- Moj stav je bio vrlo jasan o tome i na užem kabinetu i na drugim razgovorima koje smo imali s našim partnerima, takav će biti i stav HDZ-a, izjavio je kratko predsjednik Vlade Andrej Plenković, a ministar financija poručio: - Ne bih ga nikako sigurno promatrao u nekakvim, ako hoćete, i populističkim i demagoškim principima, prokomentirao je Zdravko Marić.
S druge strane, iako se načelno slažu s Mostom, iz SDP-a poručuju da na njihove ruke u Saboru ne mogu računati. Njihov stav je da se to treba riješiti uredbom na razini Vlade.
No, tu nije kraj. Gotovo nezapaženo prolazi šokantna izmjena Zakona o trošarinama na motorna vozila. Izmjenama Zakona o posebnom porezu na motorna vozila mijenja se izračun. Onaj dio trošarine koji se izračunava na temelju emisije CO2 postaje samostalna kategorija. Više ne ovisi o vrijednosti vozila pa će sva povoljnija poskupiti. Tako će, piše RTL Televizija, za najprodavaniji Opelov model - Astru, koja stoji 150 tisuća kuna, trošarina s 2950 otići na skoro 5000 kuna. Za drugu najprodavaniju, Corsu, koja sada stoji 97 tisuća kuna - s 3750 na 5600!
Matematika je u ovom slučaju na strani bogatih. Jer sada kada pola izračuna više ne ovisi o vrijednosti, pojeftinjuju najskuplji automobili. Koristeći se novim tablicama za izračun i podacima s web stranica proizvođača, ispada da ćete, ako kojim slučajem kupujete Audi RS6, uštedjeti 112 tisuća kuna. Ako gledate Range Rover s trenutnom cijenom od 1,84 milijuna kuna - on će pojeftiniti oko 170 tisuća. Mercedesov AMG SL65 čak 340 tisuća kuna.
Iako su brojke jasne iz carinske uprave odgovorili su da je netočno da promjene dovode do disbalansa u oporezivanju jeftinih u odnosu na skupe automobile. Tvrde da je ovakav sustav oporezivanja moderan i očekuju da će se tržište prilagoditi.
U HGK se nadaju da se još stigne promijeniti. Da se iz trošarine izbaci vrijednosni kriterij, ostavi samo onaj ekološki.
- Da se opterete isključivo po gramima CO2. To bi dovelo do ravnomjernijeg rasporeda za sve klase automobila, opterećenja trošarinom, kaže Hrvoje Paver iz Sektora za trgovinu HGK.
Vlada ovom mjerom misli napuniti proračun sa 60-tak milijuna kuna na godinu. Istovremeno vozni park u Hrvatskoj u prosjeku je star oko 13 godina. A po broju novih automobila po glavi stanovnika među najgorima smo u Europskoj uniji.