Život u četiri zida i socijalna distanciranost nameću okretanje prema samome sebi. Prilika je to za privatno, ali i profesionalno nadograđivanje kakvu možda nikada više nećemo dobiti, prilika da iz stanova i kuća izađemo bolji i jači jer ćemo imati zahtjevne zadatke da obnovimo sve što su korona i potres oštetili.
- Jedan od najčešćih izgovora svih profesionalaca za manjak učenja i napredovanja je nedostatak vremena. U jako ubrzanom ritmu ostane jako malo vremena za edukaciju i razvijanje poslovnih vještina. Upravo je ovo vrijeme idealno za edukaciju, razvoj postojećih vještina i učenje novih – kaže Ilija Brajković, izvršni direktor digitalne agencije Kontra.
Koje kompetencije poslodavci najčešće traže
Iako želja za dodatnom edukacijom zaslužuje pohvalu, donošenje odluke o tome koji tečaj odabrati nerijetko i nije baš najjednostavnija stvar na svijetu. Naprosto, previše je toga što se na tržištu danas nudi, a naše raspoloživo vrijeme, čak i trenutnoj situaciji, ipak je ograničeno, govore nam s portala MojPosao, koji smo zamolili za koristan savjet što od silne ponude odabrati. Nekako je logično krenuti od onoga što poslodavci najčešće traže kada su u potrazi za novim radnim snagama.
- Prema tradicionalnom godišnjem istraživanju o stanju na tržištu rada, poslodavci su u 40 posto objavljenih oglasa od posloprimaca tražili poznavanje stranih jezika i to prvenstveno engleskog jezika. Također, u svakom trećem natječaju za posao, kao uvjet za zaposlenje, poslodavci navode poznavanje rada na računalu, a većinom se to odnosilo na rad u Wordu i Excelu - iznijeli su podatke s tog portala i podsjetili da se možda ne moramo okretati nečem novom, već poraditi na već postojećim znanjima i konačno zakrpati rupe u njima zbog kojih se crvenimo pred kolegama, na primjer nacrtati dijagram ili napisati izvanredno pravopisno i gramatički ispravan službeni dopis na engleskom.
Koje će kompetencije nakon prolaska epidemije biti najbitnije
Gledanje u prošlost pomaže, ali za kvalitetnu odluku uvijek treba zaviriti i u budućnost. Tako nas je zanimalo kakve će se kompetencije nakon stišavanja pošasti zvane koronavirus najviše tražiti.
Direktor tvrtke za edukaciju i poslovno savjetovanje poduzetnika i menadžera Mirakul Krešimir Šimac tvrdi kako se u novim uvjetima neće promijeniti važnost stručnih kompetecija jer će kvaliteta i učinkovitost rada biti važnije nego ikada. Pritom će, kaže, biti nužno poraditi na digitalnim znanjima, koja su postala temeljni uvjet za rad, kako bi se iskoristile prednosti interneta i povezanog poslovanja.
- Iznimno važne su i soft skills vještine, od upravljanja ljudima i strateškog planiranja do vlastitog upravljanja vremenom, stresom i postavljanja prioriteta. S obzirom da nas čeka i financijska kriza, ponovo postaje vrlo važno upravljanje likvidnosti i rizicima. Prodajne vještine će također postati krucijalne, jer će prodaja ići puno teže nego prije krize i samo najbolji prodavači će uspjeti ispunjavati svoje planove - pun je korisnih informacija Šimac.
Komunikacijske vještine
Poslovni svijet i svi segmenti njegova upravljanja osim na stručnim znanjima počivaju i na komunikaciji. Nedostatak komunikacije licem u lice pokušava se u novim uvjetima kompenzirati dopisivanjem na raznim aplikacijama i lako je uočiti koliko pri nekim pisanim porukama fali što ne možemo baciti pogled na osobu kako bismo shvatili šali li se, je li ljuta ili tužna. U svakom slučaju, ne postoji vrijeme koje je neprikladno za rad na svojim komunikacijskim vještinama.
- Svatko je kao osoba jedinstven, jedan i neponovljiv i ista osoba neovisno o ponašanju na poslu ili izvan njega. Različito može biti samo ono što pokazujemo, koliko kontroliramo neka svoja ponašanja. Ponašanja koja pokazujemo su ustvari kompetencije i na njima možemo i trebamo raditi cijeli život. S obzirom na trenutni prisilni boravak kod kuće – eto nam prilike za to. S obzirom na brzinu promjena oko nas – od novih tehnologija do novih načina rada i funkcioniranja – ne raditi na svojem razvoju znači nazadovati - kaže nam konzultantica za ljudske resurse u Spirali Izvrsnosti Hrvojka Kutle.
Ako volite čitati – ima puno knjiga koje možete pročitati o raznim kompetencijama i vještinama. Ako ste više osoba za gledanje – ima puno video materijala koje možete pogledati. Ako pak volite interakciju i treba vam motivacija kroz vanjske poticaje – postoji niz online tečajeva koje možete upisati. Kutle navodi da je posve svejedno za koju se metodu odlučite sve dok se držite tri pravila: ulažete trud, preispitujete sami sebe i iskreni ste prema sebi,
- Radite na komunikaciji! Koliko god ta rečenica zvuči kao clichés – danas je važnija nego ikada! Komunikacija je oduvijek važna i o njezinom razvoju se oduvijek priča, ali danas, kada nas veći dio radi od kuće, njezina važnost je još veća - upozorava.
To su možda najvažnije kompetencije koje su nam potrebne u ovom trenutku da bismo bili uspješni i produktivni član tima, obitelji i zajednice, zaključuje konzultantica.
Alati za rad na daljinu
Radni dani odsad su na daljinu i takvi će ostati puno duže no što to u ovom trenutku mislimo.
- Neki su mišljenja da će se završetkom ove krize svi ljudi ponovo vratiti starim navikama i početi odlaziti na posao, ali to se u mnogim slučajevima neće dogoditi. Kolegica iz Velike Britanije rekla mi je da se njihov tim više neće vraćati na staru praksu odlaska na posao. Uvidjeli su da sasvim normalno funkcioniraju u radu na daljinu. Čak su primijetili da su produktivniji. Isto je kod nas u eWyse agenciji. Za sada mogu reći da smo barem jednako produktivni ako ne i produktivniji - dijeli s nama svoja saznanja Mario Buljan, direktor agencije eWyse.
Buljan je izračunao koliko rad od kuće štedi vremena koje bismo inače potrošili na putovanje na posao i došao do začuđujućih brojki.
- Ako uzmemo u obzir vrijeme potrebno za spremanje i dolazak na posao, te da se u najvećoj špici vratite doma, računajmo da nam na to odlazi 1,5-2 sata dnevno, zavisno o tome gdje tko živi i radi. Stoga možemo reći da smo u prosjeku jedan cijeli radni dan tjedno trošili na dolazak i odlazak s posla. Sada odjednom imamo jedan dan tjedno viška vremena. To je mjesečno četiri dana ili godišnje skoro 40-50 dana. Zvuči nevjerojatno, tako da sam morao dva puta provjeriti računicu.
Budući da je rad na daljinu 'novo normalno' Buljan stavlja na listu poslovnih kompetencija koje bismo trebali ojačati digitalne alate za rad na daljinu i znanja vezana uz e-learning.
Inspiraciju s kojim alatima se pobliže upoznati pronašao je u praksama svoje agencije. Evo što preporučuje:
Za instant komunikaciju u realnom vremenu tu je definitivno aplikacija Slack. Za pohranu datoteka u oblaku koja se može međusobno dijeliti koristimo Drive od Googla, a ponekad i Dropbox. Tu su svakako alati za video konferencije i online sastanke gdje koristimo više njih, a vi sebi odaberite koji vam najbolje paše. Tu su Meet, Zoom, a ponekad i Skype. Za praćenje utrošenih sati rada i općenito profitabilnosti agencije na pojedinim projektima koristimo Productive, proizvod hrvatske tvrtke Infinum. Ovo je osnovno oruđe koje vam treba za rad od kuće. Razmislite svakako o korištenju nekih alata za projektni menadžment poput Asana, Trello, Basecamp ili sl. Ovladavanje tim ili sličnim alatima je definitivno kompetencija bez koje ćete teško moći raditi u vremenu koje je pred nama.
Budući da njegova tvrtka proizvodi eLearning sadržaje, svjestan je koliko je mali dio populacije uspješno ovladao kompetencijama vezanim za kreiranje i prijenos znanja digitalnim putem. Da steknu znanja iz tog područja pogotovo savjetuje poslovnim ljudima. To je prilično široko područje, ali za početak mogu ovladati osnovnim eLementima koje čine dobar eLearning tečaj. Zato je eWyse napravio jednostavan eLearning tečaj o eLearningu koji besplatno možete pogledati na ovom linku.