Od početka pandemije i uvođenja lockdowna u ožujku pa do danas u Hrvatskoj se raspravlja o radu od kuće, nužnosti bolje regulacije rada od kuće i svim pravima i obvezama poslodavaca i radnika. Rad od kuće trebao bi biti detaljno reguliran planiranim izmjenama Zakona o radu, ali nakon održanih razgovora predsjednika vlade s čelnicima sindikata te više konzultativnih razgovora sindikata s resornim ministrom i poslodavcima, čini se da izmjene Zakona nisu tako blizu donošenja.
Što žele sindikati
Sindikati smatraju da nema razloga da se Zakon o radu mijenja zbog rada od kuće jer smatraju da je već reguliran člankom 17. postojećeg Zakona, a sve druge detalje bi kroz GSV trebalo dogovoriti sa socijalnim partnerima te zaključiti nacionalni kolektivni ugovor koji bi obvezivao sve na cijelom području države. Sindikati ne žele da se samo zbog tog pitanja otvara pitanje promjena prava radnika.
Što želi Vlada
Vlada smatra da bi ipak trebalo mijenjati odredbe Zakona o radu jer bi tako gospodarstvo bilo konkurentnije, imajući u vidu trajanje epidemije.
Što žele poslodavci
Poslodavci smatraju da bi trebalo primijeniti novi model koji se ne bi donosio samo za primjenu u uvjetima pandemije, već i za stalnu primjenu nakon pandemije, upravo zato jer tehnologija daje prednost takvom fleksibilnom načinu rada. Poslodavci bi željeli definirati rad na daljinu, promjeniti odredbe vezane za zaštitu na radu, troškove rada, radno vrijeme i dr.
Kakve se promjene mogu očekivati
Smatra se da bi trebalo zadržati odredbe o radu na izdvojenom mjestu rada te izmjenama uvesti rad na daljinu, koji bi predviđao dva načina - privremeni rad na daljinu i stalni rad na daljinu. Kod privremenog rada na daljinu, radnicima bi se omogućilo da povremeno, kad to žele, rade izvan poslovnog prostora poslodavca, te bi tada odgovornost za uvjete rada bila na radnicima.
Kod stalnog rada na daljinu, poslodavac bi radniku plaćao naknadu za troškove koje je radnik imao radeći doma, a ta naknada bi bila neoporeziva.
Kakvo je sadašnje stanje i obveze poslodavaca i radnika
Zakon o radu i sada predviđa mogućnost rada na izdvojenom mjestu rada što može biti i rad od kuće. Ako radnici rade od kuće, poslodavac mora sa svim radnicima koji rade od kuće sklopiti pisane anekse ugovora o radu s obzirom da se mijenja mjesto rada koje je određeno ugovorom o radu, osim ako je ugovorom već predviđena mogućnost rada od kuće.
Aneksom se mora definirati radno vrijeme, oprema koju će poslodavac osigurati radniku za rad (laptop, printer, skener i dr.), a ako radnik koristi svoju opremu, na koji način će mu poslodavac nadoknaditi troškove korištenja opreme te druge troškove (trošak struje, vode, komunalija) prema potrošnji tijekom rada radnika.
Poslodavac mora osigurati radniku koji radi od kuće, sigurne uvjete za rad i njegovu sigurnost, u smislu Zakona o zaštiti na radu, te je odgovoran za ozljedu na radu ako radniku nije osigurao sigurne uvjete rada za rad od kuće.
S druge strane, radeći od kuće, radnik mora izvršavati sve obveze iz radnog odnosa, voditi računa o svojoj sigurnosti i zaštiti zdravlja, obavijestiti poslodavca o bolesti ili drugoj okolnosti koja ga ometa u izvršenju obveza iz ugovora o radu ili o ugroženosti osoba s kojima dolazi u dodir.
Pitanje rada od kuće se ponovno aktualizira s novim epidemiološkim mjerama objavljenim 26.11.2020. kojima su svi poslodavci obvezni uvesti rad od kuće kad god je to moguće s obzirom na narav posla, a slične upute donesene su i za rad državne uprave.