Što i kako

Vodič kroz SEO: Bez prepoznatljivosti nema ni organskog rasta

Vidljivost na tražilicama ne događa se slučajno te valja paziti kako graditi online sadržaj da vas i on izbaci kao odgovor

Nedavno smo u Lideru ispisali vodič za mikropoduzetnike, male i srednje poduzetnike o tome kako kvalitetno napraviti e-trgovinu u kojemu smo istaknuli da je iznimno važan i SEO. Konzultant za e-trgovinu i digitalni marketing Dino Oreški rekao je da je​ SEO temelj dugoročne vidljivosti i u njega se isplati ulagati već od početka iako trenutačno svjedočimo tektonskim promjenama na tražilicama.

- Najbolja strategija uključuje jače ulaganje u SEO, a onda kombinaciju s plaćenim kampanjama i sadržajem koji potiče dijeljenje – smatra Oreški.

Iako je SEO dobro poznata skraćenica onima kojima je važan vrijedi primijetiti da mnogi ne znaju ni što taj akronim znači niti kako ga primijeniti, no znaju da je itekako bitan. Zato ga treba prvo definirati.

Prema Digital Marketing Institute (DMI), SEO je kratica za 'optimizaciju za tražilice (Search Engine Optimization) te je riječ o procesu dobivanja prometa iz besplatnih, organskih pretraživanja u online tražilicama. Drugim riječima, cilj mu je poboljšati poziciju određene internetske stranice kod pretraživanja na recimo Googleu ili nekoj drugoj tražilici.

A zašto je SEO danas važan za poslovanje – pogotovo za male i srednje tvrtke, upitali smo stručnjakinju za SEO Barbaru Slade Jagodić.

Barbara Slade Jagodić, SEO stručnjakinja:- Učim ljude da od hobija mogu napraviti dodatni posao, ali i postojeće poduzetnike i tvrtke učim kako raditi digitalni marketing čak i kad nemaš velike budžete za oglašavanje, kad ti brend nije seksi za društvene mreže ili kad nemaš ogroman marketinški tim

Barbara Slade Jagodić

- Većina prometa prema web stranicama i dalje dolazi s Googlea. Dok su društveni mediji, oglasi i drugi formati bitni za stvaranje vidljivosti i potražnje, važno je napomenuti da korisnici u trenutku kad nešto zaista trebaju odlaze na tražilice – govori Slade Jagodić dodajući da su tu i alati umjetne inteligencije poput ChatGPT-a, ali on i dalje nije primarni kanal za pretrage već se koristi kao savjetnik ili pomoć pri izradi tekstova, analiza i vizuala.

Ipak, valja paziti kako graditi online sadržaj da vas i on izbaci kao odgovor, tvrdi Slade Jagodić koja dodaje da se SEO radi i za društvene mreže.  

- Naime, mladi određene stvari traže i na TikToku i Instagramu, ili i oni kombiniraju društvene mreže s Googleom. Gdje god ljudi traže to što vi nudite, valja biti prisutan. Zato su sad neki počeo SEO zvati 'Search Everywhere Optimization' – govori Slade Jagodić.

Razlika između organskog i plaćenog

Od samog početka, važno je razumjeti razlike između organskog i plaćenog pretraživanja. Pet je ključnih razlika između ta dva pojma: pozicija, vrijeme, plaćanje, ROI i udio prometa.

Prva razlika je u tome što se plaćeni rezultati pretraživanja prikazuju na vrhu stranica s rezultatima tražilice, a organski rezultati ispod njih, no s dolaskom Googleovih AI alata plaćeni se rezultati stalno mijenjaju pa je važno razviti vlastiti SEO.

Druga ključna razlika između plaćenog i organskog pretraživanja je vrijeme. S plaćenim pretraživanjem možete brzo dobiti rezultate, dok je kod organskog pretraživanja potrebno više vremena - često tjednima, mjesecima, pa čak i godinama. Stoga morate igrati srednjoročnu i dugoročnu igru ​​s organskim pretraživanjem.

Treća je razlika plaćanje. Kod plaćenih rezultata imate trošak naknade svaki put kada korisnik klikne na vaš oglas. Dakle, plaćate Googleu da prikaže vaš oglas kada posjetitelj pretražuje vašu ključnu riječ. Za organsko pretraživanje, s druge strane, promet je besplatan, iako zahtijeva ulaganje i resursa i vremena.

Što se tiče povrata ulaganja (ROI), puno je lakše mjeriti plaćeno pretraživanje. To je dijelom zato što Google pruža više podataka o ključnim riječima koje možete prikupiti u Google Analyticsu. Međutim, kod plaćenog pretraživanja, ROI može stagnirati ili opadati tijekom vremena. Kod organskog pretraživanja, ROI je malo teže izmjeriti, ali se često poboljšava tijekom vremena. Dugoročno gledano, organsko pretraživanje može ponuditi vrlo dobar povrat ulaganja.

Na kraju, što se udjela prometa tiče, istraživanje BrightEdgea pokazalo je da je organsko pretraživanje odgovorno za 53 posto ukupnog prometa na web mjestu u usporedbi s plaćenim pretraživanjem od 15 posto. Dakle, lavovski udio klikova zapravo je na organskim rezultatima.

Najčešće greške u SEO-u:

- Ne poznavanje razlike između kvalitetnog SEO-a i loše odrađenog posla

- krivo postavljena struktura

- postavljanje lokalne domene (.hr) za globalno pozicioniranje

Treba raditi na prepoznatljivosti 

Ipak, SEO treba analizirati i pratiti, a najbolje alate za to otkrila nam je Slade Jagodić.

- Želite li znati što ljudi traže na Googleu, postoji puno alata koji vam mogu pomoći u tome. Nažalost, oni dobri gotovo svi se plaćaju. Preporučujem Semrush i Ahrefs. No ne treba gledati samo u ključne riječi, nego i u namjeru korisnika kad nešto traži. I što mu se već nudi na rezultatima. Tada procjenjujemo je li neka ključna riječ ili fraza dobra za nas. Ponekad ljudi traže samo definicije, ponekad pak žele kupiti točno određenu stvar, nije isto kako valja pristupiti tome – kaže Slade Jagodić.

- Također je bitno pratiti otkud vam dolazi promet na web stranicu te koji dolasci rezultiraju konverzijom. Ako imate puno dolazaka, ali malo prodaje, detektiramo onda koji elementi ili koji korak u procesu kupnje tjeraju ljude da dođu do cilja – dodaje napominjući da se ove godine očekuje pad prometa s Googlea i do 30 posto zbog AI pregleda koji su se na našem tržištu pojavili sredinom svibnja. Stoga valja svakako uračunati to, a promet pokušati nadoknaditi drugim taktikama.

Za one koji tek kreću sa SEO aktivnostima Slade Jagodić preporuča raditi na prepoznatljivosti, odnosno na tome da postanete traženi brend jer ne samo da će tako direktni dolasci biti u većoj mjeri već će i AI alati više prepoznavati takve pojedince i preporučiti ih jer se oni oslanjaju na ukupni imidž neke tvrtke, a to znači da skeniraju gdje se netko pojavljuje u online medijima, od PR-a do spominjanja u recenzijama i preporukama korisnika.

- Izbjegavajte korištenje tuđih vizuala, tekstova i svega što ne donosi prepoznatljivošću vašeg brenda. Stvarajte puno sadržaja, i to originalnog i kvalitetnog. Sadržajem kojeg će stvoriti ChatGPT je kolaž tuđih sadržaja i teško će od vas stvoriti „zvijezdu“. Uostalom, takav sadržaj korisnici sve lakše prepoznaju – i preskaču. I Google je sve bolji u prepoznavanju web stranica koji imaju isključivo sadržaj koji je generirao AI pa su poznati već neki primjer gdje su takvi webovi brzo rasli da bi ih u jednom trenutku Google maknuo. Prečaci nerijetko ne završe dobro dugoročno – objašnjava Slade Jagodić.

Iako se ovo čini kao 'mnogo posla' za prepoznatljivost pogotovo ako se kreće od nule te se u prvih nekoliko mjeseci već krenu gubiti nade u SEO, Slade Jagodić tvrdi da se prvi rezultati mogu vidjeti već nakon pola godine.

- Naravno da ima i prečaca i iznimaka, određenim taktikama može se proces ubrzati, no ja uvijek kažem da ljeti stvaramo sadržaj za Božić, a optimalno za iduće ljeto – zaključuje ova stručnjakinja za SEO.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju