
Vrijeme velikih spajanja i preuzimanja prolazi, slijedi doba spin-offa

Analitičari upozoravaju da razdvojene kompanije moraju iskoristiti svoju slobodu kako bi agresivno ulagale u inovacije i diferencijaciju
Piše: Zvonimir Mršić, konzultant
Nakon desetljeća megalomanskih spajanja i agresivnih preuzimanja mnogi globalni proizvođači robe široke potrošnje i industrijski konglomerati suočavaju se sa stagnacijom rasta, prezasićenim portfeljima i nezadovoljnim ulagačima. Tržište je spoznalo da konglomeratni modeli često nisu isporučili očekivane sinergije. Prema istraživanju Trivariate Research, L.P., dionice novoformiranih spin-off kompanija u prosjeku nadmašuju S&P 500 za oko 10 posto u razdoblju od 18 do 24 mjeseca nakon izdvajanja, a 'matične' kompanije uglavnom prate indeks. Na temelju tog trenda, analitičari su zaključili da bi 2025. mogla biti rekordna godina u broju i veličini spin-offova jer mnogi konglomerati imaju planove razdvajanja u tom razdoblju.
Sve veći pritisak aktivističkih investitora, stroži regulativni nadzor velikih akvizicija i potreba za fokusiranijim strategijama potiču menadžmente korporacija da razmotre razdvajanje dijelova poslovanja umjesto daljnjeg rasta preuzimanjem.
No što motivira velike kompanije da se odluče na radikalni zaokret i podjelu svojih raznolikih divizija? U nastavku analiziramo ključne razloge i donosimo pregled novijeg vala najavljenih ili provedenih razdvajanja – od prehrambenih giganata do industrijskih konglomerata.
Val razdvajanja u prehrani
Kraft Heinz – povratak korijenima. Američki div prehrambenih proizvoda najavio je da će do druge polovice 2026. podijeliti poslovanje na dvije javne kompanije, čime de facto razvrgava desetljeće star megaspoj Krafta i Heinza. Jedna tvrtka obuhvatit će kultne brendove umaka i namaza (npr. kečap Heinz, sirni namaz Philadelphia, Kraft Mac & Cheese) s oko 15,4 milijardi dolara prihoda, a druga će preuzeti prerađenu hranu i gotova jela (npr. Oscar Mayer, Lunchables) s oko 10,4 milijardi prihoda. Patricio je ustvrdio da je složena struktura ometala fokus i investicije te da će razdvajanje osigurati 'pravu razinu pažnje i resursa' za svaki brend