Sve bolje aplikacije za deepfake kao i sve rječitiji AI generatori teksta u slike, filmove i zvukove omogućili su fejkerima da još malo uljepšaju svoj život pa na društvenim mrežama jedno jutro, recimo, doručkuju s Dr. Doomom, tj. Nourielom Roubinijem, poslije pilotiraju privatnim zrakoplovom u kojem je Elon Musk pa naposljetku svrate na večeru kod dobroga starog Warrena Buffetta. I usput odrade intervju sa svim Kardashiankama. S pomoću pravih AI programa, navodno, svatko može postati bolji od modnog mačka i mačkica, zaboraviti na filtre i fotošopiranje ili barem uvjerljivo odglumiti s kim se sve druži i tko mu je što rekao.
Ipak, reklo bi se da danas ljudi ne vjeruju svakome, pa će sve što vide na društvenim mrežama provjeriti, pretražiti i istražiti, ali katkad je i dalje teško uočiti ‘fejkere‘. Sjetimo se samo dokumentarca ‘Varalica s Tindera‘ gdje Simon Leviev na iznimno uvjerljiv način vara i pljačka svoje djevojke te se svima prikazuje kao bogati partijaner, a u stvarnosti je najobičniji varalica. Danas definitivno svatko može biti ‘bogat‘ na Tinderu i društvenim mrežama, a sve što je potrebno je malo volje, vremena i nekoliko AI generatora.
Dvojaki uspjeh
Naravno, nije svakome uspjeh biti bogat, neki žele biti pustolovi pa tako mogu lažirati i putovanja po svijetu te svaki drugi dan doručkovati u nekoj drugoj europskoj ili svjetskoj prijestolnici. Kako bih provjerila može li se navući ljude na fotografije generirane alatima umjetne inteligencije, nekoliko sam mjeseci objavljivala lažirane fotografije na svom Instagram profilu i na novom, ‘tajnom‘ profilu. Cilj je bio dvojak: vidjeti mogu li se privući pratitelji na potpuno svjež profil isključivo fotografijama nastalima s pomoću alata umjetne inteligencije i hoće li se moji pratitelji navući na takve objave, odnosno priče, na Instagramu. Odgovor? Da i ne.
I dok je bilo iznimno zanimljivo raditi putem alata umjetne inteligencije, kod kojih je jedan od problema i taj što se plaćaju pa moraš zaroniti u vlastiti džep kako bi nešto kvalitetno i uspješno napravio, nikako nije jednostavno privući pratitelje. Na lažnom profilu nazvanom ‘am_photoart_‘ svaka je objava prikupila otprilike dva do tri ‘lajka‘, a priče su imale u prosjeku 300 do 400 pregleda. Uglavnom su se nizale poruke kao što su ‘odlična fotka‘ ili ‘genijalan pogled‘, a na fotografiju u kojoj ‘gledam u Eiffelov toranj‘ dolazile su poruke poput ‘obožavam Pariz‘. Naravno, bilo je tu i onih koji te pokušavaju prevariti, uvući u razne sheme i slično, ali takvih stvari ima i na privatnim profilima. Privatni profil je bio apsolutno druga priča.
Problematično laganje
Kada želiš lažirati svoj život, prvo moraš shvatiti da te na privatnom profilu prate najbliži prijatelji i rodbina pa se prije toga mora njih obavijestiti da radiš nekakav mali eksperiment u svrhu pisanja članka te da nisi zapravo utorkom navečer pobjegla u Pariz na izlet ili slično. Bila je to početnička pogreška pa nikomu nije bilo jasno što se događa i zašto su mi fotografije na Instagram-priči ‘nekako čudne‘. Nakon nekoliko zabrinutih poziva i poruka u kojima se mora u detalje objasniti da te nitko nije oteo niti si pobjegla jer ti je dosta svega, sve je nekako krenulo glatko. Reakcije su bile sasvim solidne, tu i tamo neki ‘lajk‘ na priču, poneka poruka u stilu: ‘Ajme, gdje si to?‘ i sve u svemu mnogo smijeha na kavi nekoliko dana poslije. Eksperiment? (Ne)uspješan.
Glavni problemi? Ima ih nekoliko, ali svakako je jedan od njih taj da ne možeš sa svoga privatnog profila nakon relativno normalnih objava početi objavljivati fotografije generiranim alatima umjetne inteligencije jer će se netko najvjerojatnije šokirati pa moraš objašnjavati što se događa. Drugi problem kod stvaranja takvog tipa sadržaja je što oduzima jako mnogo vremena ako želiš raditi kvalitetno, što nema baš svatko. Treći ‘problem‘ je pronaći kvalitetan alat umjetne inteligencije koji će biti tvoj najbolji prijatelj za generiranje najboljih fotografija. Problema uistinu ima više, no ako želite stvarati sadržaj uz pomoć umjetne inteligencije morate ih proći i saznati kako najbolje generirati fotografije i kojim smjerom ići.
TikTok prednjači
Najviše se sadržaja generiranog umjetnom inteligencijom može vidjeti na TikToku jer tu uistinu najviše i dolazi do izražaja pa tako možete vidjeti povijesne osobe, poput Kleopatre, Anne Boleyn ili Anastasije Nikolajevne Romanove kako govore o svom životu i smrti. I dok se takvi alati mogu činiti zanimljivim za učenje, jer tko ne bi želio učiti o starom Egiptu od Kleopatre glavom i bradom ili naučiti kako je palo Rusko Carstvo od najmlađe članice carske obitelji Romanov, pravo je pitanje što će se dogoditi ako netko napravi videozapis Joea Bidena kako udara ženu ili Emanuela Macrona kako onečišćuje okoliš? Što će se dogoditi ako se u sljedećoj, superizbornoj godini i na hrvatskoj političkoj sceni počne jače upotrebljavati deepfake?
Deepfake je, podsjetimo, oblik korištenja umjetne inteligencije gdje se stvaraju fotografije, videozapisi i audiozapisi lažnih događaja. Tako, recimo, možete stavljati riječi u usta političara, glumiti u popularnim filmovima ili biti model, a najvažnije je da su takvi alati danas dostupni apsolutno svima. Baš kao i generatori fotografija i takvi tipovi aplikacija i alata se plaćaju, ali postoje pojedini alati koji dopuštaju korištenje nekoliko puta prije početka naplate. Dakle, ako znate što radite i nekoliko besplatnih pokušaja u deepfakeu može biti itekako kvalitetno.
Praksa stvara majstora
I dok će mnogi reći da nije tako jednostavno napraviti deepfake sadržaj i da ljudi iznimno lako mogu uočiti razliku između deepfakea i autentične fotografije ili videozapisa, ako kontinuirano proizvodite deepfake i steknete praksu, shvatite u čemu griješite te ispravljate vlastite pogreške i postajete bolji. Čisto iz šale i zbog vlastite znatiželje odlučila sam se i ja okušati u deepfakeu te se pretvoriti u američku poduzetnicu, model i medijsku personu Kim Kardashian, isključivo u svrhu pisanja ovog članka da vidimo kako bi to izgledalo, a da nikad prije toga nisam upotrebljavala alate za deepfake.
Rezultat nije bio loš za prvi pokušaj, ali svakako se mogu uočiti pogreške te načini popravljanja. Prema svim mogućim uputama koje se mogu naći na internetu preko najjednostavnijeg upita How to deepfake a photo? potrebno je prilagoditi se osobama koje želite ‘dipfejkati‘. Recimo, želite li Donalda Trumpa, bilo bi najbolje da imate sličnu kosu, građu i slično. Ako želite ‘dipfejkati‘ model i televizijsku personu koja se ne pojavljuje u javnosti bez šminke, morate se žestoko našminkati, najbolje kod profesionalnih vizažista koji znaju šminkati prema uzoru na najpoznatiju Kardashianku. ‘Dipfejkana‘ fotografija na Instagramu rezultirala je apsolutnim smijehom i zafrkancijom.
Zavrzlame s videom
Dok fotografije nije toliko teško lažirati, prava zavrzlama dolazi zbog videozapisa, jer ako se želite ‘umetnuti‘ u film ili u određenu scenu filma (recimo da želite biti Vin Diesel, odnosno Dominic Toretto u ‘Brzima i žestokima‘, James Bond ili Iron Man), potrebno je snimati različite pokrete glave, lica, tijela kako bi se snimka što bolje uklopila u originalnu scenu. Sve u svemu, iznimno zahtjevan posao za jednu scenu filma, no ako je obožavate – zašto ne?
Deepfake, lažiranje života i pretvaranje da si netko tko nisi uistinu može biti zanimljivo i zabavno. Ako voliš Harryja Pottera, zašto ne otići (barem digitalno) na jedan semestar u Hogwarts? Kako se kaže, it‘s all fun and games, ali kad zabava prelazi u ozbiljne nijanse i kada kreiraš sadržaj kako bi naštetio drugome, konkurenciji ili političkom akteru, tu svi oblici umjetne inteligencije postaju opasni. Kako će se ona upotrebljavati u budućnosti i hoće li stvarati probleme na političkoj sceni tek treba vidjeti, ali zanimljivo je (i zastrašujuće) razmišljati o tome.