Tehno
StoryEditor

Nova era SEO-a: Brendovi se prilagođavaju AI pretraživačima

28. Travanj 2025.
ChatGPT Chat GPT AI umjetna inteligencijafoto Shutterstock
Prema istraživanju konzultantske kuće Bain, čak 80 posto potrošača oslanja se na odgovore generirane AI-jem

Oglašivačke agencije i tehnološki start-upovi utrkuju se kako bi pomogli brendovima povećati vidljivost u rezultatima pretraživanja umjetno inteligentnih chatbota, otvarajući novo poglavlje u razvoju optimizacije za pretraživače.

Tvrtke poput Profounda i Brandtecha razvile su softverska rješenja koja prate koliko često se pojedini brendovi pojavljuju u rezultatima OpenAI-evog ChatGPT-a, Claudea kompanije Anthropic i Googleove nove značajke Overviews.

Brendovi poput fintech tvrtke Ramp, portala za traženje poslova Indeed te proizvođača škotskog viskija Chivas Brothers (u vlasništvu Pernod Ricarda) već koriste takve alate, nadajući se doseći milijune korisnika koji sve češće koriste generativne AI alate kao novu metodu pretraživanja informacija na internetu. To je novi trend koji dugoročno predstavlja ozbiljnu prijetnju temeljnim prihodima Googlea.

Novi alati za novu eru

- Ovdje nije riječ samo o indeksiranju vaše web stranice u rezultatima pretraživanja. Ovo je priznanje velikih jezičnih modela kao ultimativnih influencer - izjavio je Jack Smyth, partner u marketinško-tehnološkoj grupaciji Brandtech, koja je razvila vlastito sučelje za brendove.

Novi alati mogu predvidjeti sentiment AI modela prema određenim tvrtkama, tako da chatbotovima šalju niz tekstualnih upita i analiziraju rezultate. Na temelju prikupljenih podataka izrađuju se ljestvice brendova, a agencije potom klijentima savjetuju kako povećati vjerojatnost da će ih modeli spominjati u odgovorima.

Ovi potezi dolaze u trenutku kada oglašivači osjećaju sve veći pritisak zbog širenja primjene umjetne inteligencije u kreiranju i ciljanju marketinških kampanja. Meta i Google razvijaju ‘samoposlužne‘ alate koji omogućuju brendovima samostalno vođenje kampanja, što predstavlja prijetnju tradicionalnom poslovanju agencija i posrednika u kupnji medijskog prostora.

Prema istraživanju konzultantske kuće Bain, čak 80 posto potrošača oslanja se na odgovore generirane AI-jem u najmanje 40 posto svojih pretraga, što je rezultiralo padom organskog web prometa za do 25 posto. Također, 60 posto pretraga sada završava bez klikanja na bilo koji dodatni link.

Googleov odgovor na izazove

Unatoč tomu, Alphabet, matična tvrtka Googlea, prošlog je tjedna objavila kako su im prihodi od temeljne djelatnosti pretraživanja i oglašavanja u prvom kvartalu porasli za gotovo 10 posto, dosegnuvši 50,7 milijardi dolara.

Ti su rezultati umirili investitore zabrinute zbog rasta popularnosti konkurentskih AI chatbota poput Muskova Groka, ali i zbog mogućnosti da Googleov vlastiti Gemini chatbot i AI sažeci odgovora ugroze poslovni model smanjenjem broja klikova na oglase.

Brandtech je razvio proizvod pod nazivom ‘Share of Model‘, koji klijentima omogućuje uvid u analize i savjete o prilagodbi tekstova i vizualnih sadržaja na web stranicama kako bi bolje odgovarali zahtjevima AI pretraživanja.

Start-up Profound, koji je u kolovozu prikupio 3,5 milijuna dolara početnog ulaganja pod vodstvom Khosla Venturesa, nudi platformu za analizu podataka koja brendovima omogućuje praćenje najčešćih upita u njihovoj industriji i mjerenje vlastitog uspjeha u AI pretragama

- Tradicionalno pretraživanje bilo je jedno od najvećih monopola u povijesti interneta. A sada se po prvi put čini da se zidine tog dvorca ruše. Ovo je trenutak prijelaza s CD-a na streaming, izjavio je James Cadwallader, suosnivač Profounda.

Novi softver zahtijeva duboko razumijevanje načina na koji pojedini modeli prikazuju brendove. ChatGPT, primjerice, koristi tradicionalno web pretraživanje, a zatim vrednuje izvore informacija prema relevantnosti za korisnika, uključujući ocjenu vjerodostojnosti i autoriteta izvora.

Adam Fry, voditelj pretraživanja za ChatGPT u OpenAI-u, ističe kako korisnici danas postavljaju sve specifičnija i preciznija pitanja, primjerice: ‘Možete li pronaći tihi restoran za peteročlanu obitelj u New Yorku?‘, umjesto jednostavnog ‘restorani u New Yorku‘.

Budućnost optimizacije

Istovremeno, Perplexity, AI pretraživač, testira sponzorirana ‘pitanja‘ koja se korisnicima nude kao prijedlozi za nastavak pretrage nakon početnog upita.

- Veliki jezični modeli razumiju više sadržaja i mogu detaljnije prepoznati proturječnosti ili dezinformacije. Proces je znatno temeljitiji od pukog pregledavanja linkova. Zbog toga je znatno teže manipulirati rezultatima, a jedina prava strategija za brendove postaje stvaranje što relevantnijeg i kvalitetnijeg sadržaja - rekao je Denis Yarats, suosnivač Perplexitya.

28. travanj 2025 17:02