
Nekoć hvaljen kao avangarda električnih vozila, Teslina nedavna putanja išla je samo prema dolje. S padom prodaje, političkim zavrzlamama i sve manjom tržišnom vrijednošću (tržišna kapitalizacija tvrtke nedavno je pala ispod trilijuna dolara) ukorak je išao i pad cijene dionice, a najnoviji pad cijene dionice zabilježen je jučer kada je cijena pala čak pet posto.
Dionica ovog proizvođača električnih automobila 17. prosinca prošle godine koštala je 479,86 dolara dok je danas cijena njegove dionice iznosila 263,98 eura što je pad od gotovo 45 posto u malo manje od tri mjeseca. Kompanija od početka godine kontinuirano bilježi pad cijene dionica iako se na dnevnoj bazi proteklih tjedana zabilježio i pokoji plus.
Gubi Tesla i na popularnosti. Ponajprije u Europi gdje je prodaja strmoglavo pala te je u siječnju zabilježen pad prodaje od čak 45 posto iako je ukupno tržište električnih vozila u Europi poraslo za 37 posto.
Kako smo već pisali u Lideru, pad potražnje za Teslinim automobilima rezultat je pojačane političke aktivnosti njezina osnivača Elona Muska koji se angažirao i u politici EU-a gdje je podržao krajnje desnu Alternativu za Njemačku (AfD) uoči izbora u Njemačkoj ranije ove godine, što je izazvalo reakcije u cijeloj Europi. Musk je također direktno kritizirao EU, koju je u studenom opisao kao ‘nedemokratsku‘.
Registracija novih Teslinih vozila u Njemačkoj, gdje se nalazi jedini Teslin proizvodni pogon u Europi, u siječnju je pala za 59,5 posto u odnosu na godinu ranije. U Francuskoj je prodaja Tesle pala za 63 posto, dok su registracije Teslinih automobila u Norveškoj pale za 38 posto. U Velikoj Britaniji registracije su pale za osam posto u odnosu na godinu ranije.
Do pada je došlo iako su europski potrošači kupili 166 tisuća baterijskih električnih vozila u prvom mjesecu, što je 37 posto više nego prije godinu dana. Prodaja električnih vozila rasla je brže od prodaje svih ostalih vrsta vozila, dok je prodaja automobila s benzinskim i dizelskim motorima pala za 20,5 posto, odnosno 26,5 posto. Brojke uključuju EU, UK i druga tržišta uključujući Norvešku, jedno od najvećih europskih tržišta za električne automobile. Prodaja SAIC Motora, kineskog državnog proizvođača automobila koji se proširio na EU i udružio se s Audijem u Kini, u siječnju je u Europi porasla 37 posto, što je najveći godišnji rast prodaje među vodećim kineskim proizvođačima.
No, vratimo se na Teslu, iako se sam auto ne može, barem ne u asocijacijama kupaca odmaknuti od Muska pa se mnogi danas na društvenim mrežama šale i lijepe naljepnice na svoje automobile s natpisom ‘kupio sam Teslu prije nego što je Musk poludio‘, činjenica je da je dionica ove kompanije na godišnjoj razini ostvarila rast od više od 47 posto iako analitičari predviđaju kontinuiran pad kroz cijelu 2025. godinu, između ostalog i zbog Muskovog angažmana u globalnoj politici.