Tvrtke i tržišta

EV boom u Europi: Ford i Renault udružuju snage za električne modele

Partnerstvo Forda i Renaulta donosi pristupačnije električne modele dok se europsko tržište ubrzano prilagođava rastućoj konkurenciji

Ford se okreće Renaultu kako bi proizvodio pristupačne električne automobile u Europi, dok se oba proizvođača suočavaju s rastućim pritiskom kineskih proizvođača koji se šire u regiji. Renault će pomoći u razvoju i proizvodnji dvaju modela Fordovih vozila u sjevernoj Francuskoj, a prvi bi automobil trebao stići u salone početkom 2028., priopćile su kompanije u utorak. Također su se dogovorile da će zajednički istražiti mogućnost proizvodnje kombija, prenosi Bloomberg.

- Stvarnost automobilske industrije je da su potrebna velika ulaganja i da morate biti konkurentni u troškovima. Ovo su samo temeljni koraci za stvaranje uspješnog poslovanja u Europi - rekao je izvršni direktor Forda Jim Farley.

Europski proizvođači automobila nastoje postati konkurentniji dok se proizvođači poput BYD-a šire regijom s niskobudžetnim električnim i hibridnim modelima. Istodobno, koriste kinesku tehnološku ekspertizu kako bi se kretali brže i uz niže troškove. Renault se oslanjao na svoj istraživačko-razvojni centar u Šangaju za razvoj električnog Twinga, koji će biti dostupan za manje od 20 tisuća eura (23.299 dolara) do sljedećeg ljeta.

Za Ford ovaj potez može signalizirati dodatno smanjenje vlastitih proizvodnih kapaciteta u Europi, dok kompanija smanjuje proizvodnju i broj zaposlenih u regiji koja već dugo zaostaje za sjevernoameričkim tržištem. U svom pogonu u Kölnu u Njemačkoj, gdje Ford proizvodi električna vozila na Volkswagenovoj platformi, proizvođač otpušta stotine radnika i planira prijeći na jednu proizvodnu liniju, umjesto dvije, počevši od 2026., kako je priopćio u rujnu. Već je prestao proizvoditi automobile u tvornici u Saarlouisu.

Umjesto toga, Ford se okreće partnerstvima kako bi dijelio troškove i proizvodnju u sklopu onoga što opisuje kao 'novu produktnu ofenzivu' u Europi. Farley je rekao da američki proizvođač više neće biti proizvođač s punim asortimanom, kao u prošlosti, nego će se usredotočiti na kategorije vozila u kojima smatra da ima konkurentsku prednost.

- Vrlo pažljivo ćemo birati gdje ćemo se natjecati - rekao je izvršni direktor.

Proizvođači automobila preispituju svoje EV strategije nakon što su njihovi prvi pokušaji posrnuli zbog nedostatka infrastrukture za punjenje i preskupih modela. Nakon intenzivnog lobiranja industrije, Europska unija mogla bi povući svoj de facto plan zabrane prodaje automobila s motorima na unutarnje izgaranje od 2035., zbog sporijeg od očekivanog prelaska na električna vozila. Očekuje se da će ažurirana odluka iz Bruxellesa stići kasnije ovog mjeseca.

- Suočavamo se s poplavom državnim subvencijama potpomognutog uvoza električnih vozila iz Kine, strukturno dizajniranih da potkopaju europsku radnu snagu i proizvodnju - rekao je Farley Financial Timesu.

U međuvremenu, proizvođači automobila pokušavaju ispraviti svoje pogreške nudeći jeftinija električna vozila. Stellantis je u studenom povećao proizvodnju Citroëna zbog snažne potražnje za pristupačnim gradskim modelom C3. VW priprema niskobudžetne električne modele, uključujući ID. Polo, koji bi trebao koštati manje od 25 tisuća eura kada iduće godine dođe u prodaju.

Osim suradnje na električnim vozilima, Ford i Renault namjeravaju surađivati i na razvoju i proizvodnji kombija za oba brenda.

- Nema druge opcije nego dijeliti resurse - rekao je izvršni direktor Renaulta Francois Provost na istom brifingu, dodajući da je europsko tržište lakih gospodarskih vozila 'ključno' za oba partnera.

Europsko tržište električnih vozila u velikom porastu

Prema najnovijoj studiji CAM-a, prodaja električnih automobila u Europi je u razdoblju od siječnja do listopada 2025. porasla za 26,2 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine.  Tijekom tog razdoblja registrirano je više od dva milijuna novih vozila na pogon baterijama (BEV), što znači da BEV-ovi sada čine 18,3 posto svih novih automobila u Europi. što je značajan rast u usporedbi s udjelom od 15,4 posto u 2024. 

Ipak, napredak nije isti u cijeloj regiji. Dok su neke zemlje, posebice u Skandinaviji i zapadnoj Europi, zabilježile izrazito visoke udjele električnih vozila, u istočnoj i jugoistočnoj Europi električni pogon i dalje ima tek skromnu zastupljenost. 

Analitičari CAM-a upozoravaju da Europa prolazi kroz 'kritičnu fazu prijelaza' prema električnim vozilima. Iako su rezultati ove godine ohrabrujući, postoje značajne razlike među zemljama, a nesigurnost oko regulative i budućnosti tržišta ostaje značajan faktor koji usporava bržu ekspanziju.

Sve u svemu, studija ukazuje da električni automobili postaju sve češći izbor, sve više privatnih i flotnih kupaca okreće se BEV-ovima. Značajan rast sugerira da se električna mobilnost postupno etablira u Europi, ali i da je prijelaz još uvijek nedovršen i neujednačen. 

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju