Svjetske trendove u informacijsko-komunikacijskoj tehnologiji (IKT, engl. ICT), kad je riječ o prioritetima u poslovanju, slijede i hrvatski poduzetnici i menadžeri. Prema istraživanjima, na prvome mjestu svjetskih poslovnih lidera ove su godine tri prioriteta u ICT-u: digitalna trasformacija i upravljanje digitalnim biznisom, dogradnja IT-a i podatkovne sigurnosti kako bi smanjili rizike za kompaniju te jačanje suradnje između IT-a i poslovanja.
Digitalna transformacija ključna je za povećanje učinkovitosti, prihoda i konkurentnosti te poticanje inovativnosti. Jedan je od prioriteta također kibernetička sigurnost jer je sve više napada na IT sustave tvrtki. Važno je i upravljanje podacima koji utječu na svaki dio tvrtke, od proizvodnje do marketinga. Iz podataka treba izvući najveću moguću vrijednost za tvrtku, stoga se menadžeri ICT-a usredotočuju na njihovu kvalitetu, dostupnost i usklađenost s propisima o njihovoj privatnosti. I korištenje umjetne inteligencije (UI, engl. AI) u poslovnim procesima i njihova automatizacija neki su od nezaobilaznih prioriteta jer ih pojednostavnjuju, poboljšavaju učinkovitost i korisničko iskustvo te povećavaju konkurentnost.
Osiguranje i zaštita
Popis prioriteta u ICT-u ne završava na spomenutima, no oni su najvažniji. Zato se i u hrvatskim tvrtkama menadžeri bave digitalizacijom poslovnih procesa, tehnologijama oblaka, upravljanjem podacima i kibernetičkom sigurnosti, uvođenjem AI alata u poslovanje, ali i virtualnim zaposlenicima, te pritom primjenjuju najbolja svjetska, ali i domaća ICT rješenja. U prodaji već naveliko rade chatbotovi, a istodobno proizvodne tvrtke koje unapređuju tehnologiju RPA-a u proizvodnim procesima vide velik potencijal u razvoju i primjeni virtualne radne snage.
– U JGL-ovu području ICT-a usmjereni smo prije svega na osiguranje dostupnosti i zaštitu kritičnih sustava u farmaceutskoj proizvodnji te digitalizaciju prijenosa podataka i povezanih GMP procesa. Također, jedan od prioriteta poslovanja globalna je kibernetička sigurnost s fokusom na regionalne zahtjeve, odnosno GDPR Data Integrity, radi osiguravanja neometane suradnje naših timova na mnogim tržištima svijeta, izvještavanja i kontinuiteta održivog poslovanja. Važni su i upravljanje podacima te analitička potpora za donošenje poslovnih odluka na svim razinama – kaže direktor Digitalne izvrsnosti u JGL-u Marijo Volarević i dodaje da su računalni programi u suvremenoj farmaceutskoj proizvodnji već dugo sastavni dio uređaja na proizvodnim linijama ili u laboratorijima te još više procesa koji ih povezuju. Ključni su SAP, EDMS, LIMS, MES te Power BI za menadžersko izvještavanje.
– Usporedno nam je intranet nositelj interne komunikacije i zajedničke kulture, a upravo uvodimo hrvatsko rješenje Farseer za napredno financijsko i kadrovsko planiranje i izvještavanje, koje je nužno na sadašnjoj razini volatilnosti u poslovnom okružju. Ne manje važne kulturne su promjene koje korijene vuku iz IT svijeta, poput agilne metodologije koju širimo temeljnim procesima već četvrtu godinu i drugih lean praksi poput OPEX-a (engl. operational excellence), koje opet traže svoje alate za podršku i mjerenje – navodi Volarević.
Stalno osposobljavanje
Prema njegovim riječima, JGL se u ograničenom opsegu koristi chatbotovima, influencerima i AI alatima u sklopu pojedinih uređaja i sustava. Trenutačno se radi na pripremi šireg AI programa upskillinga na korporacijskoj razini koji bi osim upoznavanja s rizicima i načinom kontrole AI alata u farmaceutskom okružju trebao donijeti iskorak u produktivnosti te nekoliko složenijih pilota u temeljnom poslovanju u domeni automatizacije znanja. Naime, visoka razina regulative i normizacije u farmaceutskoj proizvodnji nameće ulogu AI savjetnika u budućnosti radi osiguravanja JGL-ova održivog rasta.
U Francku se pak ponajprije fokusiraju na kontinuirano unaprjeđenje i optimizaciju poslovnih procesa kako bi povećali efikasnost i smanjili operativne troškove.
– Digitalizacija podataka uvođenjem novih sustava omogućava nam bolju organizaciju i pristup informacijama, tako ubrzavamo odlučivanje. Posebnu pozornost posvećujemo integraciji sustava treće strane sa svojim središnjim ERP sustavom, što nam omogućava neprekidan tok podataka i poboljšanje ukupne operativne učinkovitosti. Naša strategija uključuje stalno osuvremenjivanje i uvođenje inovacija kako bismo održali konkurentsku prednost na tržištu – kaže direktorica Informatike u Francku Dubravka Bičanić.
U poslovnim procesima te tvrtke primjenjuju različite programe kako bi osigurali sveobuhvatnu potporu i automatizaciju ključnih funkcija.
Programi za oslobađanje ljudi
Osim središnjega ERP sustava, koji je temelj poslovanja, u Francku su uveli sustav za poslovno izvještavanje koji omogućuje detaljnu analizu i pregled poslovnih performansa. Za potrebe mobilne prodaje i praćenje terenskih aktivnosti tvrtka upotrebljava specijalizirani alat koji zaposlenicima omogućava efikasno upravljanje zadacima na terenu. Također je integrirala alat za podršku procesima u samoposlužnim aparatima, što povećava operativnu učinkovitost i smanjuje potrebu za ručnim intervencijama. Uz to upotrebljava servise za digitalizaciju dokumenata i EDI razmjenu, čime znatno smanjuje vrijeme i resurse potrebne za obradu i razmjenu poslovne dokumentacije.
– Uspješnim uvođenjem RPA (engl. robotic process automation) sustava započeli smo eru korištenja virtualne radne snage koja preuzima repetitivne i vremenski zahtjevne zadatke te tako oslobađa naše ljude za strateški važnije aktivnosti. Vidimo velik potencijal u daljnjem razvoju i rastu virtualne radne snage, a kontinuiranim praćenjem i unapređivanjem tehnologije RPA-a očekujemo daljnje pozitivne trendove u korištenju virtualnih zaposlenika, čime ćemo dodatno unaprijediti svoje poslovne procese – kaže Bičanić.
AI sortiranje pošiljaka
U proteklim godinama Hrvatska pošta provela je snažnu digitalnu transformaciju i postavila temelje za budući digitalni rast i razvoj tvrtke koja prati, ali i stvara trendove. Nova korporativna strategija ‘Pošta2025(30)‘ fokusirana je na inovativna poslovna rješenja, transformaciju i ljude te infrastrukturu i tehnologiju u kojoj ICT ima ključnu ulogu.
– S korisnikom u prvom planu, a u skladu s novom korporativnom strategijom, već radimo na mnogim projektima i nastavljamo snažnu digitalizaciju. Unaprjeđujemo aplikacije i gradimo infrastrukturu s pomoću koje će korisnici moći sami upravljati uslugama koje nudimo. Razvili smo uslugu e-Delivery, digitalni pandan preporučene pošiljke, i radimo na aplikaciji s pomoću koje će korisnici posve upravljati svim uslugama koje Pošta nudi. Većina projekata povezana je upravo s korisničkim iskustvom, prema kojem smo snažno orijentirani – poručuju iz Hrvatske pošte koja interno razvija i novi temeljni sustav i aktivno radi na nadogradnji rješenja za upravljanje skladišnim poslovanjem.
Svjesni mnogih prednosti AI-ja, poput povećanja efikasnosti, smanjenja troškova i poboljšanja korisničkog iskustva, u Hrvatskoj pošti kažu da uvode umjetnu inteligenciju u poslovne procese. Sustav umjetne inteligencije pomaže u sortiranju pošiljaka, a Locodels, tvrtka kći Hrvatske pošte koja se bavi istodnevnom dostavom, koristi se algoritmom umjetne inteligencije za optimizaciju dostavnih ruta. Hrvatska pošta trenutačno ne angažira virtualne zaposlenike, no s obzirom na usmjerenost na digitalnu transformaciju, automatizaciju i nove tehnologije razmatra i tu mogućnost.
Sigurnost na oblaku
Strateški fokus Hrvatskog Telekoma i Combisa i dalje je na tehnologijama u oblaku, sa sve većom usmjerenošću na sigurnosna rješenja i AI tehnologije. Te dvije tvrtke imaju više od dvjesto IT stručnjaka čijim znanjem mogu pokriti najkompleksnije potrebe koje imaju velike tvrtke, ali i jednostavnije zahtjeve manjih tvrtki.
– Važno je naglasiti da se u poslovanju i sami koristimo istim uslugama koje pružamo tvrtkama. Zbog mogućnosti i prednosti koje donosi umjetna inteligencija sve je više upotrebljavamo u poslovanju. Što se tiče IT sigurnosti, svjedočimo porastu kibernetičkih napada, a posljedično tomu i svijesti o važnosti sigurnosti. Zbog toga smo odnedavno počeli pružati uslugu sigurnosno-operativnog centra (SOC) kojim štitimo kompanije od kibernetičkih prijetnji. SOC-ova usluga usklađena je sa svim zakonskim propisima i regulativama, omogućava evidentiranje sigurnosnih događaja i njihovo prosljeđivanje na daljnju obradu te pomaže otkriti ranjivosti na računalnim sustavima. Sve je moguće pratiti u mjesečnim izvještajima – kažu u HT-u.
Tko je još na WhatsAppu?
Korporacija HT i Combis već dulje upotrebljavaju programe poput ERP sustava i CRM-a, bez kojih bi današnje poslovanje bilo nezamislivo. Od novijih alata koje rabe ističu umjetnu inteligenciju jer je s pomoću nje moguće ubrzati neke poslovne procese i smanjiti broj repetitivnih poslova. Tako se, primjerice, s pomoću Copilota, koji je dio paketa Microsoft 365, mogu znatno brže naći željeni podaci, stvoriti slike (za potrebe prezentacije), napraviti nacrt prezentacije, pripremiti e-poruka, napraviti sažetak sastanka, prevoditi tekstovi te još mnogo toga.
U Hrvatskom Telekomu već se neko vrijeme koriste umjetnom inteligencijom na nekim poslovnim područjima. Jedan je od načina njezine primjene virtualni asistent, chatbot, koji odgovara na jednostavnije upite korisnika na WhatsAppu.