Tvrtke i tržišta
StoryEditor

ICT prioriteti uspješnih poduzetnika i menadžera: Malotko ne želi virtualne zaposlenike

15. Lipanj 2024.
Globalni poslovni lideri, kad je riječ o ulaganjima u ICT, usredotočili su se na inicijative digitalne trasformacije i upravljanja digitalnim biznisom, zatim na dogradnju IT i podatkovne sigurnosti, a na trećemu mjestu njihovih trenutačnih prioriteta jest pojačati suradnju između IT-a i poslovanja. Slično je i lokalno

Svjetske trendove u informacijsko-komunikacijskoj tehnologiji (IKT, engl. ICT), kad je riječ o prioritetima u poslovanju, slijede i hrvatski poduzetnici i menadžeri. Prema istraživanjima, na prvome mjestu svjetskih poslovnih lidera ove su godine tri prioriteta u ICT-u: digitalna trasformacija i upravljanje digitalnim biznisom, dogradnja IT-a i podatkovne sigurnosti kako bi smanjili rizike za kompaniju te jačanje suradnje između IT-a i poslovanja.

Digitalna transformacija ključna je za povećanje učinkovitosti, prihoda i konkurentnosti te poticanje inovativnosti. Jedan je od prioriteta također kibernetička sigurnost jer je sve više napada na IT sustave tvrtki. Važno je i upravljanje podacima koji utječu na svaki dio tvrtke, od proizvodnje do marketinga. Iz podataka treba izvući najveću moguću vrijednost za tvrtku, stoga se menadžeri ICT-a usredotočuju na njihovu kvalitetu, dostupnost i usklađenost s propisima o njihovoj privatnosti. I korištenje umjetne inteligencije (UI, engl. AI) u poslovnim procesima i njihova automatizacija neki su od nezaobilaznih prioriteta jer ih pojednostavnjuju, poboljšavaju učinkovitost i korisničko iskustvo te povećavaju konkurentnost.

Osiguranje i zaštita

Popis prioriteta u ICT-u ne završava na spomenutima, no oni su najvažniji. Zato se i u hrvatskim tvrtkama menadžeri bave digitalizacijom poslovnih procesa, tehnologijama oblaka, upravljanjem podacima i kibernetičkom sigurnosti, uvođenjem AI alata u poslovanje, ali i virtualnim zaposlenicima, te pritom primjenjuju najbolja svjetska, ali i domaća ICT rješenja. U prodaji već naveliko rade chatbotovi, a istodobno proizvodne tvrtke koje unapređuju tehnologiju RPA-a u proizvodnim procesima vide velik potencijal u razvoju i primjeni virtualne radne snage.

Digitalizacija, kibernetička sigurnost, upravljanje podacima, upotreba AI alata i virtualnih zaposlenika informacijsko-tehnološki su trendovi u hrvatskim tvrtkama. Pritom primjenjuju i uvode najbolja svjetska, ali i domaća ICT rješenja

–​ U JGL-ovu području ICT-a usmjereni smo prije svega na osiguranje dostupnosti i zaštitu kritičnih sustava u farmaceutskoj proizvodnji te digitalizaciju prijenosa podataka i povezanih GMP procesa. Također, jedan od prioriteta poslovanja globalna je kibernetička sigurnost s fokusom na regionalne zahtjeve, odnosno GDPR Data Integrity, radi osiguravanja neometane suradnje naših timova na mnogim tržištima svijeta, izvještavanja i kontinuiteta održivog poslovanja. Važni su i upravljanje podacima te analitička potpora za donošenje poslovnih odluka na svim razinama – kaže direktor Digitalne izvrsnosti u JGL-u Marijo Volarević i dodaje da su računalni programi u suvremenoj farmaceutskoj proizvodnji već dugo sastavni dio uređaja na proizvodnim linijama ili u laboratorijima te još više procesa koji ih povezuju. Ključni su SAP, EDMS, LIMS, MES te Power BI za menadžersko izvještavanje.

– Usporedno nam je intranet nositelj interne komunikacije i zajedničke kulture, a upravo uvodimo hrvatsko rješenje Farseer za napredno financijsko i kadrovsko planiranje i izvještavanje, koje je nužno na sadašnjoj razini volatilnosti u poslovnom okružju. Ne manje važne kulturne su promjene koje korijene vuku iz IT svijeta, poput agilne metodologije koju širimo temeljnim procesima već četvrtu godinu i drugih lean praksi poput OPEX-a (engl. operational excellence), koje opet traže svoje alate za podršku i mjerenje – navodi Volarević.

Stalno osposobljavanje

Prema njegovim riječima, JGL se u ograničenom opsegu koristi chatbotovima, influencerima i AI alatima u sklopu pojedinih uređaja i sustava. Trenutačno se radi na pripremi šireg AI programa upskillinga​ na korporacijskoj razini koji bi osim upoznavanja s rizicima i načinom kontrole AI alata u farmaceutskom okružju trebao donijeti iskorak u produktivnosti te nekoliko složenijih pilota u temeljnom poslovanju u domeni automatizacije znanja. Naime, visoka razina regulative i normizacije u farmaceutskoj proizvodnji nameće ulogu AI savjetnika u budućnosti radi osiguravanja JGL-ova održivog rasta.

U Francku se pak ponajprije fokusiraju na kontinuirano unaprjeđenje i optimizaciju poslovnih procesa kako bi povećali efikasnost i smanjili operativne troškove.

–​ Digitalizacija podataka uvođenjem novih sustava omogućava nam bolju organizaciju i pristup informacijama, tako ubrzavamo odlučivanje. Posebnu pozornost posvećujemo integraciji sustava treće strane sa svojim središnjim ERP sustavom, što nam omogućava neprekidan tok podataka i poboljšanje ukupne operativne učinkovitosti. Naša strategija uključuje stalno osuvremenjivanje i uvođenje inovacija kako bismo održali konkurentsku prednost na tržištu – kaže direktorica Informatike u Francku Dubravka Bičanić.

U poslovnim procesima te tvrtke primjenjuju različite programe kako bi osigurali sveobuhvatnu potporu i automatizaciju ključnih funkcija.

U prodaji već naveliko rade chatbotovi. Proizvodne tvrtke koje unaprjeđuju robotsku automatizaciju procesa, tj. tehnologiju RPA-a, vide velik potencijal u razvoju i primjeni virtualne radne snage

Programi za oslobađanje ljudi

Osim središnjega ERP sustava, koji je temelj poslovanja, u Francku su uveli sustav za poslovno izvještavanje koji omogućuje detaljnu analizu i pregled poslovnih performansa. Za potrebe mobilne prodaje i praćenje terenskih aktivnosti tvrtka upotrebljava specijalizirani alat koji zaposlenicima omogućava efikasno upravljanje zadacima na terenu. Također je integrirala alat za podršku procesima u samoposlužnim aparatima, što povećava operativnu učinkovitost i smanjuje potrebu za ručnim intervencijama. Uz to upotrebljava servise za digitalizaciju dokumenata i EDI razmjenu, čime znatno smanjuje vrijeme i resurse potrebne za obradu i razmjenu poslovne dokumentacije.

– Uspješnim uvođenjem RPA (engl. robotic process automation) sustava započeli smo eru korištenja virtualne radne snage koja preuzima repetitivne i vremenski zahtjevne zadatke te tako oslobađa naše ljude za strateški važnije aktivnosti. Vidimo velik potencijal u daljnjem razvoju i rastu virtualne radne snage, a kontinuiranim praćenjem i unapređivanjem tehnologije RPA-a očekujemo daljnje pozitivne trendove u korištenju virtualnih zaposlenika, čime ćemo dodatno unaprijediti svoje poslovne procese – kaže Bičanić.

AI sortiranje pošiljaka

U proteklim godinama Hrvatska pošta provela je snažnu digitalnu transformaciju i postavila temelje za budući digitalni rast i razvoj tvrtke koja prati, ali i stvara trendove. Nova korporativna strategija ‘Pošta2025(30)‘ fokusirana je na inovativna poslovna rješenja, transformaciju i ljude te infrastrukturu i tehnologiju u kojoj ICT ima ključnu ulogu.

– S korisnikom u prvom planu, a u skladu s novom korporativnom strategijom, već radimo na mnogim projektima i nastavljamo snažnu digitalizaciju. Unaprjeđujemo aplikacije i gradimo infrastrukturu s pomoću koje će korisnici moći sami upravljati uslugama koje nudimo. Razvili smo uslugu e-Delivery, digitalni pandan preporučene pošiljke, i radimo na aplikaciji s pomoću koje će korisnici posve upravljati svim uslugama koje Pošta nudi. Većina projekata povezana je upravo s korisničkim iskustvom, prema kojem smo snažno orijentirani – poručuju iz Hrvatske pošte koja interno razvija i novi temeljni sustav i aktivno radi na nadogradnji rješenja za upravljanje skladišnim poslovanjem.

Svjesni mnogih prednosti AI-ja, poput povećanja efikasnosti, smanjenja troškova i poboljšanja korisničkog iskustva, u Hrvatskoj pošti kažu da uvode umjetnu inteligenciju u poslovne procese. Sustav umjetne inteligencije pomaže u sortiranju pošiljaka, a Locodels, tvrtka kći Hrvatske pošte koja se bavi istodnevnom dostavom, koristi se algoritmom umjetne inteligencije za optimizaciju dostavnih ruta. Hrvatska pošta trenutačno ne angažira virtualne zaposlenike, no s obzirom na usmjerenost na digitalnu transformaciju, automatizaciju i nove tehnologije razmatra i tu mogućnost.

Sigurnost na oblaku

Strateški fokus Hrvatskog Telekoma i Combisa i dalje je na tehnologijama u oblaku, sa sve većom usmjerenošću na sigurnosna rješenja i AI tehnologije. Te dvije tvrtke imaju više od dvjesto IT stručnjaka čijim znanjem mogu pokriti najkompleksnije potrebe koje imaju velike tvrtke, ali i jednostavnije zahtjeve manjih tvrtki.

Iz podataka treba izvući najveću moguću vrijednost za tvrtku, stoga se menadžeri usredotočuju na njihovu kvalitetu, dostupnost i usklađenost s propisima o njihovoj privatnosti

– Važno je naglasiti da se u poslovanju i sami koristimo istim uslugama koje pružamo tvrtkama. Zbog mogućnosti i prednosti koje donosi umjetna inteligencija sve je više upotrebljavamo u poslovanju. Što se tiče IT sigurnosti, svjedočimo porastu kibernetičkih napada, a posljedično tomu i svijesti o važnosti sigurnosti. Zbog toga smo odnedavno počeli pružati uslugu sigurnosno-operativnog centra (SOC) kojim štitimo kompanije od kibernetičkih prijetnji. SOC-ova usluga usklađena je sa svim zakonskim propisima i regulativama, omogućava evidentiranje sigurnosnih događaja i njihovo prosljeđivanje na daljnju obradu te pomaže otkriti ranjivosti na računalnim sustavima. Sve je moguće pratiti u mjesečnim izvještajima – kažu u HT-u.

Tko je još na WhatsAppu?

Korporacija HT i Combis već dulje upotrebljavaju programe poput ERP sustava i CRM-a, bez kojih bi današnje poslovanje bilo nezamislivo. Od novijih alata koje rabe ističu umjetnu inteligenciju jer je s pomoću nje moguće ubrzati neke poslovne procese i smanjiti broj repetitivnih poslova. Tako se, primjerice, s pomoću Copilota, koji je dio paketa​ Microsoft 365, mogu znatno brže naći željeni podaci, stvoriti slike (za potrebe prezentacije), napraviti nacrt prezentacije, pripremiti e-poruka, napraviti sažetak sastanka, prevoditi tekstovi te još mnogo toga.

U Hrvatskom Telekomu već se neko vrijeme koriste umjetnom inteligencijom na nekim poslovnim područjima. Jedan je od načina njezine primjene virtualni asistent, chatbot, koji odgovara na jednostavnije upite korisnika na WhatsAppu. 

22. studeni 2024 08:30