
Ivan Artuković (Franck): Očekujemo nastavak izazova u dobavnim lancima

Ivan Artuković, direktor Francka
Unatoč inflaciji i porezima, velike hrvatske tvrtke bilježe rast, ulažu i šire se, ali dijele slične poslovne izazove
Ova godina nastavlja biti izrazito izazovna – cijena sirove kave porasla je za dodatnih 60 posto u odnosu na isti period prošle godine, a u posljednjih pet godina čak tri puta. Takvi uvjeti nužno zahtijevaju korekcije cijena, što u kombinaciji s geopolitičkom nestabilnošću neminovno utječe na pad konzumacije, a to je nažalost ono što primjećujemo na našim tržištima u posljednjih godinu dana.
U 2025. očekujemo nastavak izazova u opskrbnim lancima, promjenama potrošačkih navika te pritisku na tržište rada.
Zadovoljni smo rastom tržišnog udjela u kategoriji mljevene kave u retailu na sva tri ključna tržišta – u Hrvatskoj, BiH i Sloveniji, kao i značajnim rastom prodaje na izvoznim tržištima, osobito u regiji Zapadnog Balkana. Horeca i Vending kanali ostaju dinamični s prirodnim fluktuacijama odnosno sklapanjem novih partnerstava, obnovom ugovora s dugogodišnjim partnerima, kao i prekidima nekih ugovora.
U skladu s definiranim strateškim smjerom, nastavljamo s ulaganjem u ljude, brendove i tehnologiju. U 2025. značajna sredstva usmjerena su u digitalizaciju poslovnih procesa, modernizaciju proizvodnih kapaciteta, razvoj internih kompetencija i jačanje pozicije brenda Franck na domaćem i inozemnim tržištima.
Tako smo uspješno dovršili zahtjevan proces automatizacije proizvodnje kave u skladu s načelima Industrije 4.0, uveli SCADA sustav za potpunu digitalizaciju procesa, te modernizirali postojeće pogone za preradu čaja, praškastih proizvoda i napitaka od žitarica i cikorije u okviru Instrumenta EU za oporavak i otpornost.
Istaknuli bismo još i nastavak ulaganja u naš webshop i Franck Loyalty Club koji kontinuirano raste. ESG pristup čvrsto je integriran u naše poslovne procese. Fokusiramo se na smanjenje ugljičnog otiska, energetsku učinkovitost, održivu ambalažu te jačanje pozitivnog utjecaja na zajednicu kroz odgovorne prakse i transparentno upravljanje. ESG nije zasebna inicijativa – već standard poslovanja.
Izvozimo jedan dio asortimana na tržište SAD-a, a trenutne carinske stope na relaciji EU-SAD iznose 10 posto carine na uvoz kave iz EU, što do sada nije bio slučaj. Prema informacijama od partnera, uvoznika i distributera, to će povećati cijenu proizvoda za američke kupce.
Ukidanje posebnog poreza na kavu bio bi najvažniji korak za jačanje konkurentnosti i rast industrije. Time bi se smanjio troškovni pritisak, povećala konkurentnost domaće proizvodnje i potaknula potrošnja u izazovnom tržišnom okruženju. Hrvatska je među rijetkim članicama EU koja ga i dalje zadržava, s opterećenjem većim od 30 posto, dok ga okolne zemlje nemaju.
Posebni porez na kavu donosi tek 17 milijuna eura godišnje, što je 0,6 posto ukupnih trošarina, dok istovremeno potiče prekograničnu kupnju i pad legalnog uvoza. Primjeri Slovenije i Rumunjske pokazuju da ukidanje ovog poreza povećava službeni uvoz i prihode od PDV-a.