Prije nešto manje od tri godine, Stefano Petrović je u Murteru otvorio prvi Fish Delish restoran. Bila je to pandemijska godina s puno otvorenih pitanja, ali ga to nije previše zamaralo. Dugo je, kaže, ta ideja nastajala, rasla i razvijala se u njegovim mislima, a konačna realizacija je bila vrlo blizu prvobitne zamisli o vlastitom restoranu.
- Riskirali smo, i ne znajući što očekivati u pandemijskoj sezoni otvorili objekt, odnosno dizajnerski uređenu mobilnu jedinicu (u obliku industrijskog kontejnera) u Murteru i ostvarili izvrsne rezultate koji su, kao i zadovoljstvo kupaca, bili glavni poticaj u daljnjem širenju i početku franšiziranja - rekao nam je Petrović čiji restoran ubrzo otvara vrata u dalekom New Jerseyju.
Moderni, inovativni i drugačiji od ostalih
Ideja za brend formirala se u njegovim mislima dugi niz godina. Već je godinama Petrović obiteljski i poslovno vezan uz ugostiteljstvo, a uz to i ribarsku djelatnost, s obzirom da je zaposlen u obiteljskom trgovačkom društvu koje se već dugo bavi uvozom, izvozom te preradom ribe i ribljih proizvoda, kao i opskrbom restorana diljem Jadrana prehrambenim namirnicama.
- Kroz svoju karijeru imao sam priliku detaljno analizirati tržište, navike kupaca i trendove te sam vrlo brzo uočio što ugostiteljskoj ponudi nedostaje. Isto tako, ljubitelj sam putovanja pa sam kroz njih imao priliku vidjeti brojne strane franšize i način njihovog funkcioniranja u praksi te su me iste potaknule na istraživanje franšiznog načina poslovanja i primjenjivanja tog znanja u formiranju vlastitog poslovanja - dodao je.
Na taj je način, kaže, formirana ideja o brendu Fish Delish, o modernom, inovativnom i u svakom pogledu drugačijem street food restoranu. Za početak, osmislio je jela čija je osnovna namirnica riba, koju je slagao s prilozima i umacima vlastite recepture, a cijelu priču zaokružio prepoznatljivim vizualnim identitetom, dizajnom interijera i eksterijera te lako pamtljivim imenom.
- Pri tome je isključivi i beskompromisni naglasak na kvaliteti namirnica, uz inovativni pristup vezan uz pripremu, obradu i kombinaciju namirnica. Jednako tako, nit vodilja u realizaciji projekta bila mi je stvoriti ugodnu i opuštenu atmosferu u kojoj široki krug kupaca može neobavezno uživati u ribljim jelima - kazao je Petrović.
Pomoć od pionira franšiza u Hrvatskoj
Trenutno postoji pet poslovnica Fish Delisha, to je ‘standalone‘ jedinica u Murteru, ‘store‘ objekti u Vodicama, Makarskoj i Bolu na Braču koji objekti posluju sezonski, te jedna cjelogodišnja poslovnica u šoping centru Avenue Mall u Zagrebu.
- U procesu otvaranja objekt je već spomenuti New Jersey. Imamo već dogovorenu novu franšizu u Hrvatskoj koja ubrzo otvara svoja vrata te ćemo ubrzo objaviti gdje točno. U konačnim smo pregovorima s još nekoliko lokacija, koje za sada ostaju tajna - dodao je Petrović.
Od samog početka, vizija iza brenda bila je stvoriti koncept koji će biti posložen i standardiziran do najsitnijih detalja. Također, Petrović je bio uvjeren da će upravo vrlo rijetka ‘riblja priča‘ na moderan način sigurno pronaći svoje mjesto na tržištu. Franšiziranje brenda bilo je unaprijed planirano, a na početku je ovisilo o zadovoljstvu kupaca njihovim proizvodom. Nakon odlično odrađene sezone 2020., brojne pohvale i zadovoljstvo kupaca bili su daljnji poticaj za razvoj franšiznog koncepta.
U tom mu je razvoju puno pomogao poduzetnik Andrija Čolak, ujedno i najuspješniji hrvatski franšizer.
- Colak Franchise Consulting Group je projektirao poslovni franšizni model za Fish Delish brand. Još 2020. smo krenuli u cijeli proces te je brand nakon postavljanja franšiznog modela počeo rasti sa brojem objekata vrlo brzo nakon što je ponudio svoj franšizni model - rekao je Čolak.
Danas posluju po principu ‘ključ u ruke‘
Suradnju je komentirao i Petrović koji je posebno naglasio da su Čolakova profesionalnost, znanje i iskustvo koje posjeduje, kao i dostupnost u svakom trenutku bili i ostali od velike pomoći.
- Gospodin Čolak nam je dao detaljne upute od kuda je potrebno krenuti kako bi naša franšiza imala glavu i rep i od samog početka bila pravilno postavljena. Davao nam je smjernice prema kojima smo mi postepeno gradili brend i izrađivali svu potrebnu dokumentaciju koju danas u kompletu predajemo franšizerima, od Operativnog priručnika, Knjige recepata, Knjige standarda, do vrlo važnog pravnog segmenta u kojem smo dobili upute za zaštitu intelektualnog vlasništva žiga, nacrte ugovora o poslovnoj suradnji i slično - rekao je Petrović.
Objašnjavajući njihovu suradnju, dodao je da je to bio dug put popisivanja i procesa te objašnjavanja svakog djelića poslovnih procesa s kojima se susreću u poslovanju, od angažiranja odvjetnika, arhitekta, izvođača radova do raznih dobavljača koje danas sve nude primatelju po principu ‘ključ u ruke‘. U tom procesu im je, kazao je Petrović, Čolak iznimna podrška i savjetodavac na kojega se uvijek mogu osloniti.
- Za razliku od prethodno spomenutog domaćeg franšiznog tržišta koji tek čeka svoj konačni polet i razvoj u punom jeku, franšizno tržište u SAD-u je vrlo jako, potpuno razvijeno, regulirano te vrlo traženo. Tamo je vrlo uobičajeno preuzeti već postavljeno i standardizirano poslovanje, gdje je cjelokupni proces ulaska u posao vrlo jasno definiran i gdje je uspjeh manje neizvjestan zbog provjerenosti poslavanja brenda na tržištu.
Upravo je razvijenost tamošnjeg franšiznog sustava bila nit vodilja u prihvaćanju ovog projekta u SAD-u. Zašto New Jersey? Zato jer smo imali zainteresiranog kupca baš od tamo. U ovoj fazi nas čeka još jako puno posla kako bismo prilagodili franšizu tamošnjem tržištu, ali veselimo se novim izazovima koji su pred nama - komentirao je Petrović.
Hrvatska je sada gdje je SAD bio 50-ih
O tome koliko je zahtjevna franšizna industrija i razvoj takvih projekata u detalje nam je objasnio Čolak.
- SAD je zaista najpotentnije, ali i najzahtjevnije tržište na svijetu. Brandovima savjetujem nekoliko ključnih elemenata. Branding, obavezno dobro razmisliti o svim ključnim elementima branda poput name-inda, identiteta i slično, nerijetko se dogodi da ime brenda ne funkcionira ispravno na internacionalnim tržištima.
Zatim, dobro razmisliti o logistici i je li moguće imati dobavljače na tržištu gdje se franšizira. Također, savjetovao bi biti dobro razvijen na domaćem i europskom tržištu prije izlaska na tržište SAD-a. Konačno, bitno je imati dovoljno kapitala za lansiranje prvo vlastitog flagship objekta u SAD-u te imati pravi tim ljudi, od odvjetnika do konzultanta - rekao nam je Čolak.
Objasnio je da su hrvatska i američka franšizna industrija neusporedive. Industrija u SAD-u ima udio od 3,5 posto (827 milijardi dolara) u BDP-u, dok se u Hrvatskoj još ne može nabrojati 50 franšiznih sustava, a većina ih je krenula u poslijednje tri godine. Hrvatska je, kaže, tamo gdje je SAD bio ranih 50-ih prošlog stoljeća po pitanju franšizne industrije.
- Najčešće nismo naučeni na toliku razinu regulacije koja postoji u SAD-u kada je u pitanju franšiziranje. Zatim, najčešće brandovi nisu dovoljno kapitalizirani za taj korak. Moram reći kako je hrvatska franšizna scena tek u povojima te je potrebno odraditi još puno koraka prije nego postanemo uigrani za lansiranje domaćih brendova na tržištu kao što je ono u SAD-u. Brandovi poput Surfin‘Chickena koji smo lansirali u SAD-u su zaista pioniri i vrlo ekstremni izleti kroz koje jako puno učimo - zaključio je Čolak.