Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Kriza mijenja navike potrošača, evo kakvi smo postali

28. Prosinac 2023.

Svijetle boje za podizanje raspoloženja i bijeg iz sive stvarnosti, vrijednost za novac, brza jednostavna rješenja za poboljšanje zdravlja i ljepote, dokaz da brendovi brinu o okolišu, samo su neki od zahtjeva potrošača koji će vrijediti u idućoj godini, a otkrio ih je Euromonitor, vodeća svjetska tvrtka za istraživanje tržišta sa sjedištem u Londonu. Cilj im je pomoći kompanijama u osmišljavanju marketinških kampanja i planova rasta u ne baš lakim vremenima krize, ratova i nesigurnosti.

AI ide dalje

Generativna umjetna inteligencija osvojila je svijet kao oluja. ChatGPT je dosegao sto milijuna korisnika unutar dva mjeseca od pokretanja, postavši jedna od najbrže rastućih potrošačkih aplikacija u povijesti, nakon čega je brzo uslijedila bujica drugih aplikacija koje se oslanjaju na velike jezične modele (LLM). S korištenjem generativne AI eksperimentiraju i potrošači, ali i brendovi koji stvaraju nove navike potrošača. Mogućnosti AI za poboljšanje korisničkog iskustva razmatra gotovo 50 posto Euromonitorovih ispitanika, profesionalaca u različitim sektorima, od trgovine do industrije putovanja. 

U prodaji se najviše očekuje od chatbotova i glasovnih asistenata. Analize pokazuju da je više od 40 posto potrošača zadovoljno s glasovnim pomoćnicima koji nude personalizirane preporuke. No, tek manje od jedne petine misli isto o korištenju botova za odgovaranje na složena pitanja korisničke službe i tu će u idućoj godini biti mjesta za poboljšanja uz pomoć generativne AI.

Euromonitor navodi primjere stvaranja korisničkog iskustva uz pomoć umjetne inteligencije. Coca-Cola je tako stvorila Coca-Colu Y3000 Zero Sugar, ograničenu seriju pića čiji okus prikazuje utopijsku budućnost. Francuski trgovački lanac Carrefour lansirao je novog pomoćnika za online kupnju pod nazivom Hopla pa potrošači od chatbota mogu zatražiti prijedloge proizvoda unutar svog proračuna ili na temelju prehrambenih ograničenja.

Google je pomoću generativne AI tehnologije uveo virtualno isprobavanje odjeće, alat omogućuje kupcima da vide kako neki komad odjeće izgleda na modelima s različitim tipovima tijela i tonovima kože.

Svijetle boje za bolji osjećaj

Ekaterina Tretyakova, konzultantica Euromonitora pojašnjava kako u teškim vremenima ljudi traže lijepe pozitivne stvari koje će im bar na kratko odvratiti pažnju od ratova, klimatskih promjena, inflacije, krize.

- Brendovi su svjesni da potrošači traže emociju, zbog čega je iskustveni marketing sve važniji. Zato će u oglašavanju biti naglašene snažne, svijetle boje koje nam potiču stvaranje dopamina - kaže Tretyakova.

Analiza je pokazala da 55 posto potrošača zato voli kupovati u trgovinama koje su stvorile privlačna iskustva, a 29 posto potrošača želi da robne marke prate njihove emocije i personaliziraju iskustva. Tu su motivacijske poruke, pokloni iznenađenja, čestitke rođendana, sve što potrošačima izmamljuje osmijeh.

Primjer ovakve marketinške strategije je odluka FIAT-a da ukine sivu boju svojih automobila i uvede nove svijetle boje inspirirane Italijom, kako bi predstavljale vrijednosti brenda "Dolce Vita". Cilj je donijeti radost na cestu, žele biti brend koji predstavlja optimizam.

Čuvate okoliš? Dokažite to

Ljudima je dosta greenwashinga. Nakon što su se i sami jako potrudili da u vlastitom okruženju čuvaju okoliš, odvajaju plastiku, ne razbacuju energiju, paze što jedu i kupuju, od brendova očekuju jednak, ako ne i veći doprinos i ne zadovoljavaju ih obećanja. Zato stručnjaci poručuju: prije nego počnete pričati što sve planirate ili želite učiniti da biste smanjili ugljični otisak, poduzmite konkretne korake u tom smjeru, uložite u smanjenje emisija CO2, i tek onda to transparentno prikažite svojim potrošačima. I tu budite konkretni.

Na primjer, ako je vaš proizvod napravljen od materijala koji se mogu reciklirati, na pakiranje stavite količinu otpada koja je ušteđena u proizvodnji. Na taj način kupci odmah znaju koliko njihova odluka o kupnji ili ponašanje čini razliku. Pritom, pažnju treba obratiti i na priuštivost proizvoda, pogotovo u ovim kriznim vremenima.

Vrijednost za novac

Znamo kako je porast cijena u zadnjih par godina izmijenio ponašanje potrošača, prisilivši nas sve da dvaput promislimo prije kupnje. Svijest o vrijednosti za novac nikad nije bila jača, i konkurencija to zna. Zato brendovi smišljaju načine kako da olakšaju svojim kupcima i zadrže njihovu pažnju. Rješenja ima. Programi lojalnosti mogli bi omogućiti potrošačima da zarade bodove za buduće kupnje. Sveobuhvatne besplatne usluge poput čišćenja, popravaka ili jamstva također služe kao dodatna pogodnost. 

Pritom, komunikacija je kritična. Ako kupci ne razumiju vašu ponudu vrijednosti, kažu stručnjaci, prebacit će se na konkurenta ili pronaći alternative za vašu ponudu. Tvrtke stoga moraju ponuditi dodatne poticaje i uravnotežiti cijenu i kvalitetu.

Wellness pragmatičari

Optimalno zdravlje bez puno truda. Tako ‘Wellness pragmatičari‘ vide brigu o sebi, od kvalitete spavanja do prehrane ili njege kože. Potrošači sve više žele brza, učinkovita rješenja koja poboljšavaju njihovo tijelo i um i dokazana učinkovitost utjecat će na odabir kupnje. Pritom ne očekuju čuda, upravo suprotno. Imaju realističan pristup, odmiču se od režima u više koraka, invazivnih postupaka ili dugotrajnih tretmana. Umjesto toga, potrošači se odlučuju za praktična rješenja koja daju trenutne rezultate. Postavljaju ostvarive ciljeve u vezi s zdravljem. Ne očekuju radikalne promjene preko noći. No očekuju vidljiva poboljšanja, čak i ako su mala za početak.

Proizvodi moraju biti potkrijepljeni činjenicama i lako se uklopiti u trenutne navike. Tvrtke bi trebale nuditi praktične opcije koje iskorištavaju snagu znanosti i tehnologije.

Euromonor navodi primjere dobre prakse. Tu je Foodz, brazilska tvrtka koja nudi zdrave, brze i pristupačne obroke. Za pripremu svakog jela potrebno je manje od pet minuta, a puno je bitnih vitamina i hranjivih tvari. Južnokorejska tvrtka za ljepotu Amorepacific predstavila je uređaj za kućnu upotrebu koji razvija personaliziranu njegu kože na licu mjesta. Potrošači odabiru različite aktivne sastojke kako bi prilagodili formulacije specifičnim potrebama. Američki Somalytics lansirao je SomaSleep—prvu masku za spavanje s tehnologijom praćenja očiju za kućnu upotrebu.

Senzori bilježe pokrete očiju kako bi izvijestili o kvaliteti sna. Potrošači dobivaju uvid u svoje obrasce spavanja bez posjeta stručnjaku.

07. studeni 2024 10:30