
Mali divovi: Bolje je biti najbolji nego najveći

male tvrtke, najbolje tvrtke, mali divivi
To su tvrtke koje se ne žele usredotočiti na rast prihoda ili geografsko širenje, nego teže drugim ciljevima koje smatraju važnijima od brzoga postajanja što većima. Dvadeset takvih otkrili smo i u Hrvatskoj
Postoji soj tvrtki čiji vlasnici kao da nikada nisu čuli slavnu maksimu 'tko ne raste, taj propada' i tvrdoglavo joj prkose. Taj soj prvi je prepoznao američki novinar Bo Burlingham, koji je u SAD-u pronašao četrnaest takvih i nazvao ih 'malim divovima' te im posvetio istoimenu knjigu. Tim 'malim divovima' zajedničko je da su čvrsto odlučili ne postati najveći, nego biti najbolji u onome što rade. To su tvrtke koje se ne žele usredotočiti na rast prihoda ili geografsko širenje, nego teže drugim ciljevima koje smatraju važnijima od brzoga postajanja što većima. Dvadeset takvih otkrili smo i u Hrvatskoj.
– Otkako sam pokrenula svoju agenciju, fokusiram se na to da svake godine budemo sve bolji. Konkurencija je u mom poslu nesmiljena, ali ja se nikad nisam borila protiv nje. Umjesto toga sve ove godine trudila sam se da i ja i svi moji zaposlenici povećamo svoje znanje, da se usavršavamo i budemo najbolji u onome što radimo. Zbog takvog pristupa gotovo nas nijedan klijent nije napustio da bi otišao k drugoj agenciji – iznosi Ankica Mamić, osnivačica i vlasnica tvrtke Integralni marketing i komunikacije (IM&C), prema visini prihoda najmanjem od naših 'malih divova'.
Mahom obiteljske tvrtke
Po uzoru na Burlinghamovu knjigu, a uz lokalno prilagođene kriterije, dvadeset hrvatskih 'malih divova' iz financijskih izvještaja za prošlu godinu iščupao je financijski analitičar Nikola Nikšić, vlasnik tvrtke Konter. Riječ je, zapravo, o dvije rang-liste s deset tvrtki na svakoj. Na jednoj su tvrtke koje su 2024. prema veličini bile svrstane u srednje velike, s ukupnim prihodom 2019. većim od deset milijuna eura, a koje su od 2019. do 2024. imale prosječan godišnji rast prihoda, kao i broja zaposlenih, između nula i pet posto. Svih promatranih šest godina poslovale su s neto dobiti, pri čemu im je prosječni godišnji neto rezultat bio veći od nule. Na drugoj su rang-listi male tvrtke, izdvojene prema sličnim kriterijima, s time da su među onima koje su 2024. imale barem milijun eura prihoda.