Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Nije vrijeme za vegetiranje, već za hvatanje novih poslova

14. Travanj 2022.
Neki poduzetnici smatraju da se u ovim nesigurnim vremenima ne treba upuštati ni u što novo, već samo održavati rutinu poslovanja. No čini se da imaju krivo jer niz drugih primjera pokazuje da se upravo sada poduzetnicima otvaraju mnoge prilike za nove poslove. Među ostalim, baš zato što prodorniji uskaču tamo gdje su prostor na tržištu otvorili oni koji su odlučili tek vegetirati

Sad kad je najteže, poduzetnici ne smiju klonuti duhom i nastojati održavati tvrtke u životu vegetiranjem. Upravo suprotno, kako možemo čuti od svojih sugovornika, ovo je vrijeme traženja novih prilika na novim tržištima, za poboljšavanje poslovnih procesa, restrukturiranje, investicije…, ali uz oprez. Tvrtke koje žele dočekati kraj krize i novi gospodarski zamah već sad trebaju raditi na boljim startnim pozicijama za razdoblje nakon krize.

Kada smo prije desetak dana razgovarali s nekim poduzetnicima, nekoliko njih je reklo da bi sada tvrtke trebale vegetirati na način da izvršavaju svoje obveze i prema dobavljačima i prema kupcima, ali da se ne trebaju ni u što novo upuštati dok ne prođe ovo ludilo. Kao, nije vrijeme investiranja, nego treba sačekati da se riješi ova situacija u Ukrajini, ali i da se normaliziraju dobavni lanci i stabiliziraju cijene.

Boris Teški, vlasnik konzultantske tvrtke Instar, kaže da zaista nije vrijeme riskiranja i očekuje da će poduzetnička sklonost riziku biti manja, što nam uostalom već neko vrijeme govore i poduzetnici u sklopu našeg serijala 'Poslovna scena'. Evo, i banke su pooštrile kriterije za gotovinske kredite, što znači da će potrošnja biti manja, a i inflacija će učiniti svoje jer su primanja realno manja nego prethodnih godina. Teški ističe da će sve ovisiti o uspjehu turističke sezone. No baš potpuno vegetiranje nema smisla pa bi, nastavlja, tvrtke trebale iskoristiti ovo vrijeme za investiranje ako mogu, ali i za poboljšanje poslovnih procesa.

I analitičar Mladen Vedriš kaže da vegetiranje nije dobro rješenje i smatra da baš sad treba tražiti priliku na drugim tržištima. Pogotovo jer ima primjera da su neke kompanije u Europi u nekim branšama privremeno obustavile proizvodnju, poput primjerice nekih ljevaonica, što nam potvrđuje Renato Martinjak, direktor prodaje i marketinga u Ferro-Preisu. Kaže da su poskupljenja, pogotovo energije, koja u troškovima ima velik udio, te poremećaji u dobavi velik izazov za ljevaonice.

– To je dovelo priličan broj europskih ljevaonica u ozbiljne teškoće te su neke od njih prisiljene na privremenu obustavu proizvodnje. Posljednjih tjedana kontaktirali su nas brojni potencijalni kupci koji imaju ozbiljnih problema u dobavi odljevaka te su u potrazi za novim dobavljačima – ističe Martinjak.

Zato u Ferro-Preisu smatraju da ovo nije vrijeme za smanjenje poslovnih aktivnosti. Naprotiv, proizvodni kapaciteti iskorišteni su do maksimuma, radnici rade prekovremeno i traži se još radnika jer bez obzira na okolnosti, napominje Martinjak, na tržištu trenutačno postoje povećane potrebe kupaca za odljevcima i spremni su ih plaćati i skuplje. No mnogo im je važnije u ovom trenutku da ispunjavaju svoje obveze.

– Biti pouzdan dobavljač vodećim europskim industrijskim proizvođačima u ovom izvanrednom trenutku najbolja je referencija i velik zalog za budućnost – naglašava Martinjak.

Rast poslovnog renomea

Drugim riječima, onaj tko bude pouzdan dobavljač među kupcima će iz krize izaći s većim renomeom. Slična je situacija i među proizvođačima parketa, kažu u Bauwerk Groupu Hrvatska. Prema njihovim informacijama, neki od proizvođača iz susjednih zemalja, ali i naše zemlje, bili su prisiljeni privremeno smanjiti obujam proizvodnje ili su je čak u potpunosti obustavili zbog nedostatka sirovina i komponenti. U Bauwerku zasad nisu u takvoj situaciji jer imaju zalihe sirovine.

– S obzirom na to da smo pravodobno dobavili sirovinu, ni u jednom trenutku nismo bili zabrinuti zbog nedostatka materijala za daljnji proces proizvodnje. Očekivali smo da će nam se razvoj događaja u svijetu znatno osjetiti u području prodaje, ali bili smo ugodno iznenađeni da je interes naših klijenata ostao na zavidnoj razini – ističu u Bauwerk Groupu Hrvatska.

Zahtjevi tržišta u ovom trenutku rastu i u toj tvrtki žele to iskoristiti. Od početka godine do kraja ožujka povećali su broj zaposlenih za trećinu (njih 80-ak). Dugoročni su planovi energetska samodostatnost i neovisnost za deset godina, koju će ostvariti maksimalnom proizvodnjom iz vlastitih obnovljivih izvora energije.

– Ove godine uložit ćemo 30-ak milijuna kuna, a u idućih pet godina planiraju se investicije vrijedne 130 milijuna kuna – poručuju iz Bauwerk Groupa Hrvatska.

Dakle, nema vegetiranja. I predsjednik Uprave Press Glassa Igor Vlahović sličnog je razmišljanja. Kaže da i u neprilikama traže priliku, a defenzivno stajalište nisu zauzeli ni 2020. kada je harala pandemija, što se pokazalo dobrim potezom. Ni sada nemaju namjeru sustav stavljati u hibernaciju i čekati neka bolja vremena, upravo suprotno.

Vlahović kaže da u njihovoj branši europskih proizvođača stakla za prozore nema obustave proizvodnje, ali da su neki od njih smanjili obujam ponajprije zbog pokidanih dobavnih lanaca. Posebno ističe mogućnost obustave u opskrbi plinom jer se njime koristi velika većina peći za taljenje stakla. Ipak vjeruje da se to neće dogoditi. Ako se pak dogodi, apelira da bi takve tvrtke trebale dobiti prioritet zbog enormnih troškova ponovnog pokretanja proizvodnje.

– U ovakvim neizvjesnim okolnostima najvažniji je fokus na unapređenju vlastita poslovanja te ulaganje u što dugoročnije i što kvalitetnije partnerske odnose s dobavljačima i kupcima, što omogućava sinergiju i međusobno povjerenje – naglašava Vlahović.

Kad je riječ o investicijama, bit će oprezniji, ali ove godine planiraju investirati deset milijuna kuna, a već rade skice i za sljedeću godinu.

Tko još ove godine usprkos svemu ide u investiranje te koji razlozi stoje iza takvih odluka pročitajte u novom broju tiskanog i digitalnog izdanja Lidera.

21. veljača 2024 19:54