Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Razvojne strategije: Provjerene taktike za lansiranje uspješnica

23. Studeni 2024.
Mnogo je aktualnih primjera iz lokalne i globalne poslovne svakodnevice koji pokazuju da je lansiranje novog proizvoda ili usluge iznimno složen pothvat, bez obzira na to je li riječ o posve novome možebitnom tržišnom adutu, inoviranom nasljedniku već poznate stvari ili novom rješenju iz postojeće linije. Pokazuje se i da novi proizvod ne mora biti bezgrešan, samo bolji od konkurencije

Put do novog proizvoda počinje istraživanjem tržišta, angažmanom stručnog tima na realizaciji ideje, razvojem prototipa te lansiranjem gotovog proizvoda na tržište. Razvoj novih proizvoda skup je, zato je svaki korak ključan jer, ne odradi li se kako treba, posao će biti uzaludan. Prema riječima direktorice Istraživanja i razvoja u JGL-u Maše Safundžić Kučuk, razvoj novih proizvoda u toj tvrtki započinje prepoznavanjem tržišnih potreba i zatim analizom trendova na tržištima od interesa i u ciljanim terapijskim područjima poput oftalmologije, otorinolaringologije i dermatologije.

Za uspješan razvoj nije dovoljno da u projektu sudjeluju razvojni tim i vlasnik – ključno je uključiti i viši menadžment, marketing, prodaju, pravnu službu i druge. Treba imati dublji uvid u potrebe klijenata, visoku tehničku stručnost, snažan i iskusan tim, uhodan i učinkovit proces razvoja te strogu kontrolu kvalitete

– One ideje koje pokažu tržišni potencijal prelaze u fazu istraživanja i razvoja u kojoj primjenjujući suvremene tehnologije razvijamo proizvod koji mora biti u skladu s visokim standardima sigurnosti, učinkovitosti i zdravstvene ispravnosti. Proces završava fazom registracije u kojoj agencije i/ili notificirajuća tijela provjeravaju zaključke razvoja, prikupljene podatke rigoroznih testiranja i kontrola kvalitete. Kad proizvodi prođu uspješno fazu registracije, počinje priprema za ulazak na tržište – objašnjava Safundžić Kučuk.

Sterilna rješenja

Prema njezinim riječima, pokusnu proizvodnja u JGL-ovim istraživačko-razvojnim centrima omogućuje optimizaciju proizvodnih procesa. Slijedi testiranje kvalitete i usklađenosti s regulatornim standardima, a zatim i komercijalizacija putem integracije s prodajnim i marketinškim aktivnostima.

– Farmaceutska industrija ima obvezni sustav kvalitete, osiguranja i kontrole te uhodani mehanizam identifikacije i upravljanja rizicima tako da nema mnogo mjesta za pogreške, a ako i nastanu brzo se uočavaju i proces ne ide dalje dok se ne smanji mogućnost njihova ponavljanja. Da bi ti mehanizmi bili primijenjeni ispravno, treba kontinuirano ulagati u usavršavanje timova i razvoj novih tehnologija. Ključ je održati usmjerenost na kvalitetu i biti fleksibilan u promjenama – objašnjava Safundžić Kučuk i dodaje da JGL održava konkurentsku prednost kontinuiranim ulaganjem u istraživanje i razvoj, suradnjom s međunarodnim stručnjacima i institucijama te stalnim praćenjem i anticipacijom industrijskih trendova. Ulaganjem u inovacije i razvoj novih tehnologija poput nanoemulzija i sterilnih rješenja JGL kontinuirano stvara proizvode visoke kvalitete koji zadovoljavaju specifične potrebe globalnih pacijenata i potrošača. Safundžić Kučuk naglašava da je strategija JGL-a dinamična i fleksibilna, što osigurava brzu prilagodbu promjenama i mogućnost da njegovi proizvodi ostanu relevantni i visoko cijenjeni na globalnom tržištu.

– Rad na razvoju novog proizvoda u analitičkoj tvrtki poput naše donosi jedinstveno iskustvo: spoj kreativnosti, analitičkog promišljanja i intenzivne predanosti klijentu. Svaki projekt predstavlja novi izazov: trudimo se razumjeti specifične potrebe klijenta, identificirati najvažnije probleme te osmisliti rješenja koja su i precizna i prilagođena njegovu poslovanju. Naša je posebnost u tome što dajemo sve od sebe kako bismo pronašli idealno rješenje – napominje član Uprave Solvershipa Ante Laušić, tvrtke koja je donedavno nosila ime Poslovna inteligencija.

Korak po korak

Prema njegovim riječima, ključnu ulogu u razvoju novih proizvoda imaju timski rad i stručnost članova tima.

– Iako rad na novom proizvodu može biti zahtjevan zbog visokih očekivanja, ambicioznih rokova i stalne konkurencije, zadovoljstvo je vidjeti da rješenja koja smo razvili donose stvarne koristi – dodaje Laušić.

Objašnjava da je teško definirati proces stvaranja novog proizvoda jer ovisi o kompleksnosti zadatka i klijentu.

– Naš je pristup oblikovan prema svakom klijentu, kao i naša rješenja. Svaki tim ima svoju metodologiju i pristup razvoju novih proizvoda, a, istražujući tuđe prakse, lako je uočiti mnoštvo različitih procesa. Dubljom analizom primjećuje se da svi uspješni procesi razvoja dijele nekoliko ključnih koraka, bez kojih je teško ostvariti kvalitetan rezultat. Prvi korak uvijek uključuje prikupljanje, generiranje, evaluaciju i selekciju ideja za nove proizvode. Razvijanje ideje zahtijeva duboko razumijevanje budućih korisnika: komu je proizvod namijenjen i koje potrebe ili probleme rješava. Vizija proizvoda mora biti jasna, kao i osnovne funkcionalnosti koje će nuditi. Nakon toga prelazimo na definiranje proizvoda i pripremu poslovnog plana. Ideja je početna točka, ali sama po sebi nije dovoljna za uspjeh. U tom koraku detaljno analiziramo tržište i poslovne potrebe, definiramo vrijednost koju će proizvod donijeti korisnicima i planiramo marketinšku strategiju za njegov plasman. Cilj je potvrditi poslovnu opravdanost: osigurati da razvoj proizvoda ima potencijal za povrat ulaganja – objašnjava Laušić.

Sljedeći koraci su razvoj prototipa ili minimalno održivog proizvoda (MVP) te razvoj finalnog proizvoda i njegovo lansiranje, odnosno aktivna uporaba.

– Lansiranje nije kraj razvoja proizvoda. Počinjemo dobivati povratne informacije, komentare i prijedloge korisnika, što nas usmjerava prema daljnjem unaprjeđenju proizvoda – napominje Laušić.

Završna presuda

Dodaje da razvoj proizvoda može donijeti velike koristi, ali određeni rizik.

– Bez obzira na to koliko je proces savjesno proveden, ne postoji jamstvo za uspjeh novog proizvoda – konačna procjena uspješnosti dolazi od klijenata i tržišta. Oni su jedini pravi pokazatelji hoće li proizvod zadovoljiti očekivanja i donijeti željeni rezultat – naglašava Laušić.

Prema njegovim riječima uobičajene pogreške u razvoju proizvoda mogu dovesti do neuspjeha, ali ih je moguće izbjeći. Prva velika pogreška pokretanje je razvoja bez temeljite razrade ideje i početnog istraživanja tržišta. Druga česta pogreška pretjerano je optimističan pogled na potencijal novog proizvoda.

– To može prouzročiti veliki utrošak resursa, financijskih i ljudskih, u razvoj proizvoda koji zatim nije u stanju ostvariti očekivani povrat na ulaganje, čime se tvrtka može izložiti velikom riziku – objašnjava Laušić i trećom pogreškom u razvoju novog proizvoda smatra nerazumijevanje potrebe za multidisciplinarnim timom u procesu razvoja proizvoda.

Prepoznavanje prilika

Za uspješan razvoj nije dovoljno da u projektu sudjeluju samo razvojni tim i vlasnik proizvoda – ključno je uključiti i viši menadžment, marketing, prodaju, pravnu službu i druge, kaže Laušić i dodaje da, da bi se nadmašilo konkurenciju, treba imati dublji uvid u potrebe klijenata, visoku tehničku stručnost, snažan i iskusan tim, uhodan i učinkovit proces razvoja te strogu kontrolu kvalitete – sve s ciljem isporuke vrhunskog proizvoda. Prvi korak u realizaciji novih proizvoda u Krašu počinje istraživanjem tržišta, koje otkriva tržišni potencijal, financijsku izvedivost i proizvodnu kompatibilnost. Na temelju tih uvida Krašev razvojni tim razrađuje recepturu, okus i sastojke novih proizvoda. Iz te tvrtke poručuju da ne postanu sve ideje proizvodi, no one koje dobiju zeleno svjetlo prelaze u fazu proizvodnje te se osmišljava komunikacijska i marketinška strategija lansiranja.

– U razvoju novih proizvoda ključno je prepoznati prilike na zasićenom tržištu, privući pozornost potrošača i odgovoriti na njihove potrebe. Kako bi se u tome uspjelo važna je prilagodljivost, koja se iz Kraševe perspektive ogleda u spajanju bogatog iskustva i inovacija. Primjer takvog pristupa suradnja je Kraša i Badela na Kraš Selection Antique Pelinkovac pralinama, proizvodu koji je osvojio tržište i naklonost potrošača – poručuju iz Kraša, kojemu je pravilno tempiranje lansiranja proizvoda iznimno važno.

Samo kvaliteta

Prehrambena industrija Vindija i mesna industrija Koka razvijaju nove proizvode strateški usmjerenim procesom koji naglašava inovacije, održivost i kvalitetu. Proces stvaranja novog proizvoda počinje istraživanjem tržišta i analizom potreba i preferencija potrošača.

– Na temelju tih informacija razvijamo koncepte i recepture koje prolaze rigorozna laboratorijska i senzorska ispitivanja. Krajnji rezultat su proizvodi koji odgovaraju najvišim standardima sigurnosti, kvalitete i nutritivne vrijednosti. Inovacije s dodanom vrijednošću ključna su komponenta razvoja pa tako nudimo funkcionalne proizvode za sportaše i rekreativce, djecu i osobe s posebnim prehrambenim potrebama, od proizvoda bez laktoze i glutena do biljnih i ekskluzivnih proizvoda – poručuju iz Vindije i Koke, kojima je održivo poslovanje i smanjenje ekološkog otiska visoko na listi prioriteta te u skladu s time razvijaju i nove proizvode. U Koki i u Vindiji kvaliteta je glavni preduvjet za zadržavanje konkurentske prednosti na tržištu, a njihova sposobnost da brzo reagiraju na promjene, prilagode asortiman preferencijama potrošača i agilno plasiraju nove proizvode omogućava im ostati ispred konkurencije. Neprekidnim ulaganjem u inovacije i tehnologiju, kao i prilagodbu trendovima, te tvrtke dodatno osnažuju poziciju tržišnog lidera. 

23. studeni 2024 16:32