Tvrtke i tržišta
Rijeka Gateway otvoren, Plenković najavio nizinsku prugu
29. listopada 2025.
Rijeka Gateway
foto
Terminal vrijedan 380 milijuna eura mijenja prometnu sliku Europe, a Vlada planira brzu željeznicu Rijeka–Zagreb–Budimpešta
Za puno iskorištenje danas otvorenog kontejnerskog terminala Rijeka Gateway bit će potrebno napraviti brzu nizinsku željezničku prugu Rijeka – Zagreb – Budimpešta, a volju da se ta pruga dovrši su prilikom svečanog otvaranja ovog terminala iskazao je predsjednik Vlade Andrej Plenković.
- Suradnja Maerska, APM Terminals i Enna Grupe na Rijeka Gatewayu znači da im treba suvremena željeznica, nizinska pruga. Hrvatska je riješila mrežu autocesta, modernizirala je luke, pomorske i zračne i sad su na redu željeznice, što će dati punu dimenziju iskorištavanju ovih kapaciteta. Za sebe volimo reći da smo mediteranska vrata Srednje Europe, a značaj ovog projekta ide i šire od toga.
Živimo u svijetu nesigurnosti, ratova, pandemija, promijenjenih međunarodnih okolnosti i ono što je potrebno je čvrsta i stabilna politika. Simbolično je da se ovaj događaj odvija u vremenu danskog predsjedanja Europskoj unijom, a nama je važan jer predsjedamo s dvije inicijative koje povezuju Mediteran i kontinentalnu Europu – inicijativom Triju mora i koordinacijom devet mediteranskih članica EU – rekao je premijer Plenković.
Ministar vanjskih poslova Kraljevine Danske Lars Løkke Rasmussen rekao je da se ovim ulaganjem ne jačaju samo Hrvatska i Danska, nego cijela Europa, koja u promijenjenim političkim okolnostima mora postati otpornija i kompetitivnija.
"Terminal će omogućiti brz i lak tok dobara i tereta u Europi. Ne jačamo ovim ulaganjem u terminal samo Hrvatsku i Dansku, nego Europu i činimo je otpornijom. To trebamo, svijet se mijenja i treba nam otpornija i kompetitivnija Europa. Kad je Hrvatska postala nezavisna, bili smo mladi. Potom je vladao mir, sloboda, svjetska trgovina, a danas ih mijenja nesigurno okruženje. I zato pozdravljam konstantnu podršku Hrvatske Ukrajini".
Projekt vrijedan 380 milijuna eura razvijali su APM Terminal i hrvatska ENNA Grupa kroz zajedničku tvrtku Rijeka Gateway. Radi se o najvećoj privatnoj investiciji u infrastrukturu u Hrvatskoj, s 50-godišnjom koncesijom.
- Rijeka Gateway trajno mijenja položaj naše zemlje na prometnoj i gospodarskoj karti Europe, a rezultat je strateške odluke Vlade Vrijednost ulaganja iznosi 380 milijuna eura što ga čini najvećom privatnom investicijom u infrastrukturu u Hrvatskoj i ovim projektom Rijeka staje uz bok lukama sjevernog Jadrana. Idući korak je brza nizinska pruga Rijeka – Zagreb – Budimpešta – rekao je Oleg Butković, potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture.
U prvoj dovršenoj fazi uloženo je 200 milijuna eura. Terminal sad raspolaže s 400 metara obale dubine 20 metara, proteže se na 20 hektara i ima godišnji kapacitet od 650.000 TEU. Nakon planirane druge faze, koja se treba dovršiti do 2035. godine, terminal će imati 680 metara obale s kapacitetom preko milijun TEU godišnje. Već postavljena oprema uključuje četiri daljinski upravljane STS super-post-Panamax dizalice visine 138 metara, 15 pokretnih dizalica na kotačima, dvije dizalice na šinama te 28 terminalskih kamiona za prebacivanje kontejnera.
Navedena oprema je elektrificirana i automatizirana, a pored nje u Rijeka Gatewayu djeluju još samo dva dizelska stroja, čime je ovaj terminal u najvećoj mjeri dekarboniziran. Interesantno je da sve dizalice rade na električnu energiju iz 100 posto obnovljivih izvora, koju osigurava ENNA Next.
Početak nečeg većeg
- Luke su kritična infrastruktura, kritične su za ekonomski razvoj i za gradove i zajednice čiji su dio, jer stvaraju poslove. Zajednička nam je svrha donijeti rast i prosperitet Hrvatskoj i Rijeci. Procjenjuje se naš terminal može proizvesti 2500 radnih mjesta do 2040. godine, te 2,5 milijardi eura ekonomskog učinka. Ovo će biti najbolji terminal u ovom dijelu svijeta, a menadžment ima i više ambicije, što je dobro. Naša investicija traje 50 godina i važno je ono što će se događati desetljećima pred nama, mislim da ovo može biti početak nečeg većeg, slika riječke luke koju vidite slika je luka kako će izgledati u budućnosti – rekao je Keith Svendsen, predsjednik uprave APM Terminals.
Boštjan Napast, predsjednik Uprave ENNA grupe, partnera APM Terminalsa u Rijeka Gatewayu podsjetio je da je 2016. godini Enna imala 16 zaposlenika u Rijeci, a danas zapošljava 43 samostalno i još 300 u Rijeka Gatewayu.
Pored svega, izgledno je da bi u skoroj budućnosti, umjesto slobodne carinske zone, trebao dobiti status privremenog područja skladištenja i ovlaštenog gospodarskog operatora, koje konkurenti nemaju. Navedeni statusi omogućuju brži protok prijevoznih sredstava i robe, budući da je tvrtka prethodno certificirana i autorizirana radi lakšeg i bržeg carinskog postupka, te zbog čega ima veće povjerenje carinskih vlasti.
Pored toga, terminal je uključen u prestižnu Gemini Cooperation mrežu Maerska i Hapag-Lloyda na ruti EA12, što Rijeku pozicionira na jednoj od najvažnijih svjetskih brodarskih ruta. Zapošljava trenutno više od 300 ljudi.
- Većina zaposlenih je iz Rijeke i okolice, što nas čini ponosnim. Surađujemo s fakultetima, pokušavamo naći načina da privučemo mlade ljude i u tome sad uspijevamo. Potpuno se oslanjamo na OIE, sva oprema je elektrificirana, oprema se upravlja kroz 5G mrežu. Neke od tehnologija koje koristimo ovdje, po prvi put su implementirane u APM-ovoj mreži terminala i bit će implementirane globalno - rekao je Peter Corfitsen, predsjednik uprave Rijeka Gatewaya.
Ukupna vrijednost projekta, koja uključuje i državna ulaganja u pristupnu cestu D-403) i željezničku infrastrukturu prelazi 600 milijuna eura, a sam terminal cilja se pozicionirati kao predvodnik maritimne logistike za tržišta zapadnog Balkana, srednje Europe i juga Njemačke, jer nudi najbržu pomorsku rutu iz Azije.
Procjene HGK-a govore da bi gospodarski učinak ovog terminala, u slučaju da se nizinska pruga prema Mađarskoj dovrši do 2032., mogao iznositi 3,3 milijarde eura u prihodima i 1,2 milijarde eura u dodanoj vrijednosti.
čitajte lider u digitalnom izdanju
vezani članci
Ivić Vodopija,
direktor Maerska za istočnu Europu:
Ivić Vodopija (Maersk): U Luku Rijeka se zbog nas već doprema roba za tržišta od Gibraltara do Turske, za razne brandove
U Luku Rijeka u Maerskov distribucijski centar dolazi, u Rijeci se dekonsolidira i carini te se iz Rijeke otprema i distribuira sva roba za europsko tržište za brendove kao što su primjerice Marks & Spencer i Puma, a toga će biti još
