Slovačku tehnologiju koja stoji iza AirCara, letećeg automobila koji je izvorno razvijen i uspješno testiran u Europi, kupila je kineska tvrtka.
Opremljen BMW-ovim motorom na benzin, slovački je AirCar 2021. letio 35 minuta između dvije zračne luke, koristeći piste za polijetanje i slijetanje, a bilo je potrebno nešto više od dvije minute da se iz automobila transformira u zrakoplov. Kako piše BBC, sada će se vozila napravljena na temelju njegovog dizajna koristiti unutar ‘određene geografske regije‘ Kine.
Hebei Jianxin Flying Car Technology Company, sa sjedištem u Cangzhou, kupila je ekskluzivna prava za proizvodnju i korištenje AirCar zrakoplova. Tvrtka je izgradila vlastitu zračnu luku i školu leta nakon prethodne akvizicije od drugog slovačkog proizvođača zrakoplova, rekao je Anton Zajac, suosnivač KleinVisiona, tvrtke koja je stvorila AirCar.
Nakon što je predvodila razvoj revolucije električnih vozila, Kina sada aktivno razvija rješenja letećeg prijevoza.
Prošlog mjeseca tvrtka pod nazivom Autoflight izvela je testni let drona za prijevoz putnika između gradova Shenzhen i Zhuhai. Putovanje, koje bi inače trajalo tri sata vožnje automobilom, završeno je za samo 20 minuta, prenosi BBC, a u zrakoplovu nije bilo putnika.
Podsjećamo, prošle je godine kineska tvrtka eHang dobila sigurnosni certifikat od strane kineskih dužnosnika za razvijanje električnog letećeg taksija. Trend je to koji bi očito mogao zaživjeti na svjetskoj razini, s obzirom da je i britanska vlada rekla da bi leteći taksiji mogli postati redovita pojava na nebu do 2028. godine. U Hrvatskoj se i dalje naporno radi na tome da prvo zažive robotaksiji koje razvija Rimac.
Zapad usporava stvari
Ipak, za razliku od ovih putničkih letjelica sličnih dronovima, AirCar ne polijeće i ne slijeće okomito te mu je potrebna pista. Iz KleinVisiona su BBC-u odbili reći za koliko su prodali tehnologiju. Slovačka uprava za promet je još 2022. AirCaru odobrila letenje, a auto je predstavio i jedan od najvećih YouTubera na svijetu, Mr Beast, ranije ove godine.
Još uvijek postoje značajne prepreke za ovaj oblik prijevoza u smislu infrastrukture, propisa i javnog prihvaćanja tehnologije.
- Ovaj hrabri novi svijet osobnog prijevoza djeluje kao izvrstan stabilizator - rekao je za BBC savjetnik za zrakoplovstvo Steve Wright.
Globalni pokušaji reguliranja sektora ostavili su ‘sve u pokušaju da smisle čitav niz novih pitanja koja treba postaviti‘.
- U tom pogledu povijest Zapada ponekad može usporiti stvari, budući da postoji malo iskušenja da se te nove strojeve pokuša ugurati u stare kategorije. Kina bi ovo mogla vidjeti kao priliku za napredak - dodao je Wright.
Slične zabrinutosti nekoć su se odnosile i na električne automobile - u čemu je Kina postala lider na globalnom tržištu. Prodaja slovačkog AirCara mogla bi potaknuti pitanja hoće li Kina biti spremna učiniti isto s letećim automobilima.
Wright je rekao da su prototipovi poput AirCara bili ‘zaista zabavni‘, ali da će stvarnost vjerojatno završiti običnije ‘s redovima i provjerama prtljage i čime sve ne‘.