Tvrtke i tržišta
Što znači Netflixovo preuzimanje WBD-a za budućnost streaminga?
10. prosinca 2025.
Predrag Šuka
foto
Konsolidacija IP-a, monopolni rizici, carve-out model i geopolitički utjecaji mijenjaju odnose snaga u medijskoj industriji
piše: Predrag Šuka, Sveučilištue Algebra Bernays
Predloženo preuzimanje Warner Bros.Discoveryja (WBD) od strane Netflixa predstavlja jednu od najznačajnijih prekretnica u suvremenoj medijskoj industriji. Riječ je o transakciji koja ne otkriva samo promjene vlasničkih struktura, već i dublje strateške, ekonomske i geopolitičke procese koji određuju budućnost globalne audiovizualne produkcije.
Netflix ovim potezom nastavlja dugoročnu strategiju ciljane akvizicije intelektualnog vlasništva (IP) kako bi smanjio ovisnost o vanjskim licencama. Kupnja Millarworlda (2017) i Roald Dahl Story Companyja (2021) pokazala je jasnu tendenciju: preuzeti stabilne i višegodišnje vrijedne IP-e, osigurati ekskluzivna razvojna prava te iz njih graditi višemedijske franšize – od filmskih i televizijskih serijala do animacije, videoigara i popratne komercijalizacije. Preuzimanje WBD-ova opsežnog kataloga i studija višestruko bi uvećalo takav pristup, dajući Netflixu kontrolu nad jednim od najvrjednijih skupova kulturnih sadržaja današnjice.
Ovakva koncentracija vlasništva otvara ozbiljna pitanja tržišne moći. Ekskluzivno posjedovanje ključnih IP-eva omogućuje platformi uskraćivanje sadržaja konkurentima, iskrivljuje tržište licenciranja i povećava troškove sudjelovanja konkurentskih servisa.
U kombinaciji s Netflixovim globalnim dosezima, tehnološkim kapacitetima i naprednim sustavima analitike, takva bi akvizicija mogla umanjiti potrošački izbor i dugoročno oslabiti konkurentske modele. Regulatori već ističu sličnosti s prethodnim vertikalnim integracijama – primjerice AT&T-evim preuzimanjem Time Warnera – gdje je kontrola nad proizvodnim i distribucijskim lancima stvorila strukturne prednosti teško nadoknadive suparnicima.
Posebno je važno naglasiti kako suvremene medijske akvizicije nisu jednostavna preuzimanja, već često selektivni “carve-out” modeli. Kupac odabire profitabilne segmente – studije, franšize i streaming – dok se dugovi, zastarjeli kabelski kanali ili manje isplative jedinice često izdvajaju ili ostavljaju u zasebnim entitetima. Trenutna reorganizacija WBD-a upravo olakšava takvu vrstu ciljanog preuzimanja. Posljedica je rizik za one dijelove tvrtke koji nisu visoko komercijalni, kao i za zaposlenike vezane uz takve odjele.
Prevedeno, akvizicija se odnosi na Warner Bros. Film & TV Studios, HBO & HBO Max, DC Comics – proširujući Netflix ponudu za Harry Potter, Game of Thrones, Friends, Looney Toons i druge poznate filmove i serije. Uz to akvizicija se odnosi na IP, ali ne i na kanale poput CNN, Discovery Channel, TNT, HGTV, Animal Planet, Food Network, Investigation Discovery, TLC, TruTV, and Cartoon Network i Warner Bros. International Television Production.
Dodatnu dimenziju čini konkurentska ponuda Paramount-Skydancea, financirana od obitelji Ellison, fonda RedBird te investitora s Bliskog istoka, uključujući Saudijski PIF. To otvara pitanja geopolitičkog utjecaja, vlasničkog nadzora i uredničke neovisnosti, što daleko nadmašuje financijske aspekte transakcije.
Potencijalno preuzimanje WBD-a od strane Netflixa time postaje ilustracija šireg trenda: konsolidacije tržišta oko malog broja dominantnih globalnih platformi, akumulacije IP-a kao primarne konkurentske prednosti te selektivnog odbacivanja manje profitabilnih segmenata. Ono što se u takvim procesima gubi – raznolikost sadržaja, stabilnost rada i kulturni pluralizam – moglo bi dugoročno imati veći utjecaj od samih poslovnih brojki.
čitajte lider u digitalnom izdanju
