
Transformacija HR-a: tvrtke koje pokreću promjene

Čak 75 posto organizacija koje imaju certifikat ostvarilo je 30-postotni rast prihoda. Posebno su istaknuti poslodavci s dodatnim certifikatom Above and Beyond
U proteklih je dvadeset godina struka HR-a (engl. human resources) doživjela duboke promjene, preobrazivši se iz tradicionalnoga administrativnog upravljanja ljudskim potencijalima u moderni, strateški pristup. Ta evolucija zahvatila je ne samo proceduralne okvire već i samu srž funkcije HR-a, koja je postala ključna saveznica u postizanju poslovnih ciljeva i razvoja organizacija. Danas direktori HR-a nerijetko postaju članovi uprave, što nekada nije bio slučaj, a vidljiv je i rast odjela ljudskih potencijala, koji se približava preporučenom omjeru: jedan stručnjak za HR na 80 do 100 zaposlenika. Iznimka su male tvrtke, koje su nekada čekale da narastu na 50 zaposlenika, a danas se odlučuju na zapošljavanje stručnjaka za HR već i onda kad imaju od 20 do 25 zaposlenika. U tvrtkama svih veličina vidljiv je također trend pozicioniranja odjela HR-a kao nositelja organizacijskih transformacija i uvođenja agilnog pristupa ili digitalizacije, pri čemu su funkcije HR-a nositelji tih projekata. Sve je snažnija i uloga HR poslovnog partnera, koji je spona između poslovnih funkcija i središnjeg odjela HR-a kako bi uspješno odgovorili na brze potrebe biznisa.
HR danas vs. HR nekoć
Danas je HR ključan za dugoročnu održivost, konkurentnost i inovativnost organizacija, no takvu ulogu ne bi imao da nije bilo nekoliko globalnih i lokalnih trendova. Početkom 2000-ih uvođenjem osnovnih informacijskih sustava za kadrovsku evidenciju počela je prva digitalizacija u HR-u. Pravi zaokret dogodio se pojavom specijaliziranih sustava HRIS, digitalnog uvođenja u posao novih zaposlenika (engl. onboarding) i e-učenja, što je omogućilo self-service pristup zaposlenicima. Danas, u trećem valu digitalizacije, HR uvodi AI alate te se koristi prediktivnim modelima i naprednom analitikom pozicionirajući se kao ravnopravan partner biznisu. Upotrebljava podatke za praćenje i optimizaciju svih procesa – od zapošljavanja do razvoja zaposlenika i upravljanja učinkom. Napredna analitika omogućuje prepoznavanje trendova, mjerenje učinka razvojnih inicijativa i povezivanje aktivnosti HR-a s poslovnim rezultatima, što mu daje stratešku ulogu u organizaciji kao internom savjetniku menadžerima i upravi.
SELECTIO Grupa, vodeća hrvatska HR konzaltinška grupacija u Hrvatskoj, odigrala je ključnu ulogu u tom procesu. U sklopu velikih projekata zapošljavanja, razvojnih programa namijenjenih pojedincima i liderima te evaluacije sustava HR-a SELECTIO je oblikovao standarde kvalitete koje su prihvatili najutjecajniji poslodavci u Hrvatskoj. Tako se HR počeo percipirati kao strateški partner menadžmentu s jasnom misijom: stvaranje radnog okružja koje maksimalno osnažuje i aktivira potencijale zaposlenika.
Jedan od glavnih pokretača transformacije bio je certifikat Employer Partner, poznatiji kao Poslodavac Partner, koji je još 2005. postavio temelje za današnje standarde izvrsnosti u regionalnoj praksi HR-a.
Employer Partner – pokretač promjena
Projekt Employer Partner, kao inicijativa posvećena promicanju izvrsnosti u upravljanju ljudskim potencijalima, stvorio je platformu za kontinuirano unaprjeđivanje prakse u hrvatskim tvrtkama. Formalnim procesima certificiranja i razmjenom visokokvalitetne prakse HR-a Employer Partner potiče tvrtke na transparentnost, inovativnost i odgovornost u procesima HR-a.
– Primjena metodologije Employer Partner u evaluaciji i razvoju sustava HR-a omogućuje nam praćenje konkretnih rezultata i utjecaja te funkcije na strateškoj razini. Tako osiguravamo da sva preporučena praksa i inicijative zaista pridonose ostvarivanju poslovnih ciljeva i poboljšanju rezultata poslovanja – istaknula je Lara Šubić Šuša, voditeljica projekta 'Poslodavac Partner' u SELECTIO Grupi.
Da takav pristup donosi rezultate, potvrđuje i podatak da je 75 posto organizacija koje imaju certifikat Employer Partner ostvarilo 30-postotni rast prihoda. Posebno su istaknuti poslodavci s dodatnim certifikatom Above and Beyond, kod kojih modeli angažiranosti i zadržavanja zaposlenika osiguravaju veću stabilnost i profitabilnost uz 22 posto nižu fluktuaciju u odnosu na druge certificirane tvrtke. Takvi su rezultati dobar pokazatelj kako HR danas djeluje kao jedan od ključnih pokretača poslovnih ciljeva i rezultata koji usmjerava organizaciju prema održivom razvoju i konkurentskoj prednosti.
Nositelji certifikata Above and Beyond za 2025.
Posebno je važna skupina najuspješnijih poslodavaca koji su u 10 posto najboljih Employer Partnera. Ti poslodavci imaju najveći utjecaj u lokalnom i regionalnom podizanju kvalitete HR-a na višu razinu, zbog čega su priznati kao nositelji certifikata Above and Beyond, pa postaju simbol vrhunske kvalitete na tržištu rada.
Certifikat Above and Beyond dodjeljuje se u pet kategorija: Impact, Satisfaction, Inclusion, Innovation i Future. U kontekstu razvoja tržišta najvažnija je kategorija Impact, koja potvrđuje utjecaj odjela HR-a na poslovnu uspješnost. Kategorija Satisfaction mjeri koliko je organizacija uspjela razviti jedinstvene načine za postizanje angažiranosti i zadržavanja zaposlenika. Ako je prepoznata u kategoriji Inclusion, znači da poštuje jedinstvene potrebe, perspektive i potencijale svih članova tima te da pokazuje prilagodljiv pristup i proaktivne akcije prema istinskom vrednovanju svih perspektiva. Kategorija Innovation mjeri pak razinu prilagodbe na promjenjive zahtjeve organizacije i zaposlenika te promatra koliko organizacija ima povjerenja u ljude i otvorenost za nove ideje. I na kraju, kategorija Future posvećena je tvrtkama koje su usmjerene na stvaranje održivog poslovanja i definiranje dugoročnih strategija za ulaganje svojih resursa u projekte koji će se isplatiti u budućnosti. Imati HR usmjeren na budućnost znači fokusirati se na stalan razvoj zaposlenika i nuditi im različite oblike razvoja na radnome mjestu kao što su proširenje posla, rotacija poslova te prilike za učenje novih vještina (engl. reskilling) i usavršavanje (upskilling).
Za 2025. među ponosnim su dobitnicima certifikata Above and Beyond renomirane tvrtke koje inovativnom praksom HR i primjerom partnerstva između biznisa i odjela HR-a transformiraju tržište rada. To su A1 Hrvatska, Atlantic Grupa, Coca-Cola HBC Hrvatska, Hrvatski Telekom d.d., JGL d.d., Kaufland Hrvatska k.d. i Pliva Hrvatska.
Svaka od tih tvrtki kontinuirano ulaže u razvoj i primjenu modernih sustava HR-a te tako postaje inspiracija i pokretač promjena u domaćem poslovnom okružju. A1 Hrvatska prepoznat je po snažnim programima razvoja talenata, uključujući mentorstvo i digitalne edukacijske platforme, što potiče rast i motivaciju zaposlenika; Atlantic Grupa njeguje kulturu inovativnosti i održivosti projektima koji povezuju zadovoljstvo zaposlenika s društvenom odgovornošću i održivim poslovanjem; Coca-Cola HBC Hrvatska predvodi u uvođenju procesa za internu komunikaciju, razvoj liderskih vještina i podizanje učinkovitosti timova; Hrvatski Telekom d.d. poznat je po izvrsnim fleksibilnim modelima rada i digitalnoj transformaciji funkcije HR-a, čime je povećao angažman i prilagođenost zaposlenika novim tržišnim uvjetima; JGL d.d. fokusira se na razvoj karijere i zdravlje zaposlenika zagovarajući ravnotežu između poslovnog i privatnog života, a Kaufland Hrvatska k.d. izgradio je snažan sustav korporativnog upravljanja ljudskim potencijalima transparentnošću, uključivošću i poticanjem izvrsnosti na svim razinama. I na kraju, Pliva Hrvatska predvodi u integraciji inovativnih sustava nagrađivanja i analitike podataka za bolje donošenje odluka u HR-u.
Kvalitetno upravljanje ljudima
Dvadeset godina nakon početaka projekta Employer Partner možemo jasno vidjeti kako je HR u Hrvatskoj evoluirao u vitalni element organizacijske strategije utječući na konkurentnost, inovativnost i održivost poduzeća. Lideri poput SELECTIO Grupe i istaknuti dobitnici certifikata Above and Beyond pokazuju put prema izvrsnosti HR-a, gdje su ljudi u centru poslovnih procesa i ključan resurs za budući razvoj.
Ta transformacija daje snažnu poruku: budućnost poslovanja nije samo u tehnologiji ili proizvodima nego prije svega u izgradnji kvalitetnih i privlačnih radnih mjesta i organizacijskih kultura, što je danas više nego ikada nezaobilazni faktor uspjeha.
Više se ne postavlja pitanje treba li ulagati u ljude, već kako to učiniti da to donese najveću vrijednost. Uspješno spajanje potreba biznisa i zaposlenika određuje koliko će tvrtka zadržati konkurentnu prednost te je jednako važno u tvrtkama svih veličina.
Sadržaj nastao u suradnji sa SELECTIO Grupom



