Tvrtke i tržišta
StoryEditor

Tunya Irkad (500 Emerging Europe): Startupovi trebaju prilagoditi strategiju financiranja američkom tržištu

04. Studeni 2024.
Tunya Irkad, Infobip Shift

Iako je po struci inženjerka, Tunya Irkad posljednje je tri godine investitorica u turskom fondu rizičnog kapitala 500 Emerging Europe vrijednom 70 milijuna eura, koji pretežito ulaže u rane faze startupova iz srednje i istočne Europe te Turske. Posebno je zanimaju startupovi koji razvijaju softvere protiv pranja novca (engl. anti-money laundering – AML), podatkovnu infrastrukturu te softverske alate za programere, pa je tako 500 Emerging Europe jedan od investitora i u startup Daytona hrvatskog osnivača Ivana Burazina.

S brojnim se osnivačima startupova kroz godine povezala, između ostaloga i na konferencijama poput Infobip Shifta gdje smo i mi razgovarali s njom. No u razgovorima je i s inženjerima koji rade u tim tvrtkama jer, kako kaže, zna da će jednoga dana, ako se odluče pokrenuti nešto svoje, htjeti istražiti mogućnosti ulaganja u njih.

U svom portfelju 500 Emerging Europe već ima tri jednoroga – Carbon Health, BilliontToOne i Insider. Međutim, njihovo je sjedište u Zaljevskom području San Francisca (Bay Area), najvažnijem mjestu za razvoj tehnologije na svijetu, a upravo tamo trenutno radi i Irkad kako bi startupove s tehnološkim timovima u srednjoj i istočnoj Europi (pa i Hrvatskoj) te Turskoj povezala s većim investitorima u SAD-u.

U Hrvatskoj je, priznaje, u potrazi za sljedećim jednorogom kojega bi također potaknuli na odlazak i daljnji razvoj u San Francisco.

Možete li nam dati uvid u to što se trenutno događa u industriji rizičnog kapitala i ulaganju u startupove na globalnoj razini? Kakva je sada situacija nakon krize u IT sektoru?

– Iskreno govoreći, ono što sada vidimo može se činiti malo neočekivanim, no nedostatak kapitala u razvojnim fazama startupova zapravo potiče razvoj startupova u ranim fazama. Zvuči pomalo ironično, no kada dođe do otpuštanja, posebice u IT-ju, ljudi često dobiju poticaj da pokrenu nešto svoje. Važno je napomenuti da ti ljudi ne gube posao zbog loših performansi; to je jednostavno odgovor na uvjete na tržištu kapitala.

U protekle četiri godine, tijekom velikih oscilacija na tržištima kapitala, vidjeli smo brojne takve primjere, posebice u srednjoj i istočnoj Europi te Turskoj, područjima koja nazivamo ‘Europa u razvoju‘. Tijekom nedavnih ekonomskih padova vidjeli smo kako se kvalificirani profesionalci, koji su otpušteni, okreću poduzetništvu, a sada počinjemo vidjeti prilično impresivne rezultate tog pomaka. Upravo ovakva klima može biti pozitivan znak za ulaganja u ranoj fazi. Postoji obilje ‘suhog praha‘ (engl. dry powder, op.a.) – kapitala koji je bio rezerviran za pravi trenutak – i sada, s novim talentima koji se upuštaju u svoje pothvate te dodatnim poticajem kapitala spremnog za ulaganje, u dobroj smo poziciji da podržimo zaista obećavajuće projekte. Ovo je jedna od onih rijetkih situacija u kojima tržišna ograničenja zapravo potiču inovacije i stvaranje startupova, što je dugoročno sjajno za ekosustav.

Dakle, sada je startupovima u ranim fazama lakše doći do financijskih sredstava?

– Trenutačno je financiranje startupovima u ranoj fazi definitivno dostupnije jer u ovoj fazi nema toliko pritiska da se sve do detalja osmisli. Kada ste u ranoj fazi, prodajete viziju – ne morate odgovarati na brojna pitanja niti pokazivati mnogo dokaza o rastu. Ulagači su spremniji podržati uvjerljive ideje s velikim potencijalom, osobito s toliko dostupnog ‘suhog praha‘, pogotovo u regijama poput Europe u razvoju. Međutim, kako se prelazi u kasnije faze rasta, situacija postaje sve teža. Tada morate poslovanje voditi podacima i prikazati ono što je zaista važno. Ulagači traže više dokaza, a ne samo obećanja. Očekuju jasne metrike i putanju održivog rasta. Upravo taj prijelaz s vizije na opipljive rezultate danas čini financiranje u fazi rasta izazovnijim.

Što točno podrazumijeva izraz ‘suhi prah’?

– To je vrlo čest izraz kojim se u svijetu rizičnog kapitala označava obilje kapitala spremnog za ulaganje, posebno u ranim fazama razvoja startupova. Trenutačno je većina fondova rizičnog kapitala više fokusirana na ulaganja u ranoj fazi nego na serije A, B ili faze rasta. Za startupove u Europi u razvoju, pravilo je prvo osigurati lokalno financiranje od investitora koji zaista razumiju regionalnu dinamiku. U ovim područjima postoji solidna baza ulagača u ranoj fazi, no kada dođete do serije A ili B, skupina ulagača spremnih podržati vas počinje se smanjivati. Zato često savjetujemo osnivačima da se u početku usmjere na pre-seed i seed runde, koristeći lokalna sredstva koja su namijenjena tim ranim fazama.

Zašto?

– Kao osnivač B2B startupa, svoju strategiju financiranja uvijek biste trebali prilagoditi američkom tržištu, ciljajući posebno na područja poput zaljeva San Francisca (Bay Area) i New Yorka. Aktivno podupiremo naše portfeljske tvrtke osiguravajući im dovoljno kapitala u ranim fazama, često čak i preventivno, kako bi se mogle pripremiti za povezivanje s američkim ulagačima dok se oslanjamo na izniman tehnološki talent iz srednje i istočne Europe. Iskorištavanje tog talenta nudi značajne prednosti, posebno u zadržavanju kvalificiranih stručnjaka. U San Franciscu zadržavanje talenata može biti pravi izazov zbog konkurencije, dok u srednjoj i istočnoj Europi osnivači imaju pristup kulturi, mreži i talentima. Često savjetujemo osnivače da svoje tehnološke timove grade lokalno, koristeći pouzdan talent, dok se fokusiraju na izgradnju poslovne strane i odnosa s investitorima u SAD-u.

Povijesno gledajući, osnivači koji presele svoje poslovanje u Bay Area primjećuju znatno olakšanje u prikupljanju dodatnog kapitala, osobito u ranim fazama. Postoje čvrsti dokazi koji podržavaju ovu strategiju – osnivači koji uspostave fizičku prisutnost u San Franciscu bilježe znatno poboljšane rezultate prikupljanja sredstava, posebno u ključnim financijskim krugovima.

image

Tunya Irkad, Infobip Shift

Jeste li zato i Vi tamo?

– Da, privukli su me kultura i energija San Francisca. Gotovo sve što se događa u tehnološkom svijetu, a posebno u području umjetne inteligencije, koncentrirano je upravo ovdje. Sve inovacije koje se pojave ovdje u Europu stižu tek nakon nekoliko mjeseci, stoga zašto ne biti dio tog pokreta i pružiti podršku našim portfeljskim tvrtkama da iskoriste te prilike.

Naše startupove povezujemo s anđelima-investitorima iz Bay Area, kao i s drugim fondovima rizičnog kapitala i osnivačima. Te veze mogu biti ključne za strateška partnerstva, integracijske suradnje ili zajedničke ponude usmjerene na istu bazu kupaca. Čak i malo partnerstvo s dobro pozicioniranim startupom iz Bay Area može značajno utjecati na tvrtku iz srednje i istočne Europe. Aktivno potičemo, podržavamo i motiviramo naše osnivače da uspostave te veze, jer one mogu biti transformativne.

Bay Area je također melting pot globalnih talenata i poduzetništva. Ljudi iz cijelog svijeta dolaze ovdje graditi nešto veliko, nadahnuti kulturom inovacija koja datira iz doba zlatne groznice. To je mjesto gdje su svi, na neki način, imigranti, ujedinjeni zajedničkim nagonom za stvaranjem. Naš cilj je biti most između lokalnih ekosustava u srednjoj i istočnoj Europi i San Franciscu, pomažući našim osnivačima da prikupe globalni kapital dok zadržavaju svoje tehnološke operacije u regiji.

Kada provodite postupak dubinske analize i birate startupove za ulaganje, koje su ključne karakteristike koje gledate? Postoje li specifični sektori ili nešto na što posebno obraćate pažnju?

– Ulažemo isključivo u softver. Od početka 2021. godine ostvarili smo 37 ulaganja, a oko 70 posto startupova iz našeg portfelja usmjereno je na AML, podatke, infrastrukturu i razvoj alata. Iako nemamo strogi vertikalni fokus kao fond, tržište i tehnološki talent koji ovdje nalazimo, posebno u Hrvatskoj, privukli su nas u ova područja.

Što se tiče kriterija, s obzirom na to da ulažemo u vrlo rane faze, najvažniji je sam osnivač, osoba koja stoji iza tvrtke. Pomno promatramo osobu koja stoji iza tvrtke – njihovu viziju, što namjeravaju izgraditi i kako se planiraju razlikovati od konkurencije. Također, zanimaju nas njihovi dosadašnji rezultati – jesu li već ranije izgradili nešto značajno te koji je pravi motiv za pokretanje startupa, odnosno pokreće li ih svrha izvan pukog ‘osnivanja tvrtke‘. Ove ‘meke‘ vještine osnivača, poput vizije, otpornosti i motivacije, smatram najvažnijim elementima u ranom razvoju poduzeća.

Koliko ste novca do sada uložili u startupove?

– Ovo je naš drugi fond. Prvi fond iznosio je oko 10 milijuna eura. S njim smo u razdoblju od 2015. do 2019. uložili u više od 40 startupova, a unutar tog portfelja imali smo i tri jednoroga – Carbon Health, Insider i BillionToOne. Naš drugi fond kojime upravljamo od početka 2021. godine vrijedan je 70 milijuna eura te smo do sada uložili u 37 startupova, a još uvijek aktivno koristimo svoj kapital.

Razmatrate li nova ulaganja u neke hrvatske startupove?

– Apsolutno, hrvatske startupove uvijek imamo na oku. Hrvatska zauzima jedinstvenu poziciju jer je blisko povezana sa zapadnim tržištima, kako po načinu razmišljanja tako i po geografskoj blizini. Do sada smo ovdje investirali u dvije tvrtke. Prva je Daytona, koju je osnovao Ivan Burazin, poznat po Shift konferenciji koju je kasnije prodao hrvatskom jednorogu Infobipu. Druga je Pythagora, hrvatski AI startup pod vodstvom Zvonimira Sabljića, koji je prethodno svoju tvrtku AWWapp prodao tvrtki Miro. U našim planovima uvijek je nekoliko hrvatskih startupova o kojima raspravljamo, a s obzirom na talent i usklađenost sa zapadnim tržištima, uzbuđeni smo zbog prilika koje se pojavljuju u Hrvatskoj.

image

Tunya Irkad, Infobip Shift

04. studeni 2024 20:32