Zaposlenici koji koriste AI imaju veće plaće i sigurnost
PwC otkriva da korisnici generativne umjetne inteligencije bilježe veću produktivnost, stabilnost i optimizam u karijeri
Prema danas objavljenom PwC-ovom globalnom istraživanju o očekivanjima i strahovima zaposlenika za 2025. godinu, zaposlenici koji su tijekom protekle godine svakodnevno koristili generativnu umjetnu inteligenciju navode prednosti poput veće produktivnosti, stabilnijeg zaposlenja i viših primanja.
Gotovo 50 tisuća zaposlenika iz 48 velikih gospodarstava i 28 različitih sektora sudjelovalo je u istraživanju koje pokazuje da su svakodnevni korisnici generativne umjetne inteligencije, u odnosu na one koji je rijetko koriste, znatno češće ostvarili konkretne prednosti u pogledu produktivnosti (92 naspram 58 posto), stabilnosti zaposlenja (58 naspram 36 posto) i visine primanja (52 naspram 32 posto).
Osim toga, skloniji su pozitivnom stavu prema utjecaju umjetne inteligencije na sve ispitane kriterije.
Tvrtke moraju učiniti više
Međutim, rezultati istraživanja upućuju na to da organizacije mogu učiniti više kako bi zaposlenicima olakšale razvoj vještina i profesionalni napredak u izazovnom gospodarskom okruženju. Svega 51 posto zaposlenika koji nisu na rukovodećim pozicijama smatra da ima pristup potrebnim resursima za učenje i razvoj, dok to isto tvrdi 66 posto menadžera i 72 posto viših rukovoditelja.
Pete Brown, globalni voditelj usluga povezanih s radnom snagom u PwC-u, istaknuo je da iako AI donosi koristi zaposlenicima, za širu primjenu tih prednosti tvrtke moraju unaprijediti načine rada.
– Ako se ovaj trenutak dobro iskoristi, generativna umjetna inteligencija može postati snažan pokretač rasta i uključivosti ili tek još jedna propuštena prilika – dodao je Brown.
Stopa primjene još je uvijek niska, a pristup resursima za razvoj vještina nije jednak za sve, napomenuo je Slaven Kartelo, partner u Odjelu revizije i računovodstvenog savjetovanja zadužen za usluge povezane s umjetnom inteligencijom.
– Vidimo potrebu da organizacije AI promatraju kao mnogo više od samog alata. To je prilika za poticanje rasta, jačanje uključivosti i izgradnju povjerenja. Organizacije moraju preispitati metode rada, jasno komunicirati, pružati podršku svojim timovima i ulagati u razvoj vještina na svim razinama. U godini ispunjenoj izazovima, ali i prilikama, lideri moraju stvoriti okruženje u kojem zaposlenici razumiju smjer organizacije, osjećaju se usklađeni s ciljevima vodstva i imaju resurse potrebne za profesionalni razvoj. Na taj način AI može zaista postati pokretač održivog rasta i konkurentske prednosti – poručio je Kartelo.
Oni koji nisu na rukovodećim pozicijama zaostaju
Rezultati istraživanja pokazuju da su svakodnevni korisnici generativne umjetne inteligencije znatno optimističniji kada je riječ o budućnosti svojih radnih mjesta u sljedećih 12 mjeseci (69 posto) u usporedbi s onima koji je rijetko koriste (51 posto) i onima koji je uopće ne koriste (44 posto).
Unatoč tome što 54 posto zaposlenika tvrdi da su tijekom protekle godine koristili umjetnu inteligenciju u svom radu, učestalost primjene i dalje je niska. Samo 14 posto ispitanika svakodnevno koristi umjetnu inteligenciju, što predstavlja tek blagi porast u odnosu na 12 posto iz 2024. godine. Još manji udio ispitanika (6 posto) navodi da svakodnevno koristi agentsku umjetnu inteligenciju.
Značajna razlika u dostupnosti resursa za usavršavanje: zaposlenici koji nisu na rukovodećim pozicijama zaostaju za višim rukovoditeljima kada je riječ o mogućnostima za rast i profesionalni razvoj. Iako organizacije sve više ulažu u stručna usavršavanja kako bi se prilagodile novim tehnologijama, istraživanje potvrđuje da su ti napori poslodavaca često neujednačeni.
Trendovi upućuju i na to da će oni koji već koriste umjetnu inteligenciju dodatno povećati svoju prednost u odnosu na ostatak radne snage.
Podrška zaposlenicima
Iako 70 posto ispitanika barem jednom tjedno izražava zadovoljstvo svojim poslom, prisutni su i jasni pokazatelji stresa. Samo 53 posto globalne radne snage osjeća snažan optimizam u pogledu budućnosti svojih radnih mjesta, pri čemu zaposlenici koji nisu na rukovodećim pozicijama sa 43 posto znatno zaostaju za višim rukovoditeljima, među kojima taj udio iznosi 72 posto.
Povjerenje u viši menadžment nije ujednačeno – samo 64 posto ispitanika navodi da razumije ciljeve svoje organizacije. Ti su postoci još niži među zaposlenicima koji nisu na rukovodećim pozicijama te među pripadnicima generacije Z.
Financijske poteškoće pogađaju 55 posto globalne radne snage, što predstavlja porast u odnosu na 52 posto zabilježenih u 2024. godini. Nešto više od trećine zaposlenika osjeća se preopterećeno barem jednom tjedno, a taj udio raste na 42 posto među pripadnicima generacije Z. Manje od polovice dobilo je povišicu u posljednjih godinu dana, dok je promaknuće ostvarilo manje od petine zaposlenika. Zbog sve nepovoljnijih gospodarskih kretanja, sve manje zaposlenika namjerava zatražiti povišice (pad s 43 posto na 37 posto) i promaknuća (pad s 35 posto na 32 posto).
Međutim, poduzeća koja aktivno podržavaju svoje zaposlenike imaju priliku ostvariti vidljive prednosti.
– Zaposlenici napreduju kada razumiju smjer kojim organizacija ide – kada osjećaju da su usklađeni s ciljevima vodstva, njihova motivacija raste za čak 78 posto. U godini sve izraženijih financijskih izazova i preopterećenosti zaposlenika, lideri moraju prilagoditi način rada, biti jasni i ulijevati povjerenje i to konkretnim primjerima primjene, čvrstim zaštitnim mehanizmima te razvojem vještina, povjerenja i podrške koji umjetnu inteligenciju čine primjenjivim alatom, a ne samo apstraktnim konceptom – zaključila je Nicki Wakefield, globalna voditeljica aktivnosti za klijente i industrije PwC-u.
