
Ako možemo izdvojiti najvažniji ovogodišnji trend u pripremama za sezonu, to je svakako inzistiranje kupaca na prvorazrednoj kvaliteti robe. Pritisak na snižavanje cijena dobavljača pritom je sekundaran. Kao što kaže suvlasnik i direktor tvrtke Naše klasje Zoran Šimunić, najveća je promjena u tome što kupci više nemaju pristup: ‘Nema veze kakvo je, samo da je jeftino‘. Prema prvim signalima koje dobivaju od svojih kupaca, domaći su dobavljači ove godine, srećom, otprilike na istoj liniji optimizma kao i direktori/ce turističkih zajednica: od desetak dobavljača koje smo pitali očekuju li manji/veći ili jednak obujam prodaje hotelima, restoranima i kafićima u odnosu na prošlu godinu, redom su nam svi odgovorili da im se trenutačno čini da kao da bi ova godina mogla biti nešto bolja ili, u lošijoj varijanti, na razini prošle godine. Ovotjednu temu broja posvetili smo pripremama za turističku sezonu.
Sad kad ih trebamo, njih nema! O ovdašnjim pripadnicima neoliberalne ekonomske škole je riječ. Trideset godina zalagali su se za slobodno tržište. Propagirali su što manje države u ekonomiji. Država treba samo određivati pravila igre, a tržišna utakmica treba iznjedriti pobjednike. Omiljeno im je bilo stajalište da država ne smije birati pobjednike, u smislu da odabere gospodarske grane koje će posebno poticati ili štititi od inozemne konkurencije. Zaklinjanje na globalizaciju bilo je u svakom tekstu i javnom nastupu, naglašava Miodrag Šajatović, glavni urednik Lidera, u ovotjednim ‘Ekonomalijama‘.
Snažan porast cijena koji je počeo već 2021., a kulminirao iduće godine, znatno je pridonio smanjenju javnog duga ispod 60 posto BDP-a, prema posljednjemu dostupnom podatku za kraj rujna prošle godine. Trendu oporavka javnih financija treba pribrojiti i smanjenje bruto inozemnog duga s 81,3 posto na 78 posto, a manjak u riznici pao je ispod tri posto vrijednosti gospodarstva, stoga o inflaciji pišemo u ovotjednoj temi broja.
Svaki dan napraviti nešto malo bolje nego jučer. Bez pompe i bez velikih najava. Ta filozofija, iako ne zvuči spektakularno i dramatično, ističe Ivan Bešlić, suosnivač aplikacije za praćenje sportskih rezultata i statistika Sofascore, zaslužna je za to što je ta hrvatska tvrtka postala jedna od najvećih globalnih platformi za sportsku analitiku. U razgovoru s njim dotaknuli smo se planova za širenje niželigaškog softvera, tvrtkine prisutnosti na tržištima poput Brazila i Nigerije, utjecaja umjetne inteligencije na ulogu developera, ali i Bešlićeva angažmana u udruzi CISEx te strukturnih problema hrvatske IT industrije.
Također donosimo pregled Liderove konferencije ‘Budućnost obiteljskih tvrtki‘, predstavljamo kompaniju Adria Oil, jedini sto posto domaći lanac benzinskih crpki čiji je cilj dosegnuti pedeset lokacija, a donosimo i priču o poduzetniku Goranu Čipčiću, vlasniku tvrtke Peculiari koji stoji iza brenda Zorina mast. Na kraju, u novom broju dolazi i prilog ‘Gaming industrija‘.