Kultura reciklaže

Algoritmi i nostalgija vraćaju nas unatrag

Ponovljeni obrasci u kulturi nisu samo lijenost, već posljedica tržišta, algoritama i psihologije publike

Nakon što je dio netizena (novokovanica za internetske korisnike) izrazio sumnju u to da je ljubavna veza između holivudskih miljenika starije generacije Liama Neesona i Pamele Anderson tek marketinški trik za što bolju prodaju ulaznica za reboot popularne komedije 'Goli pištolj' u kojem dvojac glumi, počela je promidžba još jedne nove/stare komedije 'Rata Roseovih'. Iako, a u to se možemo kladiti, nova, britanska verzija kinohita iz 1989. u kojoj glavne uloge tumače Olivia Colman i Benedict Cumberbatch, neće biti začinjena tračevima iz privatnoga života glumaca kao što je slučaj s 'Pištoljem', osvojit će istu nostalgičnu publiku željnu klasične komedije, poznatih likova i provjerene priče.

Al' to nije sve. Komu ta dva ljetna naslova nisu dovoljna, moći će u kinu pogledati i 'Šašaviji petak', drugi dio komedije s početka milenija u kojem neponovljiva Jamie Lee Curtis i Lindsay Lohan glume majku i kćer. Ta tri naslova objavljena u samo nekoliko mjeseci recentni su dokazi da filmska industrija u posljednje vrijeme neumorno poseže za vlastitom arhivom. Međutim, reciklaža nije rezervirana samo za Hollywood – ista logika pogoni i druge kreativne industrije (pa i ustaško-komunistički narativ u domaćem eteru, al' to sad nije tema). Glazbenici 'sempliraju' stare hitove i prodaju svoje albume na vinilu, mediju koji ostvaruje rekordnu prodaju; u modi premium i mainstream brendovi (sjetimo se samo suradnje između kuća Miu Miu i New Balance) revitaliziraju retromodele, a u svijetu marketinga brendovi ponovno otkrivaju snagu nostalgije, vraćaju se starim logotipima, dizajnu ambalaže i storytellingu, pa tako, primjerice, 'skandalozna' reklama za traperice sa Sydney Sweeney priziva estetiku slavnih kampanja Calvina Kleina s Brooke Shields.

Ovaj članak je dostupan prijavljenim korisnicima.
Registrirajte se bez troška i otvorite vrata Liderova sadržaja – prvih pet zaključanih članaka svakog mjeseca čeka na vas.
Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju