Kad muško vodstvo bježi od rizika, žene ga preuzimaju
  Žene u biznisu 2025.
Žene koje su od djetinjstva slušale 'preosjetljiva si', naučile su sigurnost graditi iznutra, što je, pokazalo se, poželjna vještina
Hoće li vaša kompanija za pet godina biti ista? To su pitanje istraživači iz PwC-a lani postavili 4701 izvršnom direktoru iz 105 zemalja svijeta. Gotovo polovica je odgovorila s čvrstim – 'ne'. Točnije, četiri od deset direktora upravlja kompanijama koje su već počele konkurirati u novim sektorima, a isto ih toliko misli da poslovanje za deset godina neće biti održivo ako nastave ići trenutnim putem.
Ti podaci jasan su signal da su petogodišnji planovi, nešto u što se kompanije ne tako davno mogle pouzdati, danas postali – vic. A kad planovi padaju u vodu, pada i osjećaj sigurnosti zaposlenika. Premda su studije pokazale da su zaposlenici spremni savladavati nova znanja i učini nove vještine, činjenica je da je sigurnost, ne samo u biznisu, pod sve većim upitnikom; sigurnost da nečiji posao neće zamijeniti umjetna inteligencija, da startup neće nestati nakon hakerskog napada ili pak da je moguće zadržati kontrolu nad svojim životom dok se sve mijenja brzinom koju je teško pratiti.
Prošle stres test
Te silne krize, od pandemije, ratova, inflacija do klimatskih prijetnji i umjetne inteligencije, prodrle su u dnevnu rutinu i pomaknule vrijednosti. Ljudi više ne traže 'više', traže – mir. Traže predvidivost, jasnoću i osjećaj da mogu disati. Upravo zato kompanije koje uspijevaju održati 'psihološku sigurnost' unutar timova, bilježe do 50 posto manju fluktuaciju i gotovo dvostruko veću razinu inovativnosti.
Ljudi jednostavno bolje razmišljaju kad se ne boje pogriješiti, a kompanije koje to razumiju i doista ulažu u sigurnost, digitalnu, emocionalnu ili organizacijsku, vrijede im više nego one koje nude basnoslovne bonus. Ok, ni bonusi nisu za baciti, ali je bez sumnje, sigurnost postala jedna od najcjenjenijih valuta, a rješenje su lideri koji su već prošli strest test nesigurnosti - žene.
Naime, prema istraživanju S&P Globala, tvrtke koje kotiraju na burzi, a imaju žene izvršne direktorice, sada dugoročno nadmašuju tržište (u smislu prinosa za dioničare). U dvije godine od imenovanja na najviše pozicije, kompanije na čijem su čelu ostvaruju rast cijene dionica od prosječnih 20 posto. Harvard Business je pak izvijestio da su žene tijekom pandemije, ocijenjene bolje u 18 od 19 ključnih kompetencija liderstva (preuzimanje inicijative, izgradnja odnosa, motivacija, komunikacija, agilnost, integritet, iskrenost…), dok su muškarci bili neznatno bolji u tehničkoj ekspertizi.
Staklena litica
Dakle, žene koje su od djetinjstva slušale 'to nije za tebe', 'preosjetljiva si' ili 'nećeš izdržati', naučile su sigurnost graditi iznutra, kroz empatiju, upornost i postavljanje granica što je, pokazalo se, poželjan set vještina u nestabilnim vremenima. Naime, kad se govori o sigurnosti, često se misli na sustave, protokole i procedure, ali oni što daje taj osjećaj uvijek su ljudi. Žene desetljećima pokazuju da su stručnjakinje za preživljavanje što savršeno pokazuje i fenomen 'staklene litice' (engl. glass cliff). Njega se definira kao učestalu praksu u svijetu biznisa kad se ženama nude više pozicije u trenutku kad one postanu rizičnije ili u krizi (što umanjuje šanse za uspjeh).
Drugim riječima, u trenutku kad muško vodstvo često bježi od rizika, žene ga preuzimaju. Iako taj fenomen otkriva nejednakost, pokazao je da su uspješne liderice s vremenom razvile vještinu otpornosti; naučile voditi kroz nepoznato empatijom, otvorenošću, spremnošću na suradnju i - pružanjem sigurnosti. Brendovi to već znaju pa zato danas ne prodaju proizvode, nego osjećaj kontrole i povjerenja, a ista logika vrijedi i za liderstvo: oni koji uspijevaju svojim ljudima pružiti osjećaj sigurnosti, emocionalnu, digitalnu ili poslovnu, postaju najvrjedniji resurs kompanije.
Sigurnost kao najtraženija dionica na tržištu života i rada bit će, među ostalim, i tema panela na jubilarnoj 20. konferenciji Žene u biznisu koja će se 4. prosinca održati u zagrebačkom Mozaik Event Centru. Stručnjakinje i liderice, članica Uprave Spana Mihaela Trbojević, predsjednica Uprave Triglav osiguranja Vilma Učeta-Duzlevska i vlasnica Zlatarnice Karat Rene Krasnić Velicki, otkrit će koje su vještine najpotrebnije u vremenima nesigurnosti, kako se zaštititi u svijetu koji se ubrzano mijenja i je li nas čemu naučio fenomen staklene litice.
U sklopu konferencije održat će se i predstavljanje Liderove liste 300 najmoćnijih žena u biznisu te dodjela nagrada za top 10. Svoje mjesto na konferenciji možete osigurati putem linka. https://lider.events/zene-u-biznisu/
