Unplugged

Signal za uzbunu: Potrošačima brendovi sve manje znače

Inflacija i rast cijena mijenjaju očekivanja potrošača – oni preispituju isplativost vjernosti pojedinim brendovima te se sve češće okreću privatnim robnim markama ili pak brendovima koje dosad nisu kupovali

Vrijednost stotinu najjačih globalnih brendova premašila je 10,7 bilijuna dolara, a među prvom desetoricom, sasvim očekivano, dominiraju tehnološki divovi na čelu s Appleom. Osim toga, tradicionalno istraživanje konzultantske kuće Kantar pokazalo je i da su trgovački brendovi nastavili rasti nakon pandemije, a ove godine ostvarili su 46 posto veću vrijednost od prošlogodišnje jer, kako pišu, e-trgovine i privatne robne marke u inflacijskim vremenima češće postaju preferirani izbor potrošača. Međutim, vrijednost brendova u potrošačkim kategorijama poput odjeće, hrane i pića ili osobne njege stagnira ili čak opada. Takve promjene na tradicionalnoj Kantarovoj rang-listi potvrđuju za oglašivače problematičniji trend – opadanje snage brendova.

Naime, EY je u ožujku objavio istraživanje provedeno na više od dvadeset tisuća ispitanika u 26 zemalja, 'EY Future Consumer Index', koje je pokazalo da kompanije iz kategorije potrošačkih proizvoda (engl. consumer products)​ možda jesu izgradile prepoznatljive, pouzdane i snažne brendove, ali krajolik se promijenio pa potrošači donose promišljenije odluke o načinima potrošnje svog novca i vrijednosti. Inflacija i rast cijena mijenjaju njihova očekivanja pa oni preispituju isplativost vjernosti pojedinim brendovima. Povjerenje da će dobiti vrijednost za novac postaje sve važnija stavka u donošenju odluke o kupnji te se potrošači sve češće okreću privatnim robnim markama ili pak brendovima koje dosad nisu kupovali.

Shrinkflacija i robne marke

Kako stoji u EY-evu izvješću​, neke od tih promjena izazvane su ekonomskim pritiscima koji će, kako se očekuje, s vremenom popustiti, ali postoje i one koje zrcale dublju i trajniju promjenu u odnosu potrošača prema brendovima. Ta činjenica da im manje znače, da postaju manje vrijedni, svakako je signal za uzbunu u marketinškim redovima koji moraju uvjeriti ovu generaciju potrošača da su i dalje relevantni. Naime, kako pokazuje izvješće, 35 posto potrošača više ne smatra brend važnim čimbenikom u odluci o kupnji; prioritet su im cijena, kvaliteta i povjerenje.

Vjernost je postala 'fluidnija', robne marke nerijetko nude veću vrijednost za manju cijenu, a digitalne su platforme potrošačima olakšale prelazak na alternativne brendove jer s pomoću njih brže pronalaze nove opcije i lakše ih međusobno uspoređuju. Također, napor da se brend poboljša, da mu se doda vrijednost, ne uspijeva uvijek. Točnije, 42 posto potrošača ne vjeruje u 'poboljšanja', 26 posto ocjenjuje ih pozitivno, ali samo se 12 posto snažno slaže da poruke koje im šalju brendovi odgovaraju njihovim potrebama i vrijednostima. Dodatan problem stvara i shrinkflation, sve učestalija praksa smanjivanja količine proizvoda za istu vrijednost ili cijenu. Upravo je to, tvrdi se u EY-evu izvješću, dodatno narušilo povjerenje i umanjilo vrijednost brenda. Oko 78 posto potrošača primijetilo je to smanjenje proizvoda, a 77 posto aktivno mijenja kupovne navike kao odgovor na poskupljenja.

Lov na prebjege

U takvom okružju najviše profitiraju robne marke, koje više nisu (samo) jeftinija zamjena, nego prvi izbor, i čak 36 posto onih koji isprobaju takve proizvode ne planira se vratiti brendovima. To pak ne govori samo o tome što završava u košarici, već i tome da su se potrošači emocionalno udaljili od brendova, od cijeloga tog koncepta. Međutim, kako tvrde konzultanti koji stoje iza izvješća, to što su potrošači ravnodušniji ne znači da i dalje nema prilika za izgradnju vjernosti. Pritom su istaknuli posebnu kategoriju potrošača na koje valja usmjeriti pozornost – prebjege, potrošače koji danas možda jesu kupci pojedinoga brenda, ali ranjivi su i nema jamstva da mu već sutra neće okrenuti leđa. Oni su i impulzivni te je za njih dobra prilika privlačnija od brenda, njegova imena ili vrijednosti. Nadalje, skloni su skakati s brenda na brend ili, u ovome kontekstu, s jedne dobre prilike na drugu, još bolju. Generacijski gledano, generacija Z i milenijci pokazuju vjernost na razini s drugim generacijama, ali imaju najveći udjel prebjega i pod najvećim su rizikom od napuštanja brendova iz kategorije hrane i pića te osobne njege. Starije generacije sklonije su privatnim brendovima (osim u kozmetičkoj areni); u Europi takve marke imaju najveći prolaz, a u SAD-u raste njihov tržišni udjel.

Što napraviti

Nadu ulijeva podatak da je 48 posto potrošača spremno vratiti se brendiranim proizvodima ako nude vrhunski okus, kvalitetu ili performanse, a 36 posto vratilo bi se ako mu nudi bolju vrijednost. Također, nisu zadovoljni manjim promjenama proizvoda, očekuju hrabre i inovativne intervencije te su za to eventualno spremni platiti koji cent više.

Kako EY-ovi stručnjaci savjetuju menadžerima brendova, ključan je zadatak uspostaviti kvalitetan omjer između cijene i kvalitete kako bi se spriječio prelazak privatnim robnim markama. To se ne odnosi samo na smanjenje cijene proizvoda nego i na češće ponude različitih opcija pakiranja i cijena – pristupačnija manja pakiranja ili pak akcije na kupnju na veliko.

Nadalje, važna je operativna izvrsnost (56 posto potrošača prešlo bi na druge marke ako omiljeni proizvod postane nedostupan), ali i ulaganje u inovaciju, ne samo marketing. Većina potrošačkih kompanija godinama je prioritizirala marketing nad istraživanjem i razvojem i ta neravnoteža sada dolazi na vidjelo. Kako bi držali korak s potrošačima, tvrde u EY-u, brendovi moraju prihvatiti inovacije jer oslanjanje na tradiciju više nije dovoljno, očekivanja potrošača jednostavno se prebrzo mijenjaju.

U inovaciji im mogu pomoći AI alati koji su u stanju maksimirati relevantnost neke inovacije uz minimalni otpad, a marketinška se komunikacija mora prilagoditi upravo toj promjeni prioriteta i novoj potrošačkoj paradigmi. Kako zaključuju u EY-u, u svijetu u kojemu se relevantnost očekuje računa se – diferencijacija.

– Pobjednički brendovi ne zadovoljavaju se ispunjavanjem potreba, oni guraju relevantnost na izvanredne razine. To znači staviti potrošače na prvo mjesto kao nikada prije, pružati vrijednost iznad cijene i povlačiti hrabre strateške poteze – zaključili su istraživači.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju