Life Hacks

Tips&tricks: Kako uspješnim domaćim poduzetnicima koriste AI alati

Nije poanta u količini alata, nego u pametnom odabiru, a osim iskustava iz prakse pomažu programi poput 'AI ti to možeš' Hrvatskog Telekoma

Prije par mjeseci na Redditu osvanula je još jedna tema o umjetnoj inteligenciji, ali ovaj put, pitanje nije bilo vezano za konkretne alate već neka vrsta zova u pomoć. Naime, jedan je poduzetnik iskreno pitao korisnike ove popularne platforme kako zapravo vlasnici malih i srednjih biznisa koriste AI alate i imaju li za to uopće vremena.

Naime, pokazalo se da su menadžeri i poduzetnici itekako svjesni da im AI alati mogu pomoći u poslu i svakodnevnom životu, oko toga nema dvojbe, ali kad treba odabrati konkretan alat i 'nahraniti' ga kvalitetnim podacima za što kvalitetnije outpute, mnogi odustanu i prije nego počnu. Ponuda je, postaju sve svjesniji, golema, alati se mijenjaju iz tjedna u tjedan, a ritam rada ne ostavlja mnogo prostora za eksperimentiranje.

Do tog su zaključka došli stručnjaci iz poduzetničke i AI arene koje je nedavno okupio portal BizTech, a koji su unisoni u stavu da umjetna inteligencija tvrtkama, njenim vlasnicima i menadžerima, otvara prostor koji je do prije nekoliko godina bio rezerviran za velike sustave s vlastitim IT timovima. Pitanje je samo kako od alata izvući najbolje i u što kraćem vremenu.

Na dnu liste

Kako je za BizTech kazala direktorica Harvardova D³ AI Lab-a Debi Kleiman, najveći se pomaci događaju upravo ondje gdje se mali poduzetnici najviše muče, a to su svakodnevni repetitivni zadaci koji im oduzimaju sate poput odgovaranja na upite kupaca, rezervacije, administracija i financije. AI tu preuzima teret i ostavlja vlasnicima više vremena za razvoj, prodaju, strategiju ili jednostavno za posao koji nitko drugi u firmi ne može obaviti umjesto njih.

Osim toga, male firme danas mogu donositi odluke na temelju konkretnih podataka, a ne samo osjećaja; analitika i predviđanja, nekad rezervirani za velike, postali su dostupni praktički svima. AI je mnogima postao način da prežive turbulentna razdoblja, smanje troškove ili pak popune kadrovske rupe. Međutim, problem nastaje, kako je u BizTechu poentirala autorica knjige The Humachine: Humankind, Machines and the Future of Enterprise Nada Sanders, mnogi kvalitetni AI sustavi i dalje zahtijevaju početna ulaganja ili znanje koje mali poduzetnici nemaju gdje razviti. Velike kompanije imaju timove i budžete, dok mali moraju birati oprezno i pragmatično, često pod pritiskom hitnih operativnih problema.

Drugim riječima, poduzetnici nerijetko ne znaju otkud krenuti. Znaju da bi AI mogao riješiti stvarne probleme, ali im nedostaje vrijeme da istraže alate, procijene što doista vrijedi i nauče koristiti nove sustave. S obzirom na njihov prenatrpan raspored, AI, iako koristan, često završava na dnu liste prioriteta.

Osobni asistent/ica

No, i za to postoji rješenje. Prvi korak je, kao što je poželio i korisnik Reddita s početka priče, saznati kako uspješni poduzetnici i menadžeri koriste dostupne AI alate te kako im oni pomažu u poslu, ali i u svakodnevnom životu.

Tako, recimo, vlasnica Croccantina, uspješnog brenda domaćeg gelata, Marija Antunović trenutno koristi ChatGPT i zamišlja ga kao svoju vrlo obrazovanu i načitanu kolegicu s kojom se često konzultira. – 'Ona' mi da svoj 'point of view', nekad i griješi, ali ja sam ta koja navigira razgovor dalje ili dublje i temeljem svojeg znanja i iskustva testiram te odgovore i na kraju donosim zaključak. U poslu ga najčešće koristim kada imam nedoumica u vezi tehnološkog procesa u proizvodnji, novog poslovnog problema na koji naiđem ili uz AI ubrzavam proces sažimanja teksta ili pisanja teksta na engleskom jeziku – kazala je Antunović kojoj ChatGPT (zasad) nije poslužio u kreativnom izražavanju, barem ne koliko bi htjela. No, vjeruje da je iznimno koristan alat, dok blokade i strahove valja zamijeniti edukacijom te naučiti kako ga koristiti da radi najbolje za nas.

Suvlasnik agencije 404, Nikola Vrdoljak, Chat GPT i Perplexity koristi svakodnevno, vrlo vjerojatno i svaki sat tijekom dana. Štoviše, kaže da otkad ima Pro verziju skoro da je i prestao koristiti Google. - Oba alata su izvrsna za sve vrste jednostavnih upita koje bih inače pitao Google pa do kompleksnijih kao što je planiranje putovanja, financijske analize, pisanje članaka, ispravljanje gramatike ili prevođenje na bilo koji jezik – naveo je Vrdoljak i dodao da je za njega bila ključna spoznaja da AI alate ne treba gledati kao Google već asistenta s kojim se može raspravljati o gotovo svemu. - Vrijeme da shvatimo da sad svi imamo osobnog asistenta – poručio je Vrdoljak.

Kreativno korištenje

S obzirom na to da je umjetna inteligencija u središtu njegova biznisa, ne čudi što suvlasnik influencer marketing platforme Hypfye, Stjepan Zelić, AI alate na kreativne načine koristi u poslu, ali i osobno.

- Ne volim da mi ChatGPT piše stvari, pišem ih sam, ali ako treba baciti par ideja iz kojih ću ja izgraditi nešto dalj, ili predložiti alternativne verzije da naglasim poantu, napiše nešto potpuno u duhu jezika ili sl. tu ga koristim često. Volim mu reći neku ideju i tražiti ga da me pita 20 pitanja i na temelju toga predloži poboljšanja. Često mu kažem da ocijeni mailove tako da mu kažem npr. 'You are a leading European Venture Capital partner', ili 'You're a brand manager for a big food company', pa na to 'Tell me what's wrong with this email and what's missing'. Volim da mi daje negativan feedback da znam izbjeći red flagove, a lako sam napišem nešto što će na pozitivan način čitatelju upasti u oko. Prekoristan mi je kao notetaker na sastancima. Tu koristim Fathom, uzmem transkript, puknem ga u ChatGPT i kažem mu da mi da u kratkim crtama najbitnije elemente koje trebam upamtiti iz perspektive ulaganja, prodaje ili nečeg drugog. Savršeno za apsolutne lijenčine – kazao je Zelić i doda da su mu alati pomogli i s lead klasifikacijom za potencijalne klijente. Za tu je priliku složio GPT koji ima jednostavan okvir na temelju kojeg ocjenjuje je li lead kvalificiran ili ne na temelju četiri faktora (budžet, autoritet, tajming, potreba), da složi tablicu i objasni zašto je dao takve ocjene. Zeliću alati pomažu i za generiranje slika za prezentacije, pitch i sales deckove, ali i za pravna pitanja ili pak excelice.

- Ubacim mu neki ugovor i kažem 'Nađi najprljavije prakse ubačene u ovaj ugovor'. Vjerujem odvjetnicima više nego ChatGPT-u, ali za osnovno razumijevanje je super, pomogne mi staviti se u perspektivu i znati u kojem smjeru gurati dalje – kazao je Zelić dok manipulaciju tablicama opisao 'fantastičnim i fabuloznim'. - Nekad ne znam ni kako bih počeo, pa mu laički opišem što mi treba, odradi posao za koji bi meni trebalo par sati u par minuta – zaključio je Zelić.

AI ti to možeš

Dakle, u konačnici, jasno je da uspjeh biznisa u AI eri ne ovisi o tome koriste li poduzetnici sve što je dostupno, nego koriste li ono što im u tom trenutku donosi stvarnu vrijednost. Nije poanta u količini alata, nego u pametnom odabiru, a kako bi proces započeo bez lutanja i gubljenja vremena, osim iskustava iz prakse pomažu i programi koji daju praktične smjernice, konkretna rješenja i jednostavan ulaz u AI svijet. Jedan od takvih je i 'AI ti to možeš' Hrvatskog Telekoma. Riječ je o potpuno besplatnom programu koji je osmišljen da svima ukloni početne barijere, ubrza prve korake i pomogne im dostupne alate pretvoriti u punokrvne AI asistente.

Program se sastoji od raznovrsnih kratkih informativno-edukativnih videa s praktičnim savjetima za korištenje umjetne inteligencije te interaktivnih webinara prilagođenih razini znanja i iskustvu korištenja alata umjetne inteligencije.

Kako bi otkrio koji je profil AI korisnika te tako pronašao edukaciju za sebe svatko može ispuniti zabavan kviz 'Koji si AI tip?' te prema tome istraživati sadržaje koji odgovaraju njegovim potrebama i birati individualni tempo učenja.

Korisnicima na raspolaganju stoji 12 informativno-edukativnih video epizoda koje vodi edukator Toni Milun i kroz razne primjere pokazuje kako koristiti AI alate u svakodnevnom životu i poslu te 14 interaktivnih webinara, koje su HT-ovi stručnjaci za AI razvili u suradnji s domaćom platformom za edukacije HalPet, a za koje polaznici dobivaju i digitalni certifikat. Vrijednost edukacijski modula je 700 eura po osobi, ali ih HT nudi svim građanima potpuno besplatno.

AI ne bi trebao biti još jedna obaveza na već prenatrpanoj listi. Trebao bi biti način da se ta lista napokon – skrati.

*Sadržaj nastao u suradnji s Hrvatskim Telekomom

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju
vezani članci