Zeleno i digitalno

Bruxelles reže zelenu birokraciju, ali 'zadržava' klimatske ciljeve

Europska komisija želi ubrzati dozvole za projekte, olakšati život industriji i poljoprivredi te zadržati ambiciozne klimatske ciljeve

Europska komisija predstavila je novi 'ekološki omnibus'. Paket je to koji se sastoji od šest zakonodavnih prijedloga kojima se žele pojednostavniti ključni propisi o zaštiti okoliša, te istodobno smanjiti administrativni teret za poduzeća.

Procjenjuje se da bi samo ovaj paket tvrtkama u EU mogao donijeti oko milijardu eura ušteda godišnje, čime se ukupne uštede od dosad donesenih mjera pojednostavljenja približavaju 11 milijardi eura godišnje. Cilj je do kraja 2029. dosegnuti 37,5 milijardi eura u godišnjim administrativnim uštedama.

Paket obuhvaća izmjene u područjima industrijskih emisija, kružnog gospodarstva, procjena utjecaja na okoliš i upravljanja geoprostornim podacima. Fokus je na ubrzanju procedura za izdavanje dozvola, digitalizaciji i uklanjanju dvostrukih ili preskupih obveza izvještavanja uz zadržavanje ambicioznih ciljeva zaštite okoliša i zdravlja ljudi. Posebno se ističu projekti u strateškim sektorima, poput digitalne infrastrukture, kritičnih sirovina i priuštivog stanovanja. Upravo takvi projekti bi trebali zbog novih pravila brže prolaziti kroz razne procedure dobivanja dozvola.

Komisija naglašava da je paket u skladu s tzv. Kompasom konkurentnosti (Competitiveness Compass) EU-a, te da je ideja da se zadrže strogi ciljevi za klimu i okoliš, ali i da se smanji administrativni trošak i otvori prostor za zelenu i digitalnu transformaciju.

Brže dozvole, manje izvještavanja za poljoprivredu

Jedan od ključnih elemenata paketa jest ubrzavanje i pojednostavljenje procjena utjecaja na okoliš i izdavanja dozvola. Države članice trebale bi uvesti jedinstvene kontaktne točke (one-stop shop), više se osloniti na digitalne procedure i skratiti rokove, naglašavaju iz Komisije. Uz to, predviđen je svojevrsni 'alatni okvir' dodatnih mjera ubrzanja za projekte koji doprinose dekarbonizaciji i učinkovitijem korištenju resursa, uključujući projekte priuštivog stanovanja, što bi moglo biti posebno relevantno za tržišta s velikim stambenim deficitom i rastućim troškovima izgradnje.

U segmentu industrijskih emisija, tvrtke dobivaju veću fleksibilnost u vođenju sustava upravljanja okolišem (EMS) prema Direktivi o industrijskim emisijama (IED). Uklanja se obveza uključivanja transformacijskih planova u EMS, produžuju se rokovi za pripremu samih sustava, a ukida se i obveza neovisnih revizija. Za poljoprivrednike i akvakulturu planira se smanjenje obveza izvještavanja i pojednostavljenje obuhvata poljoprivrednih aktivnosti, uz smanjenje dvostrukih obveza za ekološke farme. Time se želi rasteretiti sektor koji je istodobno izložen klimatskim pritiscima, rastućim troškovima i sve strožim standardima.

Gašenje SCIP baze

Velika promjena stiže i u području kružnog gospodarstva. Komisija predlaže ukidanje baze SCIP, alata za prijavu tvari koje izazivaju zabrinutost u proizvodima, uz obrazloženje da je njezin trošak bio nerazmjerno visok u odnosu na koristi. Njezinu bi ulogu trebale preuzeti digitalna putovnica proizvoda (Digital Product Passport) i paket 'One Substance One Assessment', koji bi trebao racionalizirati procjene rizika od kemikalija. Zbog toga se predlaže izmjena Okvirne direktive o otpadu.

Istodobno, za proizvođače iz EU-a privremeno se suspendira obveza imenovanja ovlaštenog predstavnika u svakoj državi članici u kojoj prodaju proizvode, a nisu ondje osnovani, kada je riječ o proširenoj odgovornosti proizvođača (EPR) za baterije, ambalažu, električnu opremu, jednokratnu plastiku i otpad. Ta će tema biti trajnije riješena u okviru budućeg Akta o kružnom gospodarstvu, planiranog za 2026., koji bi trebao donijeti jednostavnija i usklađena pravila za prekogranične kružne aktivnosti i dodatno sniziti troškove poslovanja na jedinstvenom tržištu.

Jeftiniji pristup geoprostornim podacima

Na području geoprostornih podataka, tehnički zahtjevi iz Direktive INSPIRE usklađuju se s novim horizontalnim zakonodavstvom koje uređuje visokovrijedne podatke javnog sektora. Očekuje se da će to sniziti troškove usklađivanja za javna tijela, ali i olakšati pristup ključnim skupovima podataka privatnom sektoru, od infrastrukturnih projekata do digitalnih usluga i geolokacijskih rješenja.

Komisija istodobno najavljuje nastavak 'čišćenja' postojećeg zakonodavstva. Okvirna direktiva o vodama bit će revidirana 2026., u skladu Akcijskim planom RESourceEU, dok će se revidiranjem Direktive o morskoj strategiji nastojati poboljšati usklađenost s propisima o vodama. U sklopu Strategije vodne otpornosti predviđeni su i strukturirani dijalozi o vodama (Structured Water Dialogues), koji bi trebali identificirati nova uska grla i prijedloge daljnjih poboljšanja.

Za Uredbu o ambalaži i ambalažnom otpadu Komisija uskoro najavljuje detaljne smjernice za provedbu, s ciljem da države članice i poduzeća dobiju jasnije i ujednačenije tumačenje zahtjeva prije stupanja ključnih odredbi na snagu.

SME-ovi traže jednostavnija pravila

Da je smanjenje regulatorne složenosti postalo preduvjet za ulaganja u zeleniju opremu i procese, pokazuje i istraživanje Flash Eurobarometer 549 iz 2024. godine. Mala i srednja poduzeća u istraživanju kažu, kako su administrativne i pravne procedure te složeno ekološko izvještavanje najveća prepreka ulaganjima u 'zelene' mjere.

U konačnici, Bruxelles službeno ne dira velike klimatske ciljeve, a brojke o smanjenju emisija i klimatskoj neutralnosti ostaju iste, ali sve je očitije da pod pritiskom konkurentnosti i pobuna s terena počinje popuštati na izvještavanju, planovima, revizijama i kontrolnim mehanizmima.

Umjesto frontalnog odustajanja od zelene agende, Komisija bira mekšu varijantu, što za poslovni sektor znači manje papira, brže dozvole i niže troškove usklađivanja. No dugoročno otvara pitanje hoće li 'rezanje zelene birokracije' ubrzati prijelaz na održivo gospodarstvo ili će se pretvoriti u tiho razvodnjavanje okolišnih pravila.

Lider digital
čitajte lider u digitalnom izdanju