Kako bi utvrdili koliko mjeseci stanovnici pojedinih europskih država trebaju raditi da bi si mogli priuštiti prosječan rabljeni automobil, tvrtka carVertical provela je istraživanje koje je pokazalo kako se dostupnost automobila značajno razlikuje od zemlje do zemlje. Hrvati, primjerice, za rabljeni automobil trebaju izdvojiti više od 11 mjesečnih plaća, dok je prosjek za 23 europske zemlje uključene u studiju 10 mjesečnih plaća.
Hrvatska je na sedmom mjestu od 23 zemlje u studiji, a Hrvati bi morali raditi 11,7 mjeseci kako bi kupili rabljeni automobil, što je više od europskog prosjeka. Susjedi Mađari trebaju raditi nešto manje od 11,2 mjeseca, dok Srbima treba gotovo 15 mjeseci, što je znatno više. Međutim, to bi moglo potrajati i duže, s obzirom na to da ne mogu svi uštedjeti sto posto svojih prihoda svaki mjesec, čak ni u višečlanim kućanstvima, navodi se u studiji.
Portugalski vozači morali bi raditi najduže u Europi kako bi si priuštili prosječan rabljeni automobil – do 22,4 mjeseca, slijede Rumunji s 15,4 mjeseca i Srbi s 14,7 mjeseci. Najmanje bi za automobil morali raditi Finci – samo 2,7 mjeseci, slijede Nijemci sa šest mjeseci te Švicarci s 6,1 mjesec.
Financijski stručnjaci općenito preporučuju da se na automobil ne troši više od šest mjesečnih plaća. Međutim, u većini zemalja u kojima je provedeno istraživanje, kupci automobila krše ovo pravilo i traže skuplje modele.
U Hrvatskoj najpopularniji Golf i Astra
Prosječna plaća u Hrvatskoj je oko 1200 eura. Prema podacima Carinske uprave, u 2023. godini u Hrvatsku je uvezeno 81.733 rabljenih osobnih vozila po prosječnoj prodajnoj cijeni od 14.008 eura, dok je 2022. godine uvezeno 64.253 rabljenih automobila po prosječnoj cijeni od 12.524 eura. U prva četiri mjeseca ove godine prosječna prodajna cijena uvezenih automobila porasla je na 15.874 eura. Međutim, budući da navedeni podaci odražavaju samo situaciju uvoza rabljenih automobila, stvarne cijene rabljenih automobila u Hrvatskoj mogu se razlikovati.
Volkswagen Golf i Opel Astra među najpopularnijim su modelima automobila u Hrvatskoj. Prosječna cijena Golfa je 17 tisuća eura, a za kupnju je potrebno oko 14,2 mjeseca rada. S druge strane, Astra košta oko 13 tisuća eura, što znači da je za kupnju potrebno približno 10,8 mjesečnih prosječnih plaća.
Dostupnost varira od zemlje do zemlje
S gotovo 39 tisuća eura, najveća prosječna vrijednost rabljenog automobila je u Švicarskoj. Međutim, prosječna plaća u Švicarskoj najviša je među svim zemljama u kojima je provedeno istraživanje – 6377 eura. Slijede Austrijanci s prosječnom cijenom automobila od 28.500 eura te Portugalci – 24.200 eura. Iako su budžeti za automobile u Austriji i Portugalu slični, plaće se znatno razlikuju 2600 eura u Austriji i manje od 1100 eura u Portugalu.
Najmanje se na automobil potroši u Ukrajini (gotovo pet tisuća eura), Latviji (7500 eura) i Finskoj (8000 eura). Kupovna moć ovih zemalja također jako varira: prosječna plaća u Ukrajini je 394 eura, u Latviji 1100 eura, a u Finskoj preko 2900 eura.
Dok se nekim vozačima trošenje višemjesečne plaće na rabljeni automobil može činiti preskupo, treba imati na umu da rabljena vozila mogu donijeti i dodatne troškove. Na primjer, mnogi automobili na tržištu imaju lažirana očitanja brojača kilometara ili skrivena oštećenja.
Stabilizacija tržišta
Automobilski stručnjak iz tvrtke carVertical Matas Buzelis napominje da se prodaja rabljenih automobila oporavila od stagnacije te da je stanje na tržištu bolje u odnosu na prošlu godinu. Prodajom potpuno novih vozila, koji su do sada bili u posjedu samo jednog vlasnika, kupci dobivaju širi izbor.
– Vidimo znakove stabilizacije tržišta rabljenih automobila na cijelom kontinentu. Cijene rabljenih automobila dosljedno bilježe blagi pad, a ponuda rabljenih automobila odgovara potražnji za tim vozilima. Razlozi zbog kojih ljudi nisu prodavali svoje automobile konačno su nestali – ne moraju čekati godinama da dobiju svoje nove zamjenske automobile – objašnjava Buzelis.