S obzirom na trenutne izazove tržišta rada u Hrvatskoj, poput sve izraženijeg nedostatka kvalificirane radne snage, visoke stope odlazaka mladih u inozemstvo te potrebe za prilagodbom novim načinima rada, inovativne HR prakse igraju ključnu ulogu u napretku i razvoju svakog poslovanja. Kroz njih se adresiraju postojeći problemi te stvaraju uvjeti za održivo poslovanje i kulturu zadovoljnih zaposlenika.
Od 2010. godine Alma Career Croatia putem nagrade ‘Najbolje regionalne HR prakse’ prepoznaje i nagrađuje inovacije u upravljanju ljudskim potencijalima. Nagrada odaje priznanje tvrtkama koje podižu standarde kroz kvalitetne projekte, a svoj sud o najboljima daje stručni žiri, ali i sama HR zajednica na svečanoj dodjeli u sklopu HR Days konferencije. Ova inicijativa, 2022. godine proširila se na regiju, otvarajući vrata prijavama iz Slovenije, Makedonije, Bosne i Hercegovine i Srbije. Ovaj korak ne samo da povećava konkurenciju, već i raznolikost ideja koje oblikuju budućnost HR-a.
A što nam o smjeru i trendovima na tržištu rada i ljudskim potencijalima govori 37 praksi koje su prošle kroz ruke našeg stručnog žirija u godini na odmaku, otkrivamo u nastavku.
Work-life balance: Temelj uspješnih kompanija
Ravnoteža između poslovnog i privatnog života postaje sve važnija stavka. Obiteljski benefiti, programi mentalnog zdravlja i besplatne psihoterapije, samo su neke od pogodnosti uz pomoću kojih tvrtke osiguravaju veće zadovoljstvo i lojalnost zaposlenika. Upravo se na tome temeljila i pobjednička praksa tvrtke Imaco Systemtechnik u kategoriji malih/srednjih poduzeća pod nazivom ‘Family is Future‘. Ovom praksom zaposlenicima su omogućili bolji balans privatnog i poslovnog života uvođenjem obiteljskih benefita, brige za mentalno zdravlje te različitih zdravstvenih edukacija. Takve prakse ne samo da odgovaraju na potrebe zaposlenika, već i smanjuju rizik od izgaranja i povećavaju produktivnost.
Interna komunikacija kao ključ produktivnosti
Dobra interna komunikacija ključna je za usklađenost tima i motivaciju zaposlenika. Tome svjedoči i pobjednička praksa u kategoriji velikih tvrtki ‘Put Pohvala‘, gdje se zbog ranijih loših iskustava rukovoditelje potaknulo da češće pohvale trud i rad zaposlenika. Svojoj inicijativi dodali su i humanitarnu notu te su tako zaposlenici „prikupljene pohvale“ kasnije mogli „mijenjati“ za artikle u Humana Novoj. Drugi primjeri dobrih praksi pokazuju nam razvoj internih društvenih mreža za bolju komunikaciju ili pak razvoj platformi za dijeljenje ideja za unaprjeđenje poslovanja. Tu su i drugačiji teambuildinzi u kojima zaposlenici i menadžeri na jedan dan mijenjaju svoje uloge kako bi se bolje razumjeli, ali i brojne druge inovativne prakse koje su pokazale kako je za dobru komunikaciju potreban samo razgovor.
Budućnost je u edukaciji
Edukacija se pokazuje kao ključna investicija za razvoj zaposlenika i zadržavanje talenata. Programi poput Leadership programa, akademija, onboarding akademija i modula za digitalnu transformaciju osiguravaju kontinuirani profesionalni rast. Posebna pažnja u godini na odmaku posvećena je i mentorstvu kroz internship programe, što doprinosi stvaranju baze budućih stručnjaka.
Transparentni karijerni putevi
Transparentnost u razvoju karijera postaje prioritet, a tvrtke sve više ulažu u sustave procjene i individualne planove razvoja. Inicijative poput uvođenja transparentnih sustava plaća i talent pool programa osiguravaju da zaposlenici prepoznaju vlastite mogućnosti napredovanja, što ih motivira na dugoročan angažman. Primjer takve prakse je i Carlsbergov ‘Upskill‘ unutar kojeg su razvili individualni plan razvoja karijere radi unapređenja funkcionalnih kompetencija i vještina.
Suradnjom do boljih rezultata
Umrežavanje i suradnja donose brojne benefite što potvrđuje i prva ikada prijavljena praksa provedena u suradnji dviju tvrtki, u ovom slučaju, Cemexa i Studenca. Kroz zajedničke mentorske programe, tvrtke različitih industrija odlučile su potaknuti i obogatiti karijerni razvoj žena promičući raznolikost unutar organizacija. Ovakvi projekti dodatno osvještavaju važnost razmjene znanja i iskustava unutar, na prvi pogled, nespojivih industrija.
Spoj znanosti i prakse za bolja radna rješenja
Suradnja s akademskom zajednicom donosi značajne uvide u suvremene izazove rada. Jedan od takvih rezultata je istraživanje o zadovoljstvu zaposlenika pri radu od kuće, objavljeno u međunarodnom časopisu Frontiers in Psychology. Istraživanje je provedeno u suradnji s Harvardom na inicijativu Mplus grupe. Ova praksa pokazuje kako suradnja s istraživačima može donijeti inovativna rješenja i potaknuti kompanije na donošenje odluka utemeljenih na podacima. Bez točnih podataka i detaljnije analize, menadžeri bi teže došli do spoznaje da su njihovi zaposlenici zadovoljniji radom na daljinu te da žele nastaviti s takvim modelom.
Kultura prilagodbe kao odgovor na izazove budućnosti
Promjene na tržištu zahtijevaju stalnu prilagodbu organizacijske kulture. Kroz fokus grupe i aktivno uključivanje zaposlenika u procese transformacije, tvrtke mogu povećati otpornost na vanjske izazove. Slušanjem zaposlenika kompanije mogu puno naučiti o stvarnoj slici kompanijske kulture. Brojne prakse koje su prošle kroz ruke našeg stručnog žirija pokazuju kako se samo zajedničkim radom, razgovorom i ispitivanjem mišljenja može doći do pravog „recepta“ za uspjeh.
Kvalitetne HR prakse nisu samo odgovor na trenutne izazove, već su i putokaz prema održivom razvoju tržišta rada s ciljem stvaranja boljih uvjeta za sve sudionike. Ako ste i vi razvili neku dobru praksu u svojoj kompaniji, podijelite ju s nama i prijavite se na izbor „Najbolje regionalne HR prakse“ jer svaka pa i ona najmanja pozitivna promjena može dovesti do stvaranja boljeg tržišta rada za sve njegove dionike.