Znanja
StoryEditor

Kako biti proaktivan?

06. Rujan 2012.
Piše:
lider.media

Vrijedna odlika uspješnih menadžera nabave je da se ne prepuštaju bujici koja ih nosi kamo hoće i poslovnim prilikama da se događaju, već sami žele utjecati na ono što će se dogoditi.

Da bismo znali u svakom trenutku što želimo i kamo idemo moramo imati čvrst oslonac i jasnu viziju. Proaktivne ljude pokreću vrijednosti i ako imaju postavljen čvrst sustav temeljnih vrijednosti onda je lako u svakom trenutku odgovoriti na pitanje - U kojem pravcu sada krenuti ili Što je bolje za mene i moje poduzeće? Ne smijemo zaboraviti da je u ljudskoj prirodi da budemo proaktivni (poduzetni), jer inače ne bismo naučili i prilagodili Zemlju na način kako smo to učinili. Tužno je da se proaktivnosti i poduzetništvu unutar kompanija ispriječi ego nekog nezrelog menadžera koji misli da će tuđa inicijativa potkopati njegov/njezin autoritet.

Biti proaktivan znači preuzeti odgovornost za uzrokovanje zbivanja, a da bi se od nekog tražila odgovornost treba mu dati i ovlasti. Možda se i tu dijelom krije razlog zašto se proaktivnost ne potiče. U nedostatku proaktivnosti tu je njegova stalna pratiteljica – reaktivnost. Reaktivne osobe čekaju da se nešto dogodi da bi potom reagirale na to. To bi značilo da stalno gasimo neke požare. Neki se hvale sa tim, a neki rezignirano odgovore da oni nisu gospodari svoga vremena. Suprotno tome, kada proaktivno radimo stvari koje su važne, ali još nisu hitne mi preventivno rješavamo stvari da ne prerastu u požar.

Prema jednom istraživanju A.T. Kearneyija o izvrsnosti pronađeno je da vodeće kompanije čine 73 posto aktivnosti koje su strateške, a ostatak aktivnosti odnosi se na taktičke i operativne. Još je drevni Sun Tzu u Umijeću ratovanja napisao: Ključ pobjede nije poraziti neprijatelja, već pobijediti njegovu strategiju... Sam proces nabave se sastoji od strateške nabave koji zapravo donosi vrijednost i čisto operativne kupovine. U engleskom jeziku postoji i jasna razlika na sourcing i purchasing. Iz tog razloga se u nabavi počinju koristiti strategije outsourcinga za pojedine operativne operacije u nabavi. Mnogi profesionalci u nabavi se ponašaju poput Pepeljuge i žale se da su stvari takve kakve jesu. Proaktivni menadžer nabave se ne miri sa time i on će učiniti sve da proširi krug svojeg utjecaja i na taj način promijeni stvari.

Jedan od načina širenja utjecaja je komuniciranje sa okolinom i prezentacija rezultata koje nabava postiže. Komunicirajući učinkovito sa izvršnim rukovoditeljima povećavate spoznaju o vrijednosti nabave. Iskoristite, stoga, svaku priliku kao korak za osvajanje naklonosti rukovodstva i usklađivanje svojih napora sa njihovim.

Evo nekoliko savjeta:

Znajte što treba komunicirati upravi - saznajte njihove strateške ciljeve i inicijative. Uskladite svoje i nabavno poslovanje sa njihovim ciljevima.

Budite spremni – Imajte u malom prstu točne i detaljne informacije o vašoj potrošnji, dobavljačima i stanju na tržištima.

Govorite njihov jezik – Uvijek prezentirajte zahtjeve za resursima ili podrškom s jasnom predanošću da donesete određenu vrijednost

Nemojte zaglaviti u detaljima vašeg odjela kada nešto prezentirate - Usredotočite na način kako nabava može dodati vrijednost i stvoriti konkurentnu prednost za tvrtku.

Koristite se vizualnim alatima – Često je najbrži način da prime vašu poruku preko slike, proračunske tablice kojima prikazujete usporedbe ili grafikone.

Ove i ostale vještine za vođenje nabave, obrađivat će se detaljno na radionicama i praktikumima Logiko Akademije: 5 vještina za uspješno vođenje nabave.Više na www.logiko-edukacija.com/akademija.

20. travanj 2024 03:53