Znanja
StoryEditor

Nove izazovne uloge za financijske direktore

19. Ožujak 2016.
Piše:
lider.media

Ako je sve u kompaniji u redu, oni se rjeđe spominju; čim se pojavi veća zapreka u poslovanju, od njih se očekuje da prvi na nju reagiraju i predlože rješenja. Oni su financijski direktori i često su u sjeni ostalih visokopozicioniranih osoba iako njihova uloga u kompleksnom okružju s brzim promjenama i razvojem tehnologije postaje multidisciplinarna, sve važnija i složenija.

Financije su jedan od ključnih dijelova svake poslovne organizacije i u današnjem okružju ta funkcija uključuje više od izvršavanja svojih osnovnih, regulatornih, obveza, pa se od nje, primjerice, traži da pruži strateški uvid u položaj organizacije. U skladu s time funkcija financija stvara dodanu vrijednost u cijeloj organizaciji djelovanjem na pokretače vrijednosti (eng. value drivers).  

Proširenje uloge CFO-a Od današnjih financijskih direktora očekuje se da paralelno imaju četiri različite i izazovne uloge. Dvije su tradicionalne: upravitelj (eng. steward), koji kontrolira imovinu organizacije te nastoji umanjiti rizike poslovanja, i rukovoditelj (eng. operator), koji osigurava učinkovite procese unutar funkcije financija kako bi se pružile pouzdane i kvalitetne financijske informacije i promicala troškovna učinkovitost u cijeloj organizaciji. Te funkcije, iako tradicionalne, u posljednje su se  vrijeme proširile. Tako, naprimjer, zbog povećane kompleksnosti organizacija upravljanje rizicima zahtijeva veći napor i znanja nego ikad prije te je upraviteljska funkcija u tom smislu postala teža. S druge strane,  rukovoditelj više sudjeluje u upravljanju troškovima i povećanju efikasnosti kompanije te je povezaniji s investitorima koji traže sve podrobnije informacije o poslovanju kompanija u kojima posjeduju investicijski portfelj.Transformacija uloge posebno se vidi u dvjema novim funkcijama. Moderni financijski direktori moraju biti odlični stratezi koji pomažu u oblikovanju i primjeni cjelokupne strategije tvrtke. Osim toga oni i usmjeravaju financijsko poslovanje organizacije te time pridonose poboljšanju njezinih ostalih dijelova. U području strategije dobar financijski direktor analizira rezultate poslovanja i tumači financijske informacije kako bi podupro planiranje i izvršenje strateških inicijativa u cijeloj organizaciji.Posljednja, ali danas sve važnija uloga jest ona pokretača (eng. catalyst) koja potiče širu organizaciju na promjene potrebne za potporu učinkovitom djelovanju rukovoditelja i strateškog vodstva kompanije.Od financijskog direktora nekoć se očekivalo da isključivo provodi financijsku disciplinu te pregovara s financijskim institucijama u vezi s kreditnim uvjetima. Međutim, nakon početka globalne financijske krize, koja je na površinu kao jedan od glavnih problema izbacila probleme s likvidnošću i njihove posljedice, koje su katkad ugrozile opstanak samih kompanija, uloga financijskog direktora znatno se promijenila.

Od policajca do pokretača Od one početne u kojoj je prema percepciji većine javnosti financijski direktor u svom uredu ‘samo’ gledao kako će sastaviti izvještaj za upravu, nadzorni odbor i regulatora iznoseći suhoparne brojke i analize, odjedanput je postalo bitno da poznaje osnove kriznog menadžmenta pa je postao svojevrsni krizni upravitelj. Od njega se očekivalo da riješi novonastale probleme uz minimalnu štetu za kompaniju čijim je financijama upravljao. Daljnjom transformacijom uloga se  proširila do one današnje strateškog planera na razini cijele organizacije. Financijska je kriza natjerala poslovne organizacije da počnu učinkovitije upravljati svojim financijama i bilancama pa se uloga financijskog direktora znatno proširila. Tradicionalne odgovornosti financijskog izvještavanja, kontrole, planiranja i upravljanja strukturom kapitala nadograđene su tako da se od financijskog direktora očekuje da pruži dodatnu vrijednost u svakom većem projektu u koji je kompanija uključena.Financijski direktori moraju ustrojiti i održati sve potrebne procese, resurse i kontrole zajedno u besprijekorno funkcionalnoj organizaciji financija. Efikasnost i troškovna učinkovitost procesa i organizacije među njihovim su ključnim ciljevima. Interni i vanjski dionici mnogo očekuju vezano uz osiguranje korisnih, kvalitetnih i pouzdanih financijskih informacija. Stoga bi funkcija financija trebala razvijati sposobnosti s pomoću kojih će zadovoljiti očekivanja dionika te ispuniti svoju ulogu kao ključnog partnera u poslovanju. Financijski direktori moraju prepoznati ključne dionike organizacije, poput predsjednika uprave, dioničara, nadzornog odbora, izvršnih direktora, rukovoditelja IT-a, menadžera za rizike, rukovoditelja interne revizije, odbora za reviziju te osigurati učinkovitu međusobnu komunikaciju.

Transformacija tek počinje Logično je da su i hrvatski financijski direktori sve više uključeni u strateško planiranje i ključno poslovno odlučivanje. I dok u razvijenim ekonomijama oni više ne upravljaju samo brojevima nego i učinkovitošću, u Hrvatskoj dio njih, pogotovo oni u nefinancijskim djelatnostima, upravljanju financijama još pristupaju nestrukturirano i nedostaje im strateška dimenzija. Dojam je da kod nas zapravo prevladava profil koji se u stručnoj literaturi naziva ‘strogo financijskim CFO-om’ – financijskim stručnjakom dobrim u svom poslu, ali kojem ipak nedostaje iskustvo strateškog upravljanja i ‘drive’ za poticanje promjena i uvođenje strateških inicijativa. Prostor za unaprjeđenje postoji općenito u svim područjima u kojima se veći dio napora troši na obradu transakcija i pripremu izvještaja, a manje na analizu koja omogućava kvalitetne informacije i preporuke za potrebe odlučivanja. Dosadašnja inozemna iskustva upućuju na sedam najčešćih uzroka, koji su ujedno prilika za optimizaciju i racionalizaciju poslovanja uz novu ulogu financijskih direktora.

Što ne treba raditi CFO To su prije svega uklanjanje aktivnosti koje ne dodaju vrijednost, nego samo povećavaju administraciju, izbjegavanje informacijskih petlji boljom definicijom komunikacijskih kanala, zaostaci koji nastaju zbog neefikasnosti i viška dokumenata koji kolaju kroz kompaniju, suvišni procesi kontrole i odobravanja koji usporavaju cijeli proces, pogreške u samoj organizaciji posla koje se mogu izbjeći boljom definicijom poslovnih procesa unutar kompanija, dvostruko rukovanje istim procesom i/ili dokumentima i vrijeme utrošeno na čekanje i pretraživanje.Osim toga hrvatskim financijskim direktorima zapreka su često nerealni financijski planovi koji pred njih stavljaju teške zadatke – naći idealnu kombinaciju između preuzimanja rizika, smanjenja troškova, povećanja prihoda od prodaje te poboljšanja novčanog toka.Zbog brojnih rizika iz okružja, internih rizika i prilika na tržištu hrvatski financijski direktori moraju se aktivnije uključiti u  upravljanje rizicima. Prema nedavno provedenim istraživanjima, u hrvatskim kompanijama postoji potreba za dodatnim poboljšanjem sustava za upravljanje rizicima, uključujući razmatranje rizika kao mogućnosti za unapređenje poslovanja (engl. upside risks).

Sadašnji i budući izazovi Hrvatski financijski direktori u suradnji s drugim internim dionicima trebali bi više iskoristiti mogućnosti analize podataka,  uključujući prediktivnu analitiku za stvaranje novih poslovnih modela, te aktivno razmatrati rizike i mogućnosti povezane s novim tehnologijama, poput uvođenja modernog ERP sustava i oblaka.Zbog sadašnjih i budućih izazova hrvatski financijski direktori moraju imati golemo iskustvo i vještine izvan područja financija, kao što su komunikacijske vještine, izgradnja i upravljanje timom, poznavanje IT tehnologija te upravljanje promjenama.Unatoč svim ovim izazovima, brojne su domaće kompanije zahvaljujući svojim financijskim direktorima koji su odlično obavili svoj posao isplivale iz financijske krize.

22. studeni 2024 13:07