Kada ih jednom napišu na svojem portalu ili internom pravilniku, misija i vizija kompanija najrazličitijih sektora nalikuju kao jaje jajetu i najčešće ih ne znaju ni zaposlenici, tek možda oni koji su ih napisali.
Treba li stoga čuditi da mnogi da ih zapitate ne bi znali definirati razliku između misije i vizije tvrtke u kojoj djeluju. No postoje dobri razlozi zašto jasno i točno definirana misija i vizija mogu pomoći svakoj tvrtki. Prije svega, misija i vizija pisane su izjave koje upućuju na akcije koje će tvrtka ili organizacija poduzimati.
Što je misija, a što vizija Misija treba odgovoriti na pitanje čime se tvrtka ili organizacija bave, koje akcije poduzimaju, a vizija pak odgovara na pitanje što je cilj koji tvrtka svojim djelovanjem želi dohvatiti. Misija odgovara akciji, a vizija je krajnji cilj djelovanja, odnosno akcije. Misija treba odgovoriti i na pitanje ‘koja se promjena događa uključivanjem vaše tvrtke u tržišnu bitku’. S druge pak stane, vizija mora dati naslutiti što će biti krajnji domet vašeg uspjeha u naznačenoj kategoriji. Pojednostavljeno, misija se bavi današnjim vremenom, a vizija gleda u budućnost. Iako mnogi automatizmom ispišu svoje misije i vizije, za one koji se na osnovi njih doista žele orijentirati u sadašnjosti i budućnosti dobro je znati da su vam nužne jasno definirane obje kategorije plana. Trebali biste, naime, biti u stanju reći sebi i drugima što radite i ima li smisla vaš posao. Dobro je poznato da je vizija bez akcije san, a akcija bez vizije osuđena na propast. Stoga, ako imate samo jasnu misiju, odnosno jasno vam je koje akcije morate provesti, a nemate viziju, lako vam se može dogoditi da nećete znati jeste li blizu ili ste već odavno stigli do cilja.
Bez vrludanja Kreacija cilja jedna je od stvari koje ljudi ili vole osmišljavati ili je zaobilaze u širokom luku. Vizionarstvo, naime, zahtijeva vrijeme i kreativnost, ali i prikupljanje mnoštva podataka, posebice ako je riječ o novom projektu. Primjerice, bilo bi neozbiljno stvarati viziju ako niste anketirali ključne dioničare. A budući da je oblikovanje vizije većini mrsko, započnite s misijom, dakle odgovorom na pitanje ‘što radimo’. Odgovor na to pitanje polako će vas dovesti do sljedećega koraka, a taj je ‘što će se dogoditi kao posljedica onog što činimo’, a tu ste već na vizionarskom terenu. Kad je jednom oblikovana i usklađena sa strateškim planom tvrtke, vizija se ne bi trebala mijenjati češće od petogodišnjeg ciklusa. Naime, češće promjene mogle bi dovesti do zaključka da vrludate kao organizacija ili da si jednostavno niste postavili jedan veći cilj kao nit vodilju u duljem roku, čime pak ostavljate dojam tvrtke kratkoga poslovnog daha.
Povratna informacija Misija, pak, može biti dorađivana, izmijenjena u skladu s godišnjim izvješćima i novim poslovnim planovima, zavisno o internim i vanjskim promjenama, ali i dalje mora zadovoljavati kriterije vizije. Svakome tko se u to upušta bitna je provjera, odnosno povratna informacija je li prikladno definirao viziju i misiju. To možete provjeriti malom anketom. Ako ljudi odmah znaju čime se bavi vaša tvrtka kad se predstavite i kažete gdje radite, očigledno ste dobro i jednostavno postavili svoje misije i vizije. Potom, provjerite prepoznaju li vaši zaposlenici ciljeve kojima stremite i imaju li u skladu s misijom i vizijom razvijene osobne ambicije. Važno je vidjeti i jesu li brojni poslovni potezi koje ste povukli kroz neko vrijeme izašli iz okvira koje ste zacrtali misijom i vizijom, jer ako jesu, morate definirati novu viziju i misiju. Naravno, mnogima se čini da to nije nužno ili računaju da se to čita tek površno, zbog osnovnih podataka o tvrtki, pa da nije važno da misija bude ažurirana.
Kupujemo i bajke U najvećem broju slučajeva istina je da vam nitko neće zamjeriti zbog neodgovarajuće misije ili bajkovite vizije nepovezane s realnošću, ali možete biti sigurni da, ako vam kola krenu nizbrdo, i to može biti uteg zbog kojeg nećete na vrijeme uspjeti prikočiti. I ne zaboravite, vizija i misija moraju biti kratko i jasno napisane. Svako pretjerivanje prije će čitatelja zbuniti nego dodatno informirati. No imajte na umu da ne smijete biti ni pretjerano škrti na riječima, kako vaša misija ne bi nalikovala reklamnom sloganu. Vizija i misija temelj su svakog upravljanja, a tvrtke koje se ravnaju prema oba kriterija i nemaju problema razlikovati ih na dobrom su putu prema uspjehu. Važno je samo biti fokusiran na ciljeve. Jer, tko ciljano leti, neće samo tako pasti. Takvi odolijevaju gravitaciji.