Ambiciozni ste poduzetnik, osnovali ste tvrtku ili izbacili novi proizvod, kad ono… ništa od uspjeha. Krivo je tržište, konkurentni, banke, država, more, tko god. Kada se čovjek susretne s poslovnim neuspjehom, izgubi novac ili dobije otkaz, njoj ili njemu nije jednostavno pogledati obitelj, prijatelje ili sebe u ogledalu.
U članku Harvard Business Reviewa o tome kako preživjeti poslovni neuspjeh, preporučuje se mudrost uspješnog Henrya Forda: ‘Neuspjeh je prilika za ponovni, pametniji početak‘. Lakše je reći nego učiniti, pogotovo ljudima čije osobine ličnosti ne dozvoljavaju naročito optimistični nazor na svijet. Evo nekoliko savjeta za lakše prebolijevanje neuspjeha:
1. Priznajte sami sebi pravo na tugu Brojni poduzetnici imaju viziju svijeta koja ide prilično linearno; smisle proizvod, stave ga u promet, ljudi ga koriste, slijedi profit. Slično kao kad sportaši vježbaju da bi postigli rezultat ili govornici vježbaju kako se ne bi sledili na javnom nastupu. Kada to ne krene tim zacrtanim smjerom (a tako često je u životu), ljudi opisuju osjećaj slomljenog srca. Ako se sebi ne da dozvola za osjećaj tuge zbog neuspjeha, riskira se strast i volja za poslom i napredovanjem.
2. Neuspjeh nije referendum o kompetencijama Ukoliko netko odluči da neuspjeh u nekom pothvatu znači i neuspjeh same osobe i osobnosti i, ako hoćete, projekta vlastite ličnosti, sram će potopiti sve buduće planove i snove. Stručnjaci kažu kako je ta tendencija naročito jaka kod profesionalnih sportaša, vojnika i u korporativnom svijetu. Kada je etos ‘Ubij ili umri‘ usađen u podsvijest osobe, onda se neuspjeh gotovo izjednačava sa smrću. Neuspjeh ne smije ograničiti snove i volju za inovacijama. Jedan način za to je da iz neuspjeha nastavimo učiti.
3. Naučite pravu pouku Henry Ford je padao i uzdizao se, učio iz svojih pogrešaka i na kraju trijumfirao. ‘Harry Potter spisateljica‘, J.K.Rowling, rekla je kako je ‘dno dna‘ postalo čvrsta osnova za izgradnju njenog života kad je bilo najteže. Ono što je u jednom i drugom slučaju pouka jest da treba znati koja znanja usvojiti iz pogrešaka. Ako je neko ulaganje propalo, to ne znači da više nikada ne treba ulagati, ako jedan softver nije našao korisnike, ne znači da oni uopće ne postoje. Neuspjeh treba staviti na svoje mjesto.