Publikacija '1000 najvećih' koju objavljujemo uz ovotjedni Lider, donosi najpregledniji prikaz poslovanja u prošloj godini. Radi se o relevantnom uzorku, koji se odnosi na tvrtke koje su lani ostvarile 57 posto prihoda svih poduzetnika, 36 posto dobiti, 61 posto izvoza, 65 posto uvoza, i zapošljavaju 39 posto ljudi.
U TOP 10 prvi su put tri kompanije iskazale gubitak. Uz dvije najveće, Inu i Konzum plus, tu je i Spar, koji iz godine u godinu povećava prihode, ali uvijek iskazuje gubitak.
Na vrhu rang-liste nema velikih promjena. Ina je ostala na čelu unatoč padu prihoda od 7,4 milijarde kuna (34 posto) i gubitku većem od milijarde kuna. Konzum plus se 31-postotnim rastom približio na 4,2 milijarde zaostatka (2019. razlika je bila gotovo 14 milijardi), ali rast je platio gubitkom od 279 milijuna kuna. HEP je skliznuo s drugog mjesta na četvrto, ali na začelje top 10 uvrstila se njegova HEP proizvodnja (godinu prije 14.). Među deset najvećih uz Konzum plus, Lidl i Spar ušao je i četvrti trgovački lanac. Plodine su skočile s 13. na 8. mjesto. Kompanija samozatajnoga Mile Ćurkovića ove godine, zasigurno, računa na dodatne prihode od novog supermarketa koji je potkraj kolovoza otvoren u sklopu novootvorenoga Z-centra u zagrebačkom naselju Španskom.
S druge strane, iz deset najvećih iskliznula je Zagrebačka banka – s devete pozicije na jedanaestu, pa je ovo prvi put na u TOP 10 nema ni jedne banke. Ispali su i Crodux derivati dva (sa 7. na 13. mjesto) i Petrol (sa osmog čak na 23.). Kako je Ivan Čermak svoju tvrtku prodao Petrolu, objedinjena kompanija sa 6,7 milijardi kuna zbrojenih prihoda prošlu bi godinu završila na petoj poziciji, a u normalnim godinama za naftni sektor ostvarivali su zajedno više od deset milijardi kuna. S takvim potencijalom narednih bi se godina mogli upustiti u bitku za drugo mjesto – s Konzumom, PPD-om i HEP-om.
Upravo su naftaši među najvećim žrtvama korone. No najveći je stradalnik, naravno, turistički i ugostiteljski sektor – zbog pada prihoda od čak 71,1 posto. I 20,5-postotni minus prometnog sektora, također dosad nezabilježen, itekako je dramatičan. Pad turizma i prometa osjetili su i naftaši, čiji su prihodi pali za 35 posto.
Turistički sektor na ovogodišnjoj je rang-listi desetkovan. Ni jedna turistička agencija nije se uspjela plasirati u top 1000, a hotelijeri su s restoraterima s 38 tvrtki spali na samo 13 u top 1000. Ova će godina ostati upamćena i u povijesti Globalne hrane. Vlasnik McDonald'sove franšize za Hrvatsku Georg Gavrilović ml. moći će se hvaliti da je njegova tvrtka 2020. bila najveća kompanija u turističko-ugostiteljskom sektoru, ispred istarskih hotelijerskih divova Maistre, Valamara Riviere, Plave lagune, Arene i Valalte.Treba zabilježiti i povratak najjače proizvodne kompanije u TOP 10. Pliva se unatoč padu prihoda od gotovo šest posto popela s 11. pozicije na devetu. No, sljedeći na listi su Vindija (popela se za jedno mjesto i sad je 22.) i Podravka (rast sa 33. mjesta na 31.). Doduše, i varaždinska i koprivnička kompanija imaju na listama tvrtke kćeri, Koku, odnosno Belupo, pa će na listama s konsolidiranim rezultatima biti bolje plasirane.