Radna skupina koju je formiralo Ministarstvo financija radi na poreznim promjenama i moguće je da će od iduće godine tvrtke opet imati pravo na obračunavanje pretporeza prilikom kupnje automobila. Ovo je izjavila zamjenica ravnatelja Porezne uprave Marija Vuraić Kudeljan na danas održanom drugom Auto-moto forumu na Zagrebačkom velesajmu u organizaciji HGK.
To je inače bila i jedna od glavnih tema foruma na kojem je preko stotinu sudionika moglo čuti da se unatoč optimizmu još uvijek autoindustrija u Hrvatskoj bori s nizom problema, ponajviše s nelojalnom konkurencijom i nesigurnim pravnim okvirom.
Forum je održan dan uoči otvaranja Zagreb Auto Showa koji će trajati od 5. do 10. travnja, a možda je najbolje situacija opisala pročelnica zagrebačkog Gradskog ureda za gospodarstvo, rad i poduzetništvo Mirka Jozić koja je metaforički rekla kako ćemo danas vidjeti ‘sjaj i bijedu Holiwooda jer nam dolazi blještavilo auto industrije kroz auto show, a mi ćemo raspravljati o problemima koje prate tu industriju i s kojima se suočila tijekom krize‘. Usprkos tome, napomenula je kako vjeruje da je kriza gotova i da dolaze bolja vremena.
Predsjednik Udruženja trgovine motornim vozilima i dijelovima HGK Zvonko Merkaš rekao je kako je cilj Foruma pronaći način da se popravi zakonski okvir, prije svega u vraćanju prava tvrtkama na obračun pretporeza prilikom kupnje automobila, čime bi se smanjila i siva ekonomija, a isto tako velika je važnost dana i zaštiti okoliša. On je pozvao predstavnike izvršne vlasti, financija i osiguranja da doprinesu ispunjenju tih ciljeva.
U tom je smislu govorio i Josip Zaher, HGK-ov potpredsjednik za turizam, trgovinu i financije, koji je istaknuo da je država vodila lošu politiku prema auto branši. Doduše, za ovakvo stanje kriva je i kriza, rekao je, no takva se politika može i mora izmijeniti.
- Nova politika može povećati prihode proračuna kroz smanjenje zone za sivo tržište, smanjiti broj prometnih nesreća i smrtnih slučajeva, smanjiti negativan utjecaj na okoliš (CO2), a ukupni pozitivni doprinosi za državu, društvo, obitelj i pojedinca su ogromni. Takvo je stanje stvari, osim gospodarske krize, rezultat i ulaska Hrvatske u EU i liberalizacije uvoza vozila. Nitko nema ništa protiv unosa/uvoza rabljenih vozila, ali problem je što čak 92 posto tih kupaca čine fizičke osobe. Upravo zato se HGK zalaže za izmjene Zakona o PDV-u, odnosno ukidanje nemogućnosti odbitka pretporeza za pravne osobe na tržištu vozila u Hrvatskoj - rekao je Zaher.
On je dodao da se često događa da vlasnik male tvrtke uvozi vozilo kao fizička osoba i cijeli PDV ostavlja drugoj zemlji. Upravo bi omogućavanjem povrata pretporeza stvorilo bolju priliku da kupi rabljeno ili novo vozilo na svoju tvrtku i održavao ga u registriranim radionicama. Ovako se događa, kaže, da se vozilo uveze na fizičku osobu, a pitanje je gdje će biti poslije održavano.
Jedna od posljedica ukidanja prava na pretporez je i rast sivog tržišta, o čemu su govorili direktor Toyote Hrvatska Krešimir Bago i voditelj homologacije i zaštite okoliša u Porshe Hrvatska Robert Gogić. Oni su istaknuli kako je ne samo zbog krize, nego i Vladinim mjerama sivo tržište znatno poraslo, taklo da danas imamo veliki broj neregistriranih autoservisa. No također su upozorili i na zbrinjavanje autootpada koje je također problematično jer država u ovom trenutku tu djelatnost ne kontrolira i ne vodi računa o okolišu.
Da su Vladine mjere doprinijele manjoj prodaji novih vozila pokazao je i direktor Promocije plus Agan Begić. On je upozorio da je zbog porezne presije (i krize) broj prodaje novih automobila pao od 2008. s 88 tisuća na 36 tisuća lani, s tim da se u ovoj godini očekuje blagi rast na 37.500. No zato je čak četiri puta porasla prodaja rabljenih vozila (s 11.400 u 2008. na 44.200 u 2015.), a posljedica je toga da nam je vozni park danas prosječno star 12,3 godine. On je naveo podatak da je od 1,5 milijuna vozila u Hrvatskoj samo njih 117 tisuća staro do pet godina, što je tek 25 posto. Zato je i on napomenuo da se tu otvorila mogućnost za razvoj sivog tržišta, ali i upozorio na smanjenje sigurnosti na našim prometnicama.
Na forumu je govorila i voditeljica Zagrebačkog velesajma Dina Tomšić koja je pozvala izlagače na Zagreb Auto Showu da, ukoliko postoji mogućnost, produže izlaganje i nakon desetog travnja. O sigurnosti i zaštiti okoliša govorili su i predstavnici nadležnih ministarstava, a osiguranju u auto branši više su rekli predstavnici Uniqa osiguranja i Croatia osiguranja.
Forum je još jednom ukazao na činjenicu da za stanje u autoindustriji nije kriva samo kriza, nego i mjere koje je država proteklih godina donijela. Zato je i danas bila prilika da se predstavnici države uvjere u probleme s kojima se suočava autoindustrija i rasprave ih u okviru stručne skupine za promjene porezne politike. Kako se moglo čuti od predstavnika države, nije isključena mogućnost da se od iduće godine ponovo prizna tvrtkama pravo na obračun pretporeza, što je unijelo dašak optimizma kod prisutnih na forumu.