Arhiva
StoryEditor

Japanski jen u uzletu: Poskupljuju li japanski automobili?

12. Studeni 2008.
Piše:
lider.media

Financijska kriza nije samo pomela tržište velikih investicijskih banaka i ‘pokosila’ šanse za veći gospodarski rast, zbog nje se i odnosi svjetskih valuta neuobičajeno i duboko mijenjaju.

Uz nenadani oporavak dolara, sve jači švicarski franak i domaću kunu, u posljednjih je mjesec dana ojačao i japanski jen - čak 40 posto. Trenutačno za dolar treba izdvojiti oko 97 jena, no analitičare ne bi čudilo niti da jen ojača na razinu od 95 ili čak 90 dolara. Još se ljetos tom valutom trgovalo na razini od 170 jena za euro, da bi početkom ovoga mjeseca u jednom trenutku dosegnuo dno, samo 112 jena. Mario Tomljanović iz Admiral ulaganja kaže kako je vidljivo  da je započeo snažan i vrlo brzi pad eura u odnosu na jen što bi moglo rezultirati i probijanjem sadašnjeg minimuma. Euro bi, dakle, još mogao oslabjeti, no nakon što dosegne pretpostavljeni minimum (potencijalni je na oko 106.30 jena za euro) kreće korekcija prema gore.

Iako je japanska ekonomija i prije izbijanja krize zapala u stagnaciju, jačanje jena pokazuje da se odnosi svjetskih valuta formiraju neovisno o stanju realne ekonomije. Hrvoje Stojić, analitičar Hypo banke povlači usporedbu sa švicarskim frankom, naime, i ‘švicarac’ i jen su bile valute jeftinog financiranja. Japanci su godinama ulagali u strane obveznice zbog čega su imali višak u svojoj bilanci plaćanja. Ako taj višak žele povući, stranu valutu u kojoj su nominirane kupljene obveznice moraju konvertirati u jen - veća potražnja za njim diže mu vrijednost. Stojić misli kako je možda veći razlog njegova jačanja to što se smanjuje kamatni spread između dolara i jena. Da bi potaknuo rast gospodarstva FED će vjerojatno rezati kamate, možda i na 0,5 posto i tako se približiti kamatnim stopama u Japanu. Kako se istopio taj kamatni diferencijal, tako se ispuhuje i igra s “carry trade-om”, zaključuje Stojić.  

Jen ugrozio japanski izvoz? Jačnje japanskog jena moglo bi prema informacijama iz autoindustrije naštetiti japanskom izvozu. Proizvođač japanskih automobila i motocikala Honda najavila je da će zbog snažnog porasta vrijednosti jena u 2009. godini morati povećati cijene motocikala sukladno rastu jena. Što bi značili da će cijene motocikala rasti čak 40 posto. U Hondi drže da će se japanska valuta zadržati na visokim razinama i u prvoj polovici 2009. godine. Zbog toga su najavili više cijene motocikala; Honda CBR 1000 RR, Honda CBR 600 RR, Honda VFR 800, Honda Shadow 750, Honda Silver Wing 600, Honda Forza 250, Honda DN 01, Honda CB 1300, koji se svi proizvode u Japanu.Osim Honde na hrvatskom tržištu posluju svi veći japanski proizvođači autmobila, Mtisubishi, Toyota, Mazda i Nissan. U Japan Motorsu, generalnom uvozniku Mtisubishija za Hrvatsku kažu da je daleko bitniji omjer jena i eura, a ne kune i jena, jer oni automobile plaćaju u eurima. Naručuju ih iz europske centrale koja se nalazi u Nizozemskoj iz koje za sada nisu dobili najave o poskupljenju.

Zbog činjenice da se većina njihovih automobila proizvodi u Japanu možda će biti primorani na dizanje cijena.U Toyoti je nešto drugačija situacija jer se polovica njihovih autmobila proizvodi u Europi, poglavito manji automobili koji se i najviše prodaju u Hrvatskoj. - U Toyoti nema nikakvih poskupljenja niti će ih biti, odlučeno prošloga tjedna za cijelu Europu. Čak će se ići na snižavanje cijena - rekla je Vlatka Galić iz Toyote. S druge strane u Mazada Motors Croatiji kažu da se cijene neće za sada dizati, ali o svemu odlučuje njihova centrala u Europi. Za Mazdu je otegotna okolnost što se većina njihovih automobila proizvodi u Japanu. - Za sada je odgođena odluka o cijenama novih modela automobila za iduću godini - objašnjva Robert Špiranec iz Mazda Motorsa.

U daleko najboljoj poziciji od svih japanskih proizvođača automobila u Europi je Nissan jer oni gotovo sve za modele europskom tržište proizvode u Europi.  - Svi se osobni automobili proizvode u Europi osim Tiida koji se proizvodi u Meksiku - objasnila je Slavica Petojević iz Nissana Hrvatska.Oni japanski proizvođači koji većinu proizvodnje imaju u Japanu mogli bi se naći u većim poteškoćama zbog jakog jena, dok oni koji imaju jaku proizvodnju u Europi ne bi trebali osjetiti posljedice jačanja japanske valute.

Hoće li hrvatski proizvođači tune profitirati na tečaju?

Kad je u pitanju izvoz tune u Japan, hrvatski proizvođači u ovu zemlju izvoze svu svoju tunu. Međutim, osim uzoraka koji su poslani, u Japan nije zadnjih mjesec dana izvezena ni jedna tuna. Razlog je što se one izvoze od studenog do siječnja, kada je najhladnije, nakon čega su vremenski uvjeti za transport nepovoljniji.Hoće li naše tvrtke ostvariti zaradu porastom jena vrlo je teško pitanje iz razloga što ne znamo kako će se tečaj kretati. S druge strane, nitko od najvećih hrvatskih tvrtki nije nam htio reći kolika bi trebala biti cijena tune, jer svi čekaju veliku konferenciju proizvođača i kupaca tune koja će se održati od 17. do 23. studenoga u Maroku. Kako kaže dugogodišnji direktor postirske Sardine i predsjednik Grupacije ribarstva, marikulture i riboprerade pri Hrvatskoj gospodarskoj komori Miro Kučić, tada će se znati i kvote izlova za cijeli svijet, pa i za Mediteran, što će također značajno utjecati na visinu cijene. Hrvatska inače u prosjeku godišnje izveze oko 5000 tona tune u Japan.  (G.G.), (A.L.), (E.F.)

04. svibanj 2025 05:31