Prije par dana kinesko je ministarstvo trgovine objavilo kako je Kina spremna ponovno razgovarati s Europskom komisijom o carinama na automobile kako bi se otklonile gospodarske i trgovinske napetosti.
- Kina je voljna nastaviti blisko surađivati s europskom stranom kako bi se postiglo rješenje koje će uvažiti interese obiju strana i u skladu je s pravilima WTO-a, kako bi se promicao zdrav i stabilan razvoj gospodarskih i trgovinskih odnosa Kine i EU-a – naveli su tada iz kineskog ministarstva trgovine.
Međutim, od toga neće biti ništa jer je Europska komisija odbila kinesku ponudu da njeni proizvođači električnih automobila prilagode svoje cijene kako bi izbjegli veće carine. Carine su bile najavljene nakon višemjesečne istrage koju je pokrenula predsjednica Komisije Ursula von der Leyen koja je naglo povećala trgovinske napetosti između EU-a i Kine, drugog najvećeg svjetskog gospodarstva.
Dužnosnici EU-a rekli su da su carine potrebne kako bi se zaštitili europski proizvođači od jeftinijih kineskih električnih vozila za koje iz Unije smatraju da ih Peking neopravdano subvencionira.
Olof Gill, glasnogovornik Komisije za trgovinu, rekao je u da je Komisija odbila ‘ponude za cjenovne obveze‘ nekoliko kineskih izvoznika automobila, ali da je Europa ostala ‘otvorena za pregovaračko rješenje‘.
- Naš pregled bio je usredotočen na to hoće li ponude eliminirati štetne učinke subvencija te hoće li se moći učinkovito pratiti i provoditi. Povjerenstvo je zaključilo da niti jedna ponuda ne ispunjava te uvjete - rekao je.
Sada, nakon što je kineska ponuda odbijena, mora se čekati kraj listopada kad će zemlje članice EU-a glasati o kineskim carinama za električna vozila. Ova odbijenica Komisije dolazi u nezgodno vrijeme sve većih podjela unutar Unije, gdje mnogi strahuju od iznimno skupog trgovinskog rata ako se ovakva situacija nastavi.
Kineski ministar trgovine Wang Wentao sastat će se sljedeći tjedan u Bruxellesu s povjerenikom EU za trgovinu Valdisom Dombrovskisom.
Nastavak pregovora
Do tada, Gill kaže da je na Kini da pronađe rješenje za spor oko električnih vozila koje bi riješilo rizik od štete za industriju EU-a koji je istraga utvrdila.
- Nije na Komisiji da propisuje kako to rješenje izgleda, ali mi smo otvoreni za pregovore – rekao je Gill.
Podsjetimo, EU je predložila uvođenje carina na električna vozila kineske proizvodnje do gotovo 50 posto, nakon odluke SAD-a da podigne carine na 100 posto.
U srijedu je španjolski premijer Pedro Sánchez rekao da njegova zemlja preispituje svoje stajalište o carinama EU-a. Promjena stajališta dovela je Španjolsku u red s Njemačkom, koja je lobirala u zemljama članicama da se usprotive mjerama.
U isto vrijeme, Kina je oštro osudila predložene carine kao znak rastućeg zapadnog protekcionizma.
Yi Xiaozhun, bivši kineski veleposlanik pri Svjetskoj trgovinskoj organizaciji, rekao je za Financial Times da se još uvijek nada da će doći do nagodbe.
U Kini nitko ne želi vidjeti trgovinski rat. Mislim da Kina daje sve od sebe da to izbjegne, i nadamo se da se EU neće pridružiti SAD-u u ovoj vrsti unilateralnog protekcionizma kako bi gurnuo Kinu u trgovinski rat rekao je.
Od istrage Bruxellesa, Peking je također otvorio antidampinške istrage za europske mliječne proizvode, konjak i svinjetinu, te je podnio žalbu WTO-u. Odgovor je istaknuo spremnost Kine da uzvrati udarac osjetljivim interesima u ključnim državama članicama EU-a. Upitan jesu li istrage o uvozu u EU rezultat carina na električna vozila, Yi je rekao da nema ‘izravne veze‘.
No, dodao je kako je potreban ‘poslovno prijateljski bilateralni odnos jer u protivnom dolazi do poteza milo za drago‘