Biznis i politika
StoryEditor

Kineski BYD ponovno prestigao Teslu u proizvodnji ali i prodaji automobila

19. Listopad 2023.
BYD logo

Dionice kineskog proizvođača električnih automobila BYD-a, skočile su ovaj tjedan nakon što je priopćeno da se očekuje dvostruko veća dobit  u trećem kvartalu u usporedbi s prošlom godinom, prenosi BBC. BYD je sada ispred Tesle u tromjesečnoj proizvodnji i drugi nakon američkog proizvođača automobila u globalnoj prodaji, što je za ovu kinesku tvrtku veliki uspjeh ali i ‘poguranac‘ za dalje. Također, uspjeh BYD pokazuje kako cijela kineska industrija automobila raste, a tome u prilog ide i podatak da je ove godine Kina prestigla Japan i postala najveći svjetski izvoznik automobila. To je svijetla točka u usporenom kineskom gospodarstvu koje se muči s teškom krizom i rekordnom nezaposlenošću. Uz to, Peking podiže napetosti prema mnogim zemljama, uključujući SAD, ali i mnoge europske zemlje koja su u ovom trenutku glavna izvozna tržišta za kineska električna vozila.

Dobar početak

BYD je od početka imao prednost. Za razliku od većine proizvođača automobila koji su se proširili na izradu električnih modela, BYD je izvorno bio tvrtka za baterije koja je kasnije počela proizvoditi automobile. Njihov izvršni direktor Wang Chuanfu, sada navodno vrijedan 18,7 milijardi dolara, rođen je u obitelji farmera u jednoj od najsiromašnijih kineskih provincija 1966. godine, piše BBC.

Nakon što je stekao diplomu iz inženjerstva, zajedno sa svojim rođakom u Shenzhenu 1995. osnovao je BYD. Dvojac se proslavio kao proizvođači punjivih baterija - koje se koriste u pametnim telefonima, prijenosnim računalima i drugoj elektronici i koje su se natjecale sa skupljim japanskim baterijama. BYD 2002. akvizira posrnulog državnog proizvođača automobila, Qinchuan Automobile Company. Kina u to vrijeme tražeći način da se probije na automobilsko tržište te pokreće ogromne subvencije i porezne olakšice tvrtkama koje se bave obnovljivom energijom, pa tako i tvrtkama koje se bave proizvodnjom baterija i električnih automobila. Za BYD, to je bio savršen trenutak. Godine 2008., američki milijarder investitor Warren Buffett kupuje 10 posto udjela u BYD Auto te kaže da će jednog dana BYD postati ‘najveći igrač na globalnom automobilskom tržištu koje neizbježno postaje električno‘.

Danas Kina dominira globalnom proizvodnjom električnih vozila uglavnom zahvaljujući BYD-u. A Peking želi zadržati to vodstvo pa je prošlog lipnja ponudio tvrtkama  porezne olakšice u vrijednosti od 72,3 milijarde dolara tijekom četiri godine.

Analitičari kažu da BYD svoj rast duguje svojoj izvornoj djelatnosti – baterijama. Oni su među najskupljim dijelovima električnih vozila i njihova izrada ‘u kući‘ štedi BYD-u mnogo novca. Konkurenti, uključujući Teslu, oslanjaju se na proizvođače trećih strana za baterije.

BYD protiv Tesle

Elon Musk se nasmijao tijekom televizijskog intervjua 2011. kada su ga pitali o BYD-u i kineskim konkurentima. U to je vrijeme Tesla još uvijek bila mlada tvrtka i upravo je predstavila prototip prvog automobila koji će lansirati - Model S. Danas Musk vjerojatno žali zbog svoje reakcije. Naime, Tesla je na kineskom tržištu do rujna prodala 74.073 vozila dok je BYD u istom razdoblju prodao 286.903 Ironičan obrat je da je Tesla zaslužan za sve veću popularnost električnih vozila u Kini. Zeleni poticaji nisu privukli kupce na kupnju električnih vozila sve dok Tesla nije stigla, navodi BBC.

Kada je Kina, najveće svjetsko tržište automobila, željela dovesti više električnih vozila u zemlju, olabavila je pravila kako bi stranim tvrtkama omogućila potpuno vlasništvo nad proizvodnjom i prodajom u zemlji. Prije toga, tvrtke poput General Motorsa i Toyote trebale su lokalnog partnera čak i za izgradnju tvornice u Kini. Kad se to promijenilo, Tesla je iskoristila priliku. Čak i danas, Tesla je najveći izvoznik električnih vozila proizvedenih u Kini i drugi najveći prodavač električnih vozila u Kini.

Ali kako napetosti između Washingtona i Pekinga rastu, Musk je svoju pozornost usmjerio i na Indiju, koja se prodaje kao alternativni konkurent kineskom tržištu. Musk je rekao da će Tesla (tvornica) doći u Indiju ‘što je prije moguće‘ nakon sastanka prošlog lipnja s indijskim premijerom Narendrom Modijem.

Carine iz EU

Osim napetosti s SAD-om, napetosti s EU potpiruju i nove najave carina na kineska električna vozila kako bi se zaštitili proizvođači iz EU-a, od ‘poplave uvezenih jeftinih kineskih električnih automobila‘ koja, kažu iz EU-a profitiraju na subvencijama Pekinga.

Proizvođači automobila iz Europe i Ujedinjenog Kraljevstva teško se natječu. Ali oprez prema Kini mogao bi potaknuti regulaciju koja će europsko tržište učiniti manje dostupnim konkurentnim kineskim proizvođačima automobila. Međutim, čini se da su kineski električni automobili u Europi trenutno hit zbog jednostavne činjenice, a ta je a su jeftini.

25. veljača 2024 23:53