
Kineski proizvođač baterija za električna vozila CATL (Contemporary Amperex Technology Co. Limited) objavio je da planira prikupiti najmanje četiri milijarde američkih dolara putem inicijalne javne ponude (IPO) na burzi u Hong Kongu, što je najveće listanje u ovoj godini globalno.
Prema prospektu podnesenom hongkonškoj burzi u ponedjeljak, dionice će biti cijenjene tijekom ovoga tjedna, a trgovanje bi trebalo započeti 20. svibnja. Među više od 20 tzv. ‘cornerstone‘ ulagača, institucionalnih investitora koji se obvezuju kupiti znatan udio dionica prije same ponude nalaze se kineski naftni div Sinopec i Kuvajtski investicijski fond (Kuwait Investment Authority).
CATL planira ponuditi 117,9 milijuna dionica po cijeni do 263 hongkonška dolara po dionici, s mogućnošću povećanja iznosa do 5,3 milijarde američkih dolara ako se iskoriste određene opcije. Oko 90 posto prikupljenih sredstava, približno 27,6 milijardi hongkonških dolara, namijenjeno je financiranju izgradnje nove tvornice baterija u Mađarskoj, koja će opskrbljivati europske proizvođače automobila poput BMW-a, Stellantisa i Volkswagena
CATL je već uvršten na burzu u Shenzhenu, a poznat je kao najveći svjetski proizvođač baterija za električna vozila i sustave za pohranu energije. Tvrtka bilježi brzi rast zahvaljujući procvatu kineskog tržišta električnih vozila te provodi ambicioznu globalnu ekspanziju, uključujući izgradnju tvornica u Europi i prijenos tehnologije američkim proizvođačima automobila.
Ipak, kompanija se suočava sa sve većim nadzorom u Washingtonu zbog zabrinutosti za nacionalnu sigurnost, a dugoročni pristup američkom tržištu ostaje upitan uslijed geopolitičkih napetosti između SAD-a i Kine. Ipak, u ponedjeljak je američka administracija poručila kako je postignut "značajan napredak" u dvodnevnim trgovinskim pregovorima s kineskim dužnosnicima u Ženevi, što bi moglo ukazivati na blago smanjenje napetosti u trgovinskom ratu dviju najvećih svjetskih ekonomija.
Utrka s BYD-om
Podsjetimo, CATL i BYD predvode utrku u ultra brzom punjenju baterija za električna vozila a početkom travnja, CATL je predstavio nadograđenu verziju svoje Shenxing baterije koja, kako tvrde u kompaniji, omogućuje domet od 520 kilometara uz samo pet minuta punjenja. To je još jedno poglavlje u tehnološkom nadmetanju kineskih giganata u kojem CATL i BYD prednjače pred zapadnim konkurentima. Samo nekoliko tjedana ranije, BYD je šokirao industriju predstavljanjem sustava brzog punjenja koji omogućuje domet do 470 kilometara u približno istom vremenu.
Za usporedbu, Tesla trenutno nudi punjenje do 200 milja (oko 321 kilometar) u 15 minuta putem Supercharger V3 mreže, dok Mercedes-Benz reklamira da se njegov novi električni CLA kompakt može napuniti za do 325 kilometara u 10 minuta pomoću napredne 800-voltnog sustava punjenja.
Prema analitičarima Bernstein Researcha, brzine punjenja električnih vozila više su nego udvostručene u posljednjih godinu dana, a porasle su čak deset puta u protekle 3–4 godine. CATL-ov tehnički direktor Gao Huan najavio je da će nova generacija Shenxing baterije, koja u punom kapacitetu nudi domet od 800 kilometara i postiže vršnu brzinu punjenja od 2,5 kilometra u sekundi, biti ugrađena u više od 67 modela električnih vozila tijekom ove godine. Huan je istaknuo kako nova tehnologija ne kompromitira energetsku gustoću zbog brzine punjenja.
Na istom događaju uoči sajma automobila u Šangaju, CATL je predstavio i svoju novu natrij-ionsku bateriju pod brendom Naxtra, koja bi trebala ući u masovnu proizvodnju u prosincu ove godine. Prema navodima kompanije, ta baterija može omogućiti doseg do 200 kilometara za hibridna vozila te do 500 kilometara za potpuno električne modele. Natrij-ionske baterije sve se više promatraju kao jeftinija i sigurnija alternativa litij-ionskim baterijama, posebno jer bolje podnose ekstremne temperature i ne ovise o skupim i rijetkim sirovinama poput litija. Time bi mogle pridonijeti smanjenju globalne ovisnosti o Kini za ključne minerale u proizvodnji baterija.
- Nova natrij-ionska baterija pomoći će industriji da se odmakne od ovisnosti o jedinstvenim izvorima i krene prema pravoj ‘energetskoj slobodi - rekao je Huan, dodajući da je u razgovorima s brojnim proizvođačima o ugradnji ove tehnologije u njihove modele.